Основною причиною падіння літака АН-26 під Чугуєвом Харківської області слідство назвало дозвіл на злети конвеєрним способом, передає "Інтерфакс-Україна". У результаті авіакатастрофи загинули 26 осіб.
"Основною причиною трагедії є незаконний дозвіл керівником польотів на аеродромі "Чугуїв" на злети зазначеного літака конвеєрним способом. Такі дозволи відбувалися протягом останніх чотирьох польотів перед трагедією, що, фактично, призвело до того, що під час заходу на останній зліт, коли була виявлена поломка системи ПРТ-24, яка свідчила про некоректну роботу лівого двигуна, але у зв'язку з тим, що відбувався конвеєр, зазначена поломка не змогла бути екіпажем виявлена своєчасно", - повідомив начальник слідчого відділу Державного бюро розслідувань України Вадим Приймачок на брифінгу в Києві у четвер.
Він додав, що літак злетів зі вказаною поломкою. Однак, за словами Приймачка, керівники польотів ніяк практично не допомогли екіпажу в подальших діях, щоб літак зміг безпечно приземлитися. При цьому, екіпаж не був досить підготовлений до нічних польотів, тому при відсутності допомоги з боку керівництва, сталася авіакатастрофа.
Також слідство вважає, що однією з причин авіакатастрофи стала видача начальником Харківського національного університету Повітряних сил рішень щодо виконання на АН-26 окремих вправ, які не були призначені для цього літака. Також на падіння літака вплинуло і затвердження відповідних рішень командувачем Повітряних сил. Крім того, слідство вважає причиною документи, які передбачали спільну підготовку курсантів-льотчиків і курсантів-штурманів на одному літаку, що не забезпечувало безпеку зазначених польотів.
"Такі спільні підготовки курсантів-штурманів і курсантів-льотчиків відбувалися і під час трагічних подій 25 вересня", - зазначив Приймачок.
Також він додав, що ще однією зі встановлених причин катастрофи є те, що під час навчальних польотів керівництво університету допускало польоти літаків з перевищенням їх допустимої злітно-посадкової маси.
"Зокрема, відбувалися постійні змішування таких членів екіпажу-курсантів та постійні перевантаження кількості курсантів на борту літака. У нашому випадку, що стосується 25 вересня, на борту літака замість визначених нормативами 10 курсантів-штурманів в салоні літака знаходилося аж 20, тобто вдвічі більше ", - пояснив Приймачок.
За його словами, передбачалося, що в польоті візьмуть участь ще два курсанти.
Також слідство встановило, що на падіння літака вплинув незаконний допуск до виконання польотів командира екіпажу. Тоді він не мав права летіти вночі, адже не виконував подібні польоти протягом понад 11 місяців.
"Відповідно, в цей день він не впорався з ситуацією, оскільки не мав відповідних навичок", - сказав Приймачок.
Також причиною авіакатастрофи слідство вважає те, що як помічників командира екіпажу до виконання польотів допустили двох курсантів-льотчиків четвертого курсу, які також не мали права виконувати зазначені обов'язки. Адже на той момент вони тільки проходили відповідну програму навчання і не завершили її.
"Як встановлено слідством, всі ці дії - а саме змішування екіпажів курсантів-льотчиків і курсантів-штурманів, перевищення їх кількості під час польотів, здійснення злетів конвеєром - робилося з метою економії часу на польоти, а також економії палива, якого не вистачало для забезпечення належного виконання програм підготовки льотчиків і штурманів. Однак ніяким чином, на нашу думку, не можна зіставляти економію лічених хвилин і літрів палива з життям 26 загиблих військовослужбовців", - Приймачок.
Нагадаємо, 25 вересня 2020 року військово-транспортний літак АН-26 розбився під Чугуєвом, загинули 26 осіб. Відразу після катастрофи в лікарню доставили двох курсантів, які вижили. Однак, постраждалого в критичному стані врятувати не вдалося. Вижив після катастрофи лише курсант В'ячеслав Злочевський.
У ході розслідування з'ясувалося, що трагедія сталася внаслідок порушення правил польотів та підготовки до них військовими особами, а також невжиття вищим керівництвом Повітряних Сил заходів щодо підтримання належного рівня військової дисципліни, запобігання правопорушенням серед особового складу, збереження життя і здоров'я особового складу та запобігання авіаційним подіям нанесена безповоротна шкода боєздатності та боєготовності ЗСУ та інші тяжкі наслідки в умовах особливого періоду.