Загальноосвітня школа України не забезпечує своїм вихованцям рівня знань, визначеного Державним стандартом освіти. Про це в своїй статті для ZN.UA пише директор Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук.
Підбиваючи підсумки зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) 2014 року, Лікарчук зазначив, що всього 47 абітурієнтів, написавши тест з математики, набрали максимальні 56 балів. А це - 0,03% від кількості тих, які скададали тест (135 770). Натомість, кількість випускників лише фізико-математичних ліцеїв, спеціалізованих загальноосвітніх шкіл, закладів освіти з поглибленим вивченням математики в сотні разів перевищує кількість найуспішніших за результатами ЗНО.
Аналогічна ситуація з фізикою. Максимально можливу кількість тестових балів з цього предмету набрали всього 0,02% абітурієнтів.
"Очікувалося, що набагато кращі результати учасники зовнішнього оцінювання покажуть з гуманітарних предметів. Між іншим, кількість спеціалізованих загальноосвітніх навчальних закладів, де ці предмети вивчають поглиблено, у кілька разів більша, ніж природничо-математичних. Однак лише 7 учасників зовнішнього оцінювання з української мови та літератури отримали 107 максимально можливих балів за цей тест. А виконували його майже 300 тисяч учасників. Кожен тринадцятий абітурієнт замість короткої письмової роботи здав чистий бланк", - пише Лікарчук.
Ще гірша ситуація з іноземними мовами. У відкритій частині тесту з англійської мови, виконуючи завдання "Напиши листа товаришеві", 25% учасників не змогли або не захотіли написати жодного слова.
Вкрай низький рівень знань показали абітурієнти, котрі здавали тести з природничих дисциплін. Результати свідчать: третина випускників шкіл не вміють працювати з географічними картами, 17% - не можуть визначити азимут, 7% - відносну висоту по горизонталях. Тобто мова йде про відсутність сформованих у них базових предметних компетенцій. Чверть учасників зовнішнього оцінювання з біології не знають, що гриби - це організми, третина абітурієнтів, які писали тест з хімії, не мають уявлення про на дію оцтової кислоти крейди або соду, зазначає автор.
"Перелік подібних навчальних "досягнень" можна продовжувати довго. Але його можна було б сприйняти спокійніше, якби ми не брали до уваги додаткових обставин. Одна з них та, що зовнішнє оцінювання складали НЕ ВСІ випускники загальноосвітніх навчальних закладів, а лише ті, які були переконані в наявності у них певних знань. А якби ЗНО складали ВСІ випускники шкіл?.. Також, очевидно, не слід забувати й того, що кожен шостий, а в містах кожен другий абітурієнт, готуючись до зовнішнього оцінювання, працював з репетиторами, відвідував підготовчі курси тощо. А якби не було репетиторів і підготовчих курсів? Який би рівень знань показали випускники?" - запитує автор. !zn
Докладніше читайте в матеріалі Ігоря Лікарчука "Пора кричати SOS!" у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна".