В інтерв'ю DT.UA міністр зазначив, що відсутність в УЗ системних рішень по організації закупівель забезпечує широкий простір для зловживань.
"Наприклад, під час закупівлі дизельного палива одне з основних порушень - необґрунтоване підвищення цін. При наявному коливанні ринкової ціни на 3–5% ціна договору на закупівлю в "УЗ" підвищується на 10%. Зазначена схема використовувалася у березні 2016 р. НАБУ вже проводить відповідне розслідування. Але у січні 2017-го філією "Центр забезпечення виробництва" також було необґрунтовано завищено ціни на дизельне паливо за договором з ТОВ "ВОГ Аеро Джет". Орієнтовна сума втрат становить 150–200 млн грн", - зазначив він.
За словами Омеляна, зловживання зафіксовані також при закупівлі елементів верхньої будови колії: ціни на них необснованно завищувалися, а виробника витісняли з торгів посередники. В результаті всього трьох подібних тендерів УЗ втратила понад 20 млн грн. Факти зловживань передані до НАБУ.
Міністр вказав на і махінації при закупівлі в УЗ бандажів.
"Закупівля бандажів в "УЗ" здійснюється у штуках, тоді як аналогічна продукція у сусідніх країнах закуповується у тоннах. Це теж спосіб маніпуляції. Порівняння цінових пропозицій дає підстави вважати, що постачальники пропонують "УЗ" продукцію у 2,5–3 рази дорожче, ніж, наприклад, вартість аналогічної продукції на російському ринку. Через систему ProZorro було укладено договорів про закупівлю бандажів на суму 60 млн грн. Тобто втрати "Укрзалізниці" можуть перевищувати 20 млн грн", - підкреслив він.
Ще одна схема, на яку вказав Омелян, стосується закупівлі кабельної продукції.
"Під час закупівель кабельно-провідникової продукції лоти формують таким чином, щоб продукцію може поставляти лише посередник, а не виробник. А встановлюючи очікувану вартість закупівель, "УЗ" заздалегідь завищує свої витрати, враховуючи не ціни заводів-виробників, а ціни посередників, які у 1,5–2 рази вищі. Торік при обсягах закупівель кабельної продукції на суму понад 250 млн грн втрати залізниці становили близько 80 млн грн", - уклав він.
Раніше Олександр Артеменко в своїй статті для DT.UA писав, що неефективна логістика "Укрзалізниці" в минулому році стала причиною багатомільярдних збитків, оскільки підприємство не змогло повною мірою забезпечити транспортні потреби гірничо-металургійної та аграрної промисловості.
Детальніше про масштаби корупції в ПАТ "Укрзалізниця" і пов'язані з нею проблеми читайте в інтерв'ю Володимира Омеляна DT.UA у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".