Через війну, яку розпочала Росія, навчальний рік у 2022 році пройшов під обстрілами і в супроводі повітряних тривог, така ж с ситуація зберігається і зараз.
Українські діти сьогодні мають серйозні освітні втрати через пандемію COVID-19 та наслідки повномасштабної війни, повідомляють на сайті освітнього омбудсмена України. Пропущені школярами теми і, як наслідок – не здобуті знання та навички необхідно ідентифікувати й компенсувати. За їх словами прогалини у знаннях мають практично всі українські діти шкільного віку, де б вони не знаходилися.
Це стосується і дітей, які проживають на підконтрольній території України, і тих, хто знаходиться в окупації або виїхав за кордон.
Служба освітнього омбудсмена проаналізувала напрацювання окремих країн, а також відповідну програму ЮНЕСКО, розроблену для подолання прогалин у знаннях через пандемію і назвала варіанти, які можуть допомогти впоратися з цією проблемою.
Коригування навчального року
Постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2022 р. № 711 "Про початок навчального року під час дії правового режиму воєнного стану в Україні" було встановлено тривалість 2022/20223 навчального року з 1 вересня 2022 року по 30 червня 2023-го, тобто 175 днів. Така тривалість була і в довоєнні часи, однак у червні школярі фактично не навчались.
Дітей під час такого навчання можна поділити не на класи, а на групи – залежно від рівня знань та рівня освітніх втрат, які мають показати вимірювання. Освітній процес може відбуватися у формі пришкільного табору або навчання з окремих предметів. Додаткової оплати з бюджету така програма не потребує, адже вчителі забезпечені заробітною платою у червні коштом освітньої субвенції.
Також заклади освіти можуть скористатися програмами надолуження освітніх втрат та корекційними програмами.
Програми надолуження освітніх втрат та корекційні програми
Програми надолуження освітніх втрат – це короткострокові програми, які надають усім учням можливість надолужити матеріал через повторний доступ до нього паралельно з продовженням стандартного навчання.
Корекційні програми орієнтовані на учнів, які мають труднощі в навчанні. У школі такі програми реалізують як додаткову цільову підтримку за стислим навчальним планом, одночасно зі звичайними заняттями. Це можуть бути індивідуальні додаткові заняття з учителем або виокремлення групи учнів, які потребують допомоги. Під час такого навчання школяра зосереджуються на формуванні мінімальних навичок та знань, необхідних для адекватного сприйняття матеріалу на рівні класу.
У закладі освіти такі програми можна впровадити у вигляді факультативу, курсу за вибором або індивідуальних занять, але є проблема оплатити роботи вчителів.
Програми прискореного навчання
Ідея цієї програми – подати найважливіші знання та навички, зосередитися на головному.
Прискорене навчання — це проєктний, діяльнісний підхід. Під час такого навчання повторення матеріалу відбувається під час відпрацювання навичок. Учні на таких уроках мають проявляти активність, зокрема фізичну — багато рухатися.
Ця програма підійде для дітей, які мають великі перерви у навчанні, зокрема для тих, хто перебував в окупації, чи зоні бойових дій, або тих, хто перебуває за кордоном і не навчався тривалий час за українською програмою.
Таку програму можна також провадити як факультатив, курс за вибором, індивідуальні заняття, або у червні. Організувати таке навчання можна на звільнених територіях або організувати групи дітей у громаді.
Нагадаємо, коли у столичних школярів закінчяться зимові канікули та почнеться навчання.