Депутати подали до законопроєкту про реформу СБУ понад дві тисячі правок. Його прийняття є важливим для України, тому що реформа СБУ одна з найскладніших.
Слабкі та сильні сторони законопроєкту щодо реформи СБУ розглядає у своїй статті керівник юридичного відділу Центру протидії корупції Олена Щербан.
Експерт пише, що інструменти очищення служби не передбачені в законопроєкті, як і конкурсні процедури відбору кадрів. Проєкт передбачає атестацію співробітників, але при цьому вона не буде мати ніяких результатів.
По-перше, непроходження атестації не є підставою для звільнення.
По-друге, оперативні співробітники взагалі не повинні підлягати атестації, але ж оперативники - це фактично весь склад сумнозвісних підрозділів "К" і економічної контррозвідки.
Таким чином, тисячі співробітників спецслужби, до яких виникає найбільше запитань, атестацію проходити не будуть, але отримають в рази більшу заробітну плату.
Вже зараз видно, що за підсумками реформи, СБУ стане ще більш секретною службою. Проєкт закону виводить службу з-під дії Закону України "Про доступ до публічної інформації" та в службу будуть самі вирішувати, яку інформацію можна відкрити, а яку ні.
Якщо зараз відкриті публічні декларації повинні подавати всі співробітники СБУ, які не є секретними, то "реформа" пропонує залишити відкритими лише декларації керівництва СБУ.
Тотальна закритість служби залишається найактуальнішою проблемою, адже фактично унеможливлює будь-який контроль з боку громадськості, медіа та правозахисників.
Все це означає, що проєкт не стає реформою, а скоріше, створює можливості працювати над змінами надалі. Наступним кроком мають стати зміни в кримінальний процес, і вже зрозуміло, що це буде справжній виклик для парламенту.
Детальніше про реформу СБУ в матеріалі представника Центру протидії корупції Олени Щербан "Половинчасті зміни: як Рада реформує СБУ".