В Україні критично бракує вчителів, а вчителі, які б якісно викладали точні науки, – дефіцит. Найкращі випускники з високими балами на вишиковуються в черги на педагогічні спеціальності фізико-математичних факультетів, і це дуже серйозна проблема.
Цьогоріч на спеціальність вчителя фізики до Національного університету «Чернігівський колегіум» ім. Тараса Шевченка вступив лише один студент – Ростислав Корнієнко.
«Страшні у мене результати. 103 бали по ЗНО. Чесно кажучи, це було майже спонтанно. Взагалі, в школі класу до 11-го я фізику не любив. Але під кінець школи я вирішив, що, все ж таки, хочу піти на фізику», - розповідає «Суспільному» єдиний студент на потоці.
Майбутній вчитель фізики поки що не знає, чи працюватиме за спеціальністю. На його думку, низька зарплатня не мотивує молодих вчителів йти працювати у школу.
Тенденція до зменшення абітурієнтів на природничі науки розпочалася на початку 2000-х, наголошує у розмові з журналістами завідувач кафедри фізики та астрономії Юрій Дятлов. У 2006-2007 роках кафедра фізики випустила останні великі групи, загалом близько 40 людей.
«Вони розуміють, що навчатись буде складно, а перспективи не захмарні. Вчительські спеціальності потроху-потроху відходять. Вони не в пріоритеті», - говорить науковець.
Не краща ситуація й з іншими природничими науками: на вчителів хімії цього року вступили три студенти, інформатики – шість, математики – десять.
«Найбільше проблематика є з учителями природничо-математичного циклу, природничих наук. Математики, фізики, хімії й біології. У нас до п’яти відсотків вчителів суміжних спеціальностей. І 21 % учителів пенсійного віку. А вступ до вишів практично нульовий», - говорить начальник Управління освіти і науки Чернігівської ОДА Микола Конопацький.
Нині в області бракує близько 20 вчителів природничих наук, найгірша ситуація – на селі, де починаючий вчитель може отримувати «чистими» близько семи тисяч гривень.
«Ми мали на кінець року 168 вакансій заявлених, сьогодні їх 42. Близько половини – це природничо-математична галузь», – підсумовує Конопацький.
Криза природничої освіти в Україні поглиблюється вже багато десятиліть. Зараз знайти кваліфікованого вчителя фізики, математики або інформатики майже неможливо.
Однак насправді суспільство має вчителів, яких заохочували і фінансували певним чином. Про те, чи потрібні нашій державі кваліфіковані працівники, розмірковують Світлана Благодєтєлєва-Вовк, Вадим Зінчук і Юрій Пасіхов у статті «Як вчителів заохочували, такі результати ЗНО й отримали».