Продажі зброї та військових послуг у світі зростають сьомий рік поспіль. 100 найбільших компаній галузі у 2021 році досягли показника продажів на суму $592 млрд, що на 1,9% більше порівняно з 2020 роком. Про це свідчать нові дані Стокгольмського інституту дослідження проблем миру (SIPRI).
Проте хоча темпи зростання в 2020–2021 роках були вищими, ніж у 2019–2020 роках (1,1%), вони все ще були нижчими за середній показник за чотири роки до пандемії Covid-19 (3,7%). На глобальних ланцюжках поставок, багато з яких було порушено, серйозно позначилася пандемія COVID-19.
«Ми могли б очікувати ще більшого зростання продажів зброї у 2021 році без постійних проблем із ланцюгом поставок, – сказала директорка Програми військових витрат і виробництва зброї SIPRI докторка Люсі Беро-Сюдро. – Як великі, так і менші збройні компанії заявили, що їхні продажі вплинули протягом року. Деякі компанії, такі як Airbus і General Dynamics, також повідомили про брак робочої сили».
Зараз, вважають експерти, додався ефект від війни в Україні – вторгнення Росії в Україну в лютому 2022 року додало проблем у ланцюзі поставок для, зокрема і тому, що Росія є основним постачальником сировини, яка використовується у виробництві зброї. Це може перешкодити поточним зусиллям США і Європи щодо зміцнення їхніх збройних сил і поповнення їхніх запасів після відправки в Україну боєприпасів та іншого обладнання на мільярди доларів.
«Збільшення продуктивності потребує часу, – сказав старший науковий співробітник SIPRI доктор Дієго Лопес да Сілва. – Якщо перебої в ланцюзі поставок продовжаться, деяким з основних виробників зброї може знадобитися кілька років, щоб задовольнити новий попит, створений війною в Україні».
Продажі зброї та військових послуг у світі зростають сьомий рік поспіль. 100 найбільших компаній галузі у 2021 році досягли показника продажів на суму $592 млрд, що на 1,9% більше порівняно з 2020 роком. Про це свідчать нові дані Стокгольмського інституту дослідження проблем миру (SIPRI).
Проте хоча темпи зростання в 2020–2021 роках були вищими, ніж у 2019–2020 роках (1,1%), вони все ще були нижчими за середній показник за чотири роки до пандемії Covid-19 (3,7%).
На глобальних ланцюжках поставок, багато з яких було порушено, серйозно позначилася пандемія COVID-19 також.
«Ми могли б очікувати ще більшого зростання продажів зброї у 2021 році без постійних проблем із ланцюгом поставок, – сказала директорка Програми військових витрат і виробництва зброї SIPRI докторка Люсі Беро-Сюдро. – Як великі, так і менші збройні компанії заявили, що їхні продажі вплинули протягом року. Деякі компанії, такі як Airbus і General Dynamics, також повідомили про брак робочої сили».
Зараз, вважають експерти, додався ефект від війни в Україні – вторгнення Росії в Україну в лютому 2022 року додало проблем у ланцюзі поставок, зокрема і тому, що Росія є основним постачальником сировини, яка використовується у виробництві зброї. Це може перешкодити поточним зусиллям США і Європи щодо зміцнення їхніх збройних сил і поповнення їхніх запасів після відправки в Україну боєприпасів та іншого обладнання на мільярди доларів.
«Збільшення продуктивності потребує часу, – сказав старший науковий співробітник SIPRI доктор Дієго Лопес да Сілва. – Якщо перебої в ланцюзі поставок продовжаться, деяким з основних виробників зброї може знадобитися кілька років, щоб задовольнити новий попит, створений війною в Україні».
Звіти свідчать, що російські компанії збільшують виробництво через війну, проте у Росії через санкції виникли труднощі з доступом до напівпровідників. Наприклад, «Алмаз-Антей» (не входить до найбільших 100 виробників за 2021 рік через відсутність даних) заявив, що не зміг отримати платежі за деякі експортні поставки озброєнь.
Домінують у сотні топових виробників саме американські компанії, перші п’ять – також зі США. Продажі зброї 40 американських компаній склали $299 млрд у 2021 році. Щоправда, Північна Америка була єдиним регіоном, де спостерігалося падіння продажів порівняно з 2020 роком на 0,8%. Воно частково пов’язане з високою інфляцією в США протягом 2021 року.
У Європі падали продажі продукції аерокосмічної промисловості, але суднобудування зростало. У 2021 році було у сотні найкращих компаній були 27 із головними офісами в Європі. Їхні продажі зросли на 4,2% порівняно з 2020 роком і досягли $123 млрд.
Також зросли продажі зброї в Азії. Серед сотні найбільших виробників є 21 компанія з Азії та Океанії. У 2021 році їхні продажі досягли $136 млрд, що на 5,8% більше, ніж у 2020 році.
Загальний обсяг продажів зброї восьми китайських компаній у списку склав $109 млрд, що на 6,3% більше, ніж рік перед тим.
Загальний обсяг продажів озброєнь чотирьох південнокорейських компаній, що входять до світового топ-100, зріс на 3,6% порівняно з 2020 роком і досяг $7,2 млрд. Зокрема на 7,6% зросли продажі компаній Hanwha та Aerospace. Очікується, що продажі зброї Hanwha значно зростуть у найближчі роки після підписання великої угоди з Польщею після російського вторгнення в Україну.
Нагадаємо, видання POLITICO у недавній статті назвало Польщу новою військовою супердержавою Європи.