Фахівці британської лабораторії Forensic Explosives Laboratory (FEL) виявили сліди вибухової речовини у більшій частині з двох сотень переданих їм для аналізу зразків авіалайнера Ту-154М екс-президента Польщі Леха Качиньського, що розбився під Смоленськом у 2010 році, повідомляє польське видання Gazeta Polska Codziennie.
Видання зазначає, що британські експерти підтвердили висновки підкомісії екс-міністра національної оборони Польщі Антонія Мацеревича з розслідування смоленської авіакатастрофи, зроблені у червні 2018 року.
"На переважній більшості з 200 зразків, які Національна прокуратура передала у травні 2017 року лабораторії міністерства оборони [Великобританії], виявлені сліди матеріалів, які використовуються для виробництва вибухових матеріалів, зокрема тротилу", - йдеться у повідомленні.
Висновки ще не остаточні - окрім Великобританії, фізико-хімічні експертизи на предмет наявності слідів вибухових матеріалів на борту літака проводять лабораторії в Італії та Північній Ірландії.
Ту-154М президента Польщі Леха Качиньського впав біля російського Смоленська у квітні 2010 року, під час повернення з Москви. Усі 96 чоловік на борту, у тому числі президент, загинули.
Як повідомлялося, в оприлюдненому в 2011 році звіті попередньої польської урядової комісії з розслідування Смоленської катастрофи основною причиною трагедії названо помилки пілотів президентського Ту-154М, утім, при цьому не виключалася провина російської сторони.
Водночас чинна урядова підкомісія наполягає, що до катастрофи призвели вибухи на борту літака, які сталися ще до зіткнення із землею.
У 2015 році нова влада Польщі повернулася до цієї теми. А на початку березня 2016 року було відновлено розслідування за фактом аварії літака.
У січні 2017 року в Польщі заявили, що мають у своєму розпорядженні докази вибуху на борту літака Качиньського. Факт вибуху на борту підтвердили також американські дослідники. У РФ цю версію категорично відкинули.
Згодом міністр закордонних справ Яцек Чапетович повідомив російському послу, що Польща наполягає на поверненні уламків президентського літака, також планує поставити під Смоленськом пам'ятник жертвам катастрофи.
Впродовж 8 років із моменту Смоленської катастрофи з'явилася низка гіпотез про її причини і розвиток подій. У лютому 2016 року, за рішенням тодішнього міністра оборони Польщі Антоні Мацеревича, у Польщі відновили розслідування Смоленської катастрофи. В рамках Комісії державної авіації з розслідування авіакатастроф була створена підкомісія, яка проводить нове розслідування трагедії. Уламки польського літака досі залишаються в Росії.