Вивчення української літератури не стане менш значущим через скасування комплексного ЗНО - УЦОЯО

23 вересня, 2020, 19:02 Роздрукувати
Відправити
Відправити

Мова йде про вибір складання тесту з української мови, чи української мови та літератури.

Вивчення української літератури не стане менш значущим через скасування комплексного ЗНО - УЦОЯО
© Из открытых источников

В Українському центрі оцінювання якості освіти заявили про те, що можливість обирати складання ЗНО з української мови чи української мови та літератури не зменшить значущість вивчення української літератури абітурієнтами. УЦОЯО опублікував на сайті відповідну заяву.

“Рішення щодо запровадження окремої сертифікаційної роботи з української мови ухвалено Наказом Міністерства освіти і науки в 2019 році (наказ МОН від 09.07.2019 № 945), що стало логічним завершенням довготривалих, фахових дискусій провідних освітян України щодо розвитку системи зовнішнього незалежного оцінювання”, - йдеться у заяві.

Вказано, що 14–17 вересня УЦОЯО презентував демонстраційні варіанти сертифікаційних робіт з української мови, української мови і літератури, а також надавав онлайн роз’яснення щодо змісту, структури й особливостей виконання завдань тестів. 

“Усе це було зроблено з метою ознайомлення потенційних учасників ЗНО з новими формами роботи, уникнення ними стресу, а також для створення рівних умов у процесі підготовки до тестування. Рішення про оновлення переліку сертифікаційних робіт ЗНО в жодному разі не зменшує значущість вивчення української літератури здобувачами освіти. І Міністерство освіти і науки України, і Український центр розуміють, що формуванню свідомої, патріотичної, всебічно розвиненої особистості сприяють усі навчальні предмети, а комплексний зміст освіти створює умови для цього”, - зазначили у центрі.

У заяві також йдеться про те, що запропонована модель ЗНО не зумовлює звуження змісту викладання навчальних дисциплін у школі. Натомість такі зміни мають забезпечити кращий відбір до вишів.

“Безперечно опанування української мови неможливе без глибокого прочитання й аналізу творів з української літератури, і це є основним завданням закладів освіти. Саме вони мають сприяти зацікавленню молоді творами вітчизняних авторів, формувати громадянський світогляд здобувачів освіти, створювати передумови для реалізації активної життєвої позиції  їх. Український центр розробив такий тест з української мови, який передбачає демонстрацію важливих компетентностей, що формуються тільки на заняттях з української і зарубіжної літератури”, - заявили в УЦОЯО. 

У центрі зазначили, що відповідна сертифікаційну роботу з української мови оновили за змістом і структурою. При цьому акцент у тесті зробили на компетентнісному читанні текстів, аналізі й оцінюванні прочитаного, тобто на перевірці рівнів сформованості тих умінь, які є важливими для подальшої професійної кар’єри та становлення громадянськості як риси особистості. 

“Слід наголосити на декількох різних частинах тесту з української мови, виконуючи які учасник тестування має продемонструвати знання з літературознавства; здатність  глибоко аналізувати текст; доречно наводити у власному висловленні приклад з художньої літератури або з інших видів мистецтва (переважна більшість учасників наводять приклади саме з української літератури, оскільки вони дозволяють якнайкрасномовніше проілюструвати позицію автора). Тобто відсутність завдань на відтворення змісту творів української літератури в тесті з української мови компенсоване наявністю завдань для оцінювання рівня сформованості компетентностей вищого рівня, якими можливо опанувати тільки під час вивчення української і зарубіжної літератур”, - йдеться у заяві.

В УЦОЯО вказали на те, що результати міжнародного дослідження PISA свідчать про певні проблеми із рівнем компетентнісного читання абітурієнтів в Україні. Тому, наголосили в центрі, важливим є створення інструменту оцінювання, спрямованого не на репродукцію змісту окремих літературних творів, а на демонстрацію учасником здатності критично аналізувати зміст тексту, оцінювати й інтерпретувати його. 

“PISA показує, що для формування читацької компетентності не так важливо читати багато творів, як уміти глибоко, детально опрацьовувати кожний прочитаний твір. З огляду на це було ухвалено рішення щодо акцентуації уваги на компетентнісному читанні, що й було реалізовано в завданнях сертифікаційної роботи з української мови”, - додали в УЦОЯО.

Читайте також: Скасування обов'язкового ЗНО з української літератури: Кремінь виступає проти і готує звернення до Кабміну

Раніше у Центрі оцінювання якості освіти запропонували з 2021 року дозволяти випускникам обирати: проходити тести ЗНО лише з української мови чи з української мови та літератури. Перший варіант зможуть обрати ті, хто не планує вступати до вишів, другий є обов’язковим для випускників, які планують отримати вищу освіту.

У свою чергу мовний омбудсмен Тарас Кремінь виступив на захист ЗНО з української мови та літератури. Офіс омбудсмена підготував відкрите звернення до прем’єр-міністра Дениса Шмигаля.

По матерiалам: ZN.UA / Підготував/ла : Юлия Москаленко
Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК