Вузи мають змінюватися самостійно і знизу, а не чекати на накази МОН – керівник секретаріату НАЗЯВО

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Вузи мають змінюватися самостійно і знизу, а не чекати на накази МОН – керівник секретаріату НАЗЯВО
Якщо академічна спільнота не почне змінюватися самостійно, жодні реформи і стратегії їй не допоможуть.

Попри те, що здобутки України відзначаються на міжнародному рівні (і захищаються партнерами), слід визнати: трансформація нашої системи вищої освіти наразі є недостатньою. Про це у статті для ZN.UA пише керівник секретаріату НАЗЯВО Михайло Винницький.

За його словами, на місцях виявляється чи не найбільше половинчастих реформ. Це проявляється в тому, що автономія в умовах ієрархічних відносин, що склалися у багатьох ЗВО, стає вивихнутою.

«Найчастіше «ректорський феодалізм» проявляється в культурі заляканого виконання наказів замість ініціативи і творчої самоврядності, у відсутності прозорих процедур розподілу навантаження та заробітних плат викладачам, у забезпеченні особливих привілеїв керівництву», - пише автор.

Він підкреслює, що між доходами керівників закладів вищої освіти (ректорів і проректорів) та зарплатами їхніх «підлеглих» викладачів є вражаюча різниця.

«Коли ця різниця шести- чи восьмикратна, варто замислитися, чи можна в таких умовах говорити про «самоврядну спільноту», середовище вільнодумства, академічну культуру, в якій цінується відповідальність за власну репутацію. А саме ці позитивні явища мали б стати похідними після впровадження автономії закладів вищої освіти», - зазначає Винницький.

Задля якісною трансформації української вищої освіти, колективи закладів мають зрозуміти її цінність.

«Формування університетської спільноти потребує від кожного її члена насамперед розуміння власної відповідальності — перетворення структури закладу з ієрархічної на гетерархічну, де лідерство виявляється ситуативно, виходячи з потреб, а не виключно з посади. Дуже бажане було б зародження такої дійової академічної спільноти еволюційним шляхом «з низів», адже революційна альтернатива навряд чи приведе до позитивних інституційних результатів. У кожному разі, очікувати, що українські заклади вищої освіти трансформуватимуться в європейські завдяки якимось рішенням або розпорядженням МОН чи НАЗЯВО, — марно", - резюмує автор статті. 

Що потрібно для того, аби підвищилася довіра до нашої вищої освіти? Відповідь на це запитання слід шукати не в чиновницьких кабінетах, а в самих вишах. «Викладачі мають хоча б розпочати дискусію про причини існування їхньої освітньої установи»,— вважає керівник секретаріату НАЗЯВО Михайло Винницький. І застерігає: у багатьох закладах вищої освіти автономія стає «вивихнутою». Що це означає, та чому реформи вищої освіти так і залишаються половинчастими, читайте в його статті «Нам не потрібна «вивихнута» автономія».

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі