Про це на сторінках лояльного до Демократичної партії видання New York Times пише колишній генеральний консул Офісу торгового представника США Дженіфер Хілман.
Спочатку адміністрація Трампа дуже широко інтерпретує національну безпеку, а потім наголошує, що ця її позиція не підлягає сумніву. Така поведінка підриває міжнародний закон і загрожує глобальній торговельній системі на основі правил. Закон, яким скористався Вашингтон, щоб виправдати свої нові мита на сталь і алюміній, був розроблений в часи Холодної війни. Він дає президенту широкі повноваження, щоб він міг гарантувати, що США не стануть дуже залежними від імпорту у критично важливих оборонних потребах. Особливо, якщо йдеться про імпорт з країн, поставкам з яких Америка не зможе довіритися в часи війни.
Міжнародний закон більш точний. Він дозволяє країнам нагромаджувати мита чи йти на інші дії, які порушують торговельні зобов'язання, якщо вони відчувають потребу захистити свої ключові оборонні інтереси. Аде це виключення застосовується лише у випадках, пов'язаних з торгівлею ядерними матеріалами, зброєю чи набоями, а також в часи війни чи в разі міжнародної надзвичайної ситуації. Мита, запроваджені Трампом, не підпадають під жоден з цих випадків.
Ті, хто розробив вийнятки в міжнародних торговельних правилах з посиланням на "національну безпеку", намагалися внести певний баланс між потребами кожної країни в оцінці ризиків в сфері безпеки і занепокоєннями, що хтось зможе зловживати цими ж винятками. Тому аргумент "національної безпеки" був строго обмежений випадками війни чи виникнення надзвичайної ситуації. Адміністрація Трампа порушила цей баланс. Якщо США будуть виправдовувати мита на автомобілі тим, що вони нібито становлять загрозу національній безпеці, тоді кожна країна у світі зможе так само накладати обмеження на будь-який продукт.
За більш ніж два десятиліття після створення СОТ у 1995 році не було жодного випадку, коли б порушення торговельних правил через вийняток про національну безпеку обговорювалося на панелі вирішення суперечок. Жодна з країн-учасниць не хотіла, щоб "безіменні, безликі" бюрократи в Женеві вирішували долю їхніх інтересів у сфері безпеки.
Все змінилося в 2017 році після заяви Росії, яка обклала Україну цілою низкою торговельних і транзитних обмежень. Київ оскаржив дії Москви у СОТ. Але в суперечці російська сторона вимагала, щоб міжнародні судді СОТ припиняли розгляд будь-якої суперечки, якщо одна з країн заявить, що її дії продиктовані національними інтересами в сфері безпеки. На даний момент єдина країна СОТ, яка приєдналася фактично до вимог Росії, - це США. І це дуже небезпечно. Адже так країни можуть отримати повну "амністію" і робити що заманеться, досить лише згадати магічні слова "національна безпека".
Американські мита на алюмній і сталь з ЄС, Канади і Мексики почали діяти сьогодні о півночі. У відповідь на нові американські тарифи на метали, у ЄС підготували і подали список у СОТ із переліком низки товарів, на які можуть бути введені мита уже 20 червня. До списку, зокрема, потрапили апельсиновий сік, віскі, тютюн і мотоцикли із США.
Водночас, у ЄС підготували спільні пропозиції США для уникнення торговельної війни. Джерела в дипломатичних колах зазначали, що мова йде про експорт американського скрапленого газу в Європу, про поліпшення умов доступу для автовиробників США на європейський ринок і про лібералізацію держзакупівель.