Китайська компанія Shandong Port Group заборонила входження танкерів, які перебувають під санкціями США, у свої порти в східній китайській провінції Шаньдун. Згідно з рішенням компанії, так званим тіньовим танкерам, які потрапили під санкції, з 6 січня заборонили швартуватися, розвантажуватися або отримувати інші портові послуги в портах провінції.
Як повідомляє Reuters із посиланням на трейдерів, у Шаньдуні розташовано декілька нафтопереробних заводів, які є найбільшими імпортерами нафти з країн, що підпадають під американське ембарго.
Торік провінція імпортувала близько 1,74 млн барелів на добу нафти з Ірану, Росії та Венесуели: як свідчать дані відстеження суден Kpler, це близько 17% китайського імпорту.
У грудні Вашингтон ввів додаткові санкції проти компаній і тіньового флоту, які працюють з іранською нафтою. Очікується, що обраний президент Дональд Трамп, який вступить на посаду 20 січня, ще більше посилить санкції проти Ірану, як він це робив під час своєї першої адміністрації.
За словами трейдерів, заборона може сповільнити імпорт до Китаю, найбільшого в світі імпортера нафти.
Shandong Port Group контролює основні порти на східному узбережжі Китаю, включаючи Циндао, Річжао і Яньтай, які є основними терміналами для імпорту санкційної нафти.
У повідомленні компанії йдеться, що заборона матиме обмежений вплив на нафтопереробників, оскільки більша частина санкційної нафти перевозиться на танкерах, що не підпадають під санкції.
Заборона була введена після того, як на початку січня в порту Яньтай розвантажився танкер Eliza II, що перебуває під санкціями. У грудні вісім надвеликих нафтових танкерів місткістю по два мільйони барелів кожен, вивантажили переважно іранську нафту в Шаньдуні. Серед цих суден були Phonix, Vigor, Quinn і Divine, які підпадають під санкції Міністерства фінансів США.
Активний тіньовий флот, що перевозить іранську, російську і венесуельську нафту, оцінюється приблизно в 669 танкерів. З них 250-300 суден, як правило, задіяні в транспортуванні російської нафти, не враховуючи найбільшого іранського оператора NITC і провідну російську танкерну групу «Совкомфлот».
У період з жовтня по грудень Міністерство фінансів США запровадило санкції проти 35 танкерів, які є частиною «тіньового флоту» Ірану. На початку 2024 року Вашингтон запровадив окремі санкції проти «Совкомфлоту».
Цього тижня адміністрація Байдена, який йде у відставку, планує накласти санкції на ще понад 100 танкерів, задіяних у перевезенні російської нафти.
Росія має великий флот часто непридатних для плавання і застарілих танкерів, які транспортують її нафту по всьому світу. Експорт нафти є для Кремля ключовим джерелом доходів у фінансуванні війни проти України. Про тіньовий експорт нафти з РФ розповідали Артем Куюн та Іван Марченков.