За останнє десятиліття більшість європейських урядів змінили свою політику щодо Китаю, перейшовши від наївного оптимізму щодо економічної привабливості Пекіна до широкого занепокоєння щодо багатосторонніх загроз, які він несе. Цей різкий зсув був зумовлений збільшенням знань про реалії Китаю, зростаючою напористістю його лідера Сі Цзіньпіна, тиском з боку Вашингтона, а також збігом вторгнення Росії в Україну з поглибленням російсько-китайського партнерства.
Тим часом європейські лідери та посадовці активізували свої зусилля зі створення єдиного фронту проти Китаю з Вашингтоном та іншими союзниками США на таких форумах, як G7. Перехід до більш войовничої позиції можна тільки вітати. Однак політика останніх кількох років була швидкою і розрізненою, оскільки урядовці здійснили низку різких кроків у всьому — від китайських інвестицій до китайських студентів. А з огляду на масштаб глобального виклику, який кидає Сі Цзіньпін й Комуністична партія Китаю, європейські уряди повинні робити набагато більше, ніж грати в "вбити крота", реагуючи на загрози з боку Пекіна в кожному конкретному випадку окремо, зазначає Politico.
Натомість існує нагальна потреба глибше замислитися над кінцевими цілями європейської політики щодо Китаю — і над тим, якою мірою ці цілі поділяються на всьому континенті, а також зі США та іншими союзниками. США, наприклад, більше керуються конкуренцією з Китаєм заради власної вигоди. Але оскільки європейські уряди вже давно не є наддержавами, вони не сприймають Китай як екзистенційну загрозу їхньому глобальному становищу.
Більше того, президентські вибори в США в листопаді повинні привернути увагу. Якщо переможе колишній президент Дональд Трамп, європейським урядам, ймовірно, доведеться проводити більш незалежну від США зовнішню політику, захищаючись від темпераментного і дуже корисливого підходу Трампа. А якщо нинішній президент Джо Байден буде переобраний, Європа, ймовірно, зазнає більшого тиску з боку його адміністрації щодо подальшого посилення своєї політики щодо Китаю, яка б більше відповідала напряму руху Білого дому.
І європейці, і американці хотіли зберегти статус-кво в Азії. Тобто, щоб Південно-Китайське море було відкритим для всіх, Тайвань зберігав свою де-факто незалежність і посилював стримування від можливої майбутньої китайської агресії. Але існують значні розбіжності в акцентах: американські чиновники загалом набагато більше стурбовані загрозою Пекіна Тайваню. Крім того, хоча американські та європейські чиновники домовилися говорити про "зменшення ризиків" від Китаю, а не про "від'єднання" від нього в економічному плані, Вашингтон керується бажанням зберегти технологічну першість США, тоді як Європа більше зосереджена на зменшенні залежностей.
Зниження ризиків тісно пов'язане з проведенням внутрішньої промислової політики, в результаті чого трансатлантичні партнери вступають у пряму конкуренцію один з одним, а також з Китаєм. Що стосується багатосторонньої системи, європейські чиновники виявили спільне бажання боротися з дедалі ефективнішою дипломатією Китаю в міжнародних інституціях та на глобальному півдні — однак це поєднується із занепокоєнням європейських чиновників щодо односторонності США.
І ці побоювання лише посилюються через зростаючу ймовірність повернення Трампа до Білого дому. На противагу цьому, деякі американські чиновники попередили, що їхні європейські партнери недооцінюють загрозу з боку Китаю, і що вони помиляються, якщо вважають, що багатостороннє співробітництво може бути стійким у світі, що фрагментується.
"Глобальні багатосторонні інституції стануть місцем змагання між США та їхніми союзниками й партнерами проти Китаю та інших неліберальних держав", — пише видання.
Отже, хоча європейські та американські політики прагнуть до риторичної єдності у своїх дедалі детальніших публічних заявах щодо Китаю, їм також необхідно чесно говорити про свої розбіжності, щоб їхня співпраця була ефективною, а не лише символічною. І оскільки відносини між Китаєм і Заходом тимчасово стабілізувалися в останні місяці, це сприятливий момент для європейців, щоб ретельніше обміркувати довгострокові цілі своєї політики щодо Китаю і шляхи їх досягнення.
Це вимагатиме більших інвестицій у розширення європейських знань про Китай в уряді, бізнес-спільноті та суспільстві загалом. Європа також повинна ставити складні питання про бажану "кінцеву мету" своєї політики щодо Китаю. Яку роль Китаю європейці готові прийняти у світі? Які сектори європейської економіки справді вразливі до китайського примусу, якою буде ціна зменшення цієї вразливості, і хто заплатить за це? І, зрештою, яку роль може відіграти жменька європейських військових у стримуванні амбіцій Китаю як в Азії, так і за її межами?
"Навпаки, лише створивши краще розуміння сфер своїх розбіжностей, а також спільних цілей, трансатлантичні партнери зможуть ефективно співпрацювати щодо Китаю — що, ймовірно, стане викликом на багато десятиліть, якщо не на кілька поколінь", — підсумувало Politico.