Обхідні шляхи: The New York Times про те, як російські багатії зараз отримують свої предмети розкоші

Поділитися
Через понад рік після вторгнення Путіна мережа світової торгівлі пристосувалася до санкцій Заходу. Є мережа посередників, які відправляють до Росії усе, що треба багатіям.

На запорошеному узбіччі дороги на околиці Дубая Сохраб Фані наживається на реакції Заходу на війну в Україні: його майстерня встановлює підігрівачі сидінь в автомобілях, які реекспортуються до Росії. За його словами, дванадцять тисяч грілок роками томилися на його складі, доки вторгнення Росії та пов’язані з цим західні санкції не витіснили американських, європейських і японських автовиробників з російського ринку. Тепер росіяни імпортують ці автомобілі через Дубай  і оскільки автомобілі, які відправляються на Близький Схід, як правило, створені для теплого клімату, магазини аксесуарів, такі як магазини Фані, активно займаються обладнанням для зимової погоди.

«Коли прийшли росіяни, я все розпродав, – сказав Фані, тож він замовив ще кілька тисяч подушок для обігріву сидінь. – У Росії санкції. Тут немає. Тут є бізнес».

Понад рік після вторгнення президента Владіміра Путіна західні санкції завдали шкоди економіці Росії, але не зруйнували її. Мережа глобальної торгівлі налагодилася, що дозволило російському лідеру здебільшого виконати ключову обіцянку: війна не порушить кардинально спосіб життя російських еліт. Про це йдеться у статті The New York Times.

Росія все ще імпортує бажані західні товари завдяки глобальній мережі посередників. У Москві найновіші iPhone доступні з доставкою в той же день за нижчою ціною, ніж роздрібна ціна в Європі. В універмагах все ще є Gucci, Prada та Burberry. Сайти з продажу автомобілів перераховують нові Land Rover, Audi та BMW.

Майже всі провідні західні бренди електроніки, автомобілів і предметів розкоші минулого року оголосили про вихід з Росії. Не всі їхні товари технічно порушують санкції, але торгівля з Росією стала дуже важкою через громадське обурення, тиск з боку працівників і обмеження на експорт напівпровідників і фінансові операції.

Проте російський попит на предмети розкоші залишається сильним, і торговці в Дубаї та інших країнах задовольняють його.

«Багаті люди завжди залишаються багатими», – сказала Єкатеріна Кондратюк, директорка із комунікацій у салоні розкішних автомобілів у Дубаї, яка нещодавно відправила Porsche Cayenne Turbo GT вартістю 300 тисяч доларів російському дилерському центру. Війна, додала вона, «їх не зачепила».

У Дубаї покупці блукають виставковими залами розгалуженого автомобільного ринку, щоб купити авто за готівку та відправити до Росії. Деякі з них – заможні росіяни, які купують автомобілі для себе, або дрібні підприємці, які хочуть швидко перепродати автомобілі за гроші.

В інших випадках російські автосалони, втративши офіційну приналежність до західних брендів, організовують власний імпорт, іноді сотні машин одночасно.

Російська аналітична компанія «Автостат» повідомила, що такий непрямий імпорт становив 12% з 626 тисяч нових легкових автомобілів, проданих у Росії у 2022 році.

Електроніка також іде на російський ринок окружними шляхами. У старому комерційному районі Дубая Дейра, гуртові торговці електронікою почали набирати російськомовний персонал.

«Це відкрита таємниця, – сказав власник компанії Bright Zone International General Trading LLC. – Зараз для Росії конкуренція дуже жорстка».

Він відправив сотні смартфонів і ноутбуків у Росію минулого року напередодні святкового сезону. Один потенційний покупець хотів отримати ціну на 15 тисяч iPhone, але, очевидно, знайшов кращу пропозицію в іншому місці.

В іншому магазині електроніки неподалік афганський продавець Абдулла Ахмадзай сказав, що він прибув до Дубая менше ніж рік тому і з того часу вивчив достатньо російської, щоб вести переговори зі своїми російськомовними клієнтами. Через дорогу чоловік із Таджикистану сказав, що він і його колега швидко знайшли роботу в магазині, де продають телефони, ноутбуки та дрони.

