Зазвичай Пекін у своїй політиці дотримується позиції, що проблемні питання слід виділяти в окремі кейси та виносити за дужки двосторонніх відносин, пише в статті для ZN.UA оглядач відділу міжнародної політики Володимир Кравченко. Однак в ситуації з «Мотор Січ» спрогнозувати подальші економічні відносин між Україною та Китаєм дуже складно.
Китаєзнавці і чиновники, з якими спілкувалося ZN.UA, припускають, що існує невелика ймовірність того, що Пекін може обмежитися закликами дотримуватися прав іноземних інвесторів. Швидше за все, Піднебесна зробить більш жорсткі дії. І тоді одним з їх наслідків стане скорочення товарообігу.
Як пише Кравченко, для України це може бути болючим кроком, адже Китай в останні роки є основним торговим партнером України. І якщо в 2019 році товарообіг склав 12,79 млрд дол., То в 2020 році - вже 15,4 млрд. При цьому український експорт (левова частка якого складається із залізної руди і сільськогосподарської продукції) в минулому році склав 7,1 млрд дол.
"Не варто дивуватися, якщо в нинішньому році товарообіг зменшиться наполовину", - зауважив один з китаєзнавців.
Втім, інші експерти вважають, що подібний прогноз виглядає надто песимістичним. Проте вони не виключають і тиск Пекіна на українських бізнесменів, що працюють на китайському ринку, і скорочення закупівель української продукції під надуманими приводами (наприклад, «наявність» жучка в пшениці), і підвищення мит на низку товарів українського експорту.
"У Києві занепокоєння викликає і перспектива укладення контрактів з Китаєм на постачання вакцини проти коронавірусу. За інформацією ZN.UA, китайці начебто почули аргументи української сторони і вирішили продовжувати «конструктивний діалог» в питанні протидії COVID-19. Але, знову ж таки, на практиці Пекін може почати «грати», вигадуючи різні причини, які можуть перешкоджати оперативній доставці партій вакцини в нашу країну", - резюмує журналіст.
Нагадаємо, що президент Володимир Зеленський підписав два укази, якими ввів в дію рішення РНБО від 28 й 29 січня про санкції проти китайських інвесторів "Мотор Січ".
Санкції України проти компанії Skyrizon - інвестора в виробництво українських авіаційних двигунів "Мотор Січ" - передбачають блокування активів, обмеження торгових операцій, запобігання виведення капіталів за межі України, заборона угод з цінними паперами, емітенти яких знаходяться під санкціями.
31 січня збори акціонерів "Мотор Січ" в Запоріжжі перервали співробітники Служби безпеки України.
Як повідомляло ZN.UA, Китай направив Україні ноту, в якій висловив стурбованість діями української влади щодо китайських інвесторів "Мотор Січ". Зокрема застосуванням санкцій проти китайських компаній і їх менеджменту.
Незабаром Міністерство закордонних справ України це підтвердило , однак розкривати зміст документа в МЗС не стали, пославшись на конфіденційність дипломатичного листування.
Про можливу реакцію Пекіна і плани Києва щодо «Мотор Січ» читайте в статті Володимира Кравченка «У Піднебесній хмари ходять похмуро...».