Україна має право звернутися в суд проти Ірану за збитий літак МАУ Boeing 737-8KV, як колись Тегеран подав до суду на США за збитий над Перською затокою в 1988 році літаків Iran Air A300. Позов з вимогою компенсацією розглянуть у Міжнародному суді ООН.
Про це розповів для ZN.UA. Володимир Кравченко. "У 1996 році Тегеран і Вашингтон підписали мирову угоду. Згідно з ним, США повинні були виплатити компенсацію в розмірі 131,8 млн дол., включаючи 61,8 млн спадкоємцям 248 загиблих, з розрахунку 300 тис. за кожну працездатну жертву і 150 тис. - за кожного утриманця. (У 1989 році США пропонували Ірану 250 тис. сім'ям працюючих загиблих і 100 тис. сім'ям утриманців.)", - повідомив оглядач.
Компенсації сім'ям жертв трагедії також повинні виплатити МАУ, що вона зобов'язана вчинити відповідно до Монреальської конвенції, і страхова компанія, оскільки пасажири та екіпаж були застраховані. Втім, судячи з усього, і ці виплати ще не скоро будуть отримані родичами загиблих.
Раніше, в кінці січня канадські адвокати від імені жертв катастрофи подали в суд Торонто груповий позов до Ірану з вимогою компенсації у розмірі 1,1 млрд дол. У документі стверджується, що падіння літака було "навмисним терористичним актом". У Тегерані заявили, що даний позов не має правових підстав. Українські юристи-міжнародники, з якими консультувався ZN.UA також вважають, що шансів на успіх у справи практично немає, оскільки розгляд позову до Ірану не входить в юрисдикцію даного суду.
Нагадаємо, вранці 8 січня в Ірані зазнав аварії Boeing 737 "Міжнародних авіаліній України", що летів з Тегерана до Києва. Літак був збитий двома ракетами класу "земля - повітря" ЗРК "Тор-М1" російського виробництва. Зенітно-ракетний комплекс належить КВІР.
В авіакатастрофі загинуло 11 громадян України – двоє пасажирів і дев'ятеро членів екіпажу. Окрім українців на борту літака перебували громадяни Ірану, Канади, Німеччини, Великої Британії, Швеції і Афганістану: загалом 176 осіб.
Спершу Іран заперечив причетність до катастрофи, відразу заявивши про технічну несправність літака. Однак 11 січня командувач аерокосмічними силами Корпусу вартових Ісламської революції Амір Алі Хаджизаде взяв на себе всю відповідальність за катастрофу. Згідно з офіційною версією, цивільний борт збили помилково.
Детальніше про справу компенсацій жертвам катастрофи збитого Іраном українського літака МАУ Boeing 737-8KV читайте в статті Володимира Кравченка "Іранська місія".