«Всі магазини тут шукають людей, які говорять російською, – сказав він. – Нам пощастило».

Після того, як багато західних компаній пішли з Росії, уряд Путіна заохочував несанкціонований імпорт їхніх товарів з інших країн. Міністерство торгівлі Росії опублікувало список десятків компаній, чия продукція може бути імпортована без згоди виробників, включаючи Apple, Audi, Volvo і Yamaha.

«Той, хто хоче привезти будь-які предмети розкоші, зможе це зробити», – пообіцяв Путін у травні минулого року.

За оцінками одного російського звіту, такий «паралельний імпорт» ноутбуків, планшетів і смартфонів минулого року склав 1,5 мільярда доларів. Водночас на російський ринок хлинули китайські автомобілі та електроніка.

«Ви можете привезти все, що завгодно, якщо у вас є гроші, – сказав московський автожурналіст Пьотр Баканов. – Всі, кому не лінь, привозять машини».

Нові торговельні шляхи здебільшого пролягають через країни, які мають дружні стосунки з Москвою. Західні аналітики та офіційні особи вказують на Туреччину, Китай і колишні радянські республіки, такі як Вірменія та Казахстан. Вони кажуть, що Кремль користується цим імпортом не тільки для того, щоб заспокоїти населення, яке звикло до іноземних телефонів і автомобілів, але й для отримання мікрочіпів для зброї, яка використовується проти України.

Баканов, як і інші російські автомобільні блогери та журналісти, сам зайнявся цим бізнесом: він розміщує рекламу в месенджері Telegram, пропонуючи імпорт автомобілів «на замовлення з будь-якої точки світу». За його словами, запчастини до іноземних автомобілів також надходять через паралельний імпорт – деякі з них тепер доступні в Росії за нижчими цінами, ніж до війни, коли ці запчастини продавали офіційні дилери з високими преміями.

Обхідні шляхи набули такого поширення, що російські автомобільні видання регулярно публікують огляди автомобілів, вироблених для іноземних ринків. Мультимедійна консоль у Toyota Camry, зробленій для Китаю, працює лише китайською мовою, попереджав популярний автомобільний вебсайт у лютому. Рецензент запропонував додаток для перекладу смартфона до дисплея.

Нові моделі торгівлі відображаються в міжнародній статистиці. Експорт автомобілів з Європейського Союзу до Росії, наприклад, впав приблизно до 1 мільярда євро у 2022 році з 5 мільярдів євро у 2021 році. Але експорт ЄС до Казахстану зріс майже в чотири рази, до понад 700 млн євро, а експорт до Еміратів зріс приблизно на 40%, до 2,4 мільярда євро. Вірменія повідомляє, що минулого року її імпорт автомобілів зріс більш ніж у п’ять разів до 712 млн доларів.

Західні автомобільні компанії, як правило, заперечують інформацію про те, що їхні машини йдуть до Росії в будь-яких значних кількостях, або про сплеск продажів в Еміратах. Автовиробники матимуть проблеми з відстеженням продажів транспортних засобів через посередників, кажуть представники галузі. А офіційні особи США, відповідальні за дотримання обмежень, більше зосередилися на товарах, які можна використовувати у військових цілях.

Офіційні особи США назвали Об’єднані Арабські Емірати «країною, на яку звертають увагу», оскільки вона є центром для товарів, які постачаються до Росії з порушенням санкцій. Офіційні особи кажуть, що електроніка викликає особливе занепокоєння, оскільки її чіпи можуть бути перепрофільовані для військового використання.

«В ОАЕ застосовуються суворі заходи, що регулюють дозвіл на імпорт і експорт матеріалів подвійного призначення, щоб запобігти їх експлуатації у військових цілях», – йдеться в заяві офіційного представника ОАЕ.

Переглядаючи автомобільний ринок Дубая, група з трьох чоловіків сказала, що вони проводять час між Росією та Вірменією. Вони відмовилися сказати, чим заробляють на життя, але назвали імпорт і перепродаж автомобілів прибутковим побічним бізнесом. Один купив близько 100 автомобілів за останній рік.

«Дубай – це три в одному, – пожартував чоловік, який назвався Айком. – Ви їдете у відпустку, купуєте собі машину, купуєте її, щоб перепродати».

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі