Одним з ключових викликів пандемії COVID-19 для України стала неготовність лікарень, внесених до списків опорних для прийому пацієнтів із ковідом, цих пацієнтів приймати. Прикладом є скандал, пов'язаний із відмовою однієї з київських лікарень «Укрзалізниці» приймати пацієнтів із коронавірусом. Директорка Філії «Центр охорони здоров'я» АТ «Укрзалізниця» Наталія Білинська в інтерв’ю ZN.UA заявила, що лікарні таки були готові приймати пацієнтів, однак в НСЗУ кажуть, що насправді ситуація виглядає трохи інакше.
«Центр охорони здоров’я" АТ "Укрзалізниця" уклав договір з НСЗУ на стаціонарну допомогу при COVID-19 в кінці листопада минулого року. При поданні заявки на укладення договору керівництво Центру підтвердило і внесло відповідні дані в електронну систему охорони здоров'я, що всі лікарні, подані в договорі, відповідають вимогам і готові надавати медичну допомогу пацієнтам», - йдеться у відповіді НСЗУ на запит ZN.UA.
На початку 2021 року в НСЗУ та до органів місцевої влади почали надходити скарги від пацієнтів, що лікарні «Укрзалізниці» в Києві та Одесі не надають допомогу пацієнтам. Реагуючи на це, в НСЗУ здійснила моніторингові візити до лікарень Києва. А в Одесі також відбулося виїзне засідання профільного комітету ВР.
«У результаті цих візитів з'ясували: попри те, що при поданні заявки керівництво «Центру охорони здоров'я» засвідчило, що в усіх лікарнях є необхідне обладнання та персонал, насправді лікарні Києва не мають повного переліку обладнання і не відповідають вимогам до договору, - зазначають в НСЗУ. - Наприклад, жодна із лікарень «Укрзалізниці» у Києві не мала справного джерела аварійного електроспоживання. А це ставить під загрозу життя пацієнта, який перебуває в палаті інтенсивної терапії. Також лікарні не були в повному обсязі забезпечені засобами індивідуального захисту персоналу, необхідними ліками та витратними матеріалами».
Зазначається, що через грубі порушення НСЗУ була вимушена зупинити оплату медичних послуг “Філії "Центр охорони здоров’я" АТ "Укрзалізниця"за березень 2021 року. Також Служба виставила «Центру охорони здоров'я» вимогу повернути майже 60 млн гривень. Ці кошти акціонерне товариство отримало на лікування пацієнтів з моменту підписання договору з НСЗУ (з листопада 2020 року).
«Разом з тим варто наголосити, що філія «Укрзалізниці» у Харкові умови договору виконувала і надавала допомогу пацієнтам з COVID-19. Проте договір уклали з однією юридичною особою - “Філія "Центр охорони здоров’я" АТ "Укрзалізниця". І кошти пішли на один рахунок цієї юридичної особи. Тож гроші доведеться повернути у повному обсязі», - йдеться у відповіді на запит.
За фактом порушень з боку "Центру охорони здоров’я" АТ "Укрзалізниця" НАБУ відкрило кримінальні провадження щодо розкрадання коштів в особливо великих розмірах та щодо внесення недостовірних даних в електронну систему охорони здоров’я.
«НСЗУ зі свого боку, згідно із законом, готує претензію “Філії "Центр охорони здоров’я" АТ "Укрзалізниця"та збирає доказову базу, про те, що заклади в кількох містах не відповідали вимогам. Оскільки в «Укрзалізниці» відповіли відмовою на вимогу повернути кошти. Після цього НСЗУ може звернутися у суд щодо повернення коштів», - додають в НСЗУ, зазначаючи, що ситуація, коли медзаклад отримує кошти з державного бюджету за Програмою медичних гарантій, а натомість не надає послуг, які прописані у договорі, є неприпустимою.