Аварію гелікоптера, у результаті якої загинув президент Ірану Ібрагім Раїсі, спричинила технічна несправність, повідомляє державне інформаційне агентство IRNA. У повідомленні йдеться, що похоронні заходи пройдуть у трьох містах з вівторка по четвер.
Міністра закордонних справ Хоссейна Аміра Абдоллахіана поховають у Тегерані. Президента Ібрагіма Раїсі в четвер доставлять до його рідного міста Мешхед на ще одну похоронну службу. Він буде похований в одному з найсвятіших місць шиїтського ісламу – храмі Імам Реза.
Деякі іранські спостерігачі припускають, що технічна несправність гелікоптера могла бути спричинена десятиліттями міжнародних санкцій, які спричинили атрофію авіаційного парку країни.
Іран перебуває під суворими міжнародними санкціями з часів Ісламської революції 1979 року, включаючи обмеження США, які десятиліттями не дозволяли Ісламській Республіці купувати нові західні літаки та запчастини.
У понеділок колишній міністр закордонних справ Ірану Мохаммад Джавад Заріф заявив, що відповідальними за катастрофу є США, які запровадили санкції проти авіаційної промисловості країни.
Як пише The New York Times, Санам Вакіл, експертка з Близького Сходу дослідницької групи Chatham House, що базується в Лондоні, стверджує, що авіаційний сектор Ірану вже давно страждає від санкцій.
«Іран бачив багато інцидентів на авіакомпаніях, не тільки гелікоптерні, але й авіакатастрофи, і я думаю, що це точно пов’язано з санкціями», – сказала вона.
Вакіл додала, що хоча вона не має подробиць обставин смертельної аварії в неділю, показовим є те, що двоє вищих лідерів країни — пан Раїсі та міністр закордонних справ Хосейн Амір Абдоллахян — подорожували у застарілому гелікоптері. Іранські державні ЗМІ показали зображення розбитого вертольота Bell 212, моделі, яка спочатку була розроблена для канадських військових у 1960-х роках.
Іран історично мав значний авіаційний сектор, зокрема власного національного перевізника Iran Air — який обслуговував 88 мільйонів людей на внутрішніх і міжнародних маршрутах. У 1995 році Сполучені Штати під керівництвом президента Білла Клінтона запровадили санкції, які завадили Ірану оновити парк своїх комерційних авіаліній. Вони змусили його використовувати російські літаки та ремонтувати старі реактивні літаки, термін служби яких значно вичерпався, іноді використовуючи придбані на чорному ринку запчастини..
Ядерна угода 2015 року, якої Іран досяг зі світовими державами, включаючи Сполучені Штати, призвела до скасування деяких із цих санкцій, але вони були в більшості відновлені через три роки, коли президент Дональд Трамп вийшов з угоди. Адміністрація Трампа також анулювала ліцензії Boeing на продаж літаків Ірану, а також угоду на 16,6 мільярда доларів, яку авіагігант уклав з Тегераном у 2016 році щодо продажу 80 літаків.
Повторне запровадження обмежень, яке тодішній президент Ірану Хасан Рухані назвав економічною війною, ще більше поставило під загрозу нафтову, судноплавну та банківську галузі країни, а також її валюту.
Іранська влада намагалася наростити внутрішнє виробництво та постачання деталей для літаків відповідно до ширшої політики розвитку економіки опору як оплоту проти санкцій. Але, на думку експертів, високотехнологічні запасні частини, важливі для авіації, важко виготовити всередині країни.
Як повідомлялось, під час інциденту загинули також міністр закордонних справ Хоссейн Амірабдоллахян, лідер п'ятничної молитви міста Тебріз Мохаммад Алі Аль-Е Хашем, губернатор Східного Азербайджану Малек Рахматі, Мехді Мусаві, керівник команди охоронців Раїсі, а також пілоти та льотний екіпаж.
Експерт з аналізу відкритих даних Юліан Рьопке розповів, що гелікоптер, на борту якого був президент Ірану Ібрагім Раїсі, був непридатним для польотів за певних погодних умов.