Правила безпеки: як не стати жертвою телефонних шахраїв

Поділитися
Є кілька популярних схем телефонного шахрайства.

Незважаючи на війну, в Україні продовжують орудувати шахраї. Одним із популярних видів обману є телефонне шахрайство.

Схем такого шахрайства досить багато, але більшість із них можна звести до кількох типів, пише "Мінфін". Перший тип шахрайства це спроба вивідати дані банківської картки: її номер, термін дії та CVV код. Шахраї спочатку домагаються довіри, а потім під якимось приводом намагаються дізнатися про конфіденційну інформацію. Розраховують викликати сильні емоції жертви і не дати їй час обміркувати ситуацію, кваплять.

Другий тип шахрайства - спроба змусити вас зателефонувати за платним номером телефону. Розрахунок тут на неуважність і, знову ж таки, емоції.

В обох випадках, щоб не потрапити на гачок телефонних шахраїв, слід "програти в умі" таку ситуацію і змоделювати свою поведінку в такому випадку. Найчастіше, правильним варіантом буде просто не робити те, що вас просять зробити. Нижче наведено інші популярні схеми шахрайства та поради, які допоможуть уникнути обману.

СМС про списання коштів від банку

Вам надходить СМС повідомлення або повідомлення в якийсь месенджер (найчастіше Viber) про те, що з вашого рахунку зараз буде списано велику суму грошей. У кінці номер телефону для зв'язку. Шахраї розраховують, що жертва відразу буде телефонувати за цим номером. Номер виявляється платним.

Як діяти:

  • Уважно дивіться код. Номери безкоштовних номерів телефону завжди починаються на 0800, а платних - на 0900.
  • Банки не надсилають подібні повідомлення. Якщо транзакція відбулася, то надсилають повідомлення про подію, що відбулася.

Дзвінок від працівників служби безпеки

Вам дзвонить невідома людина і впевненим і суворим голосом, представляється співробітником служби безпеки банку, іноді навіть начальником служби безпеки.

Далі слідує якась історія пов'язана з тим, що ваш рахунок заблокований або з нього намагаються списати всі гроші і потрібно підтвердити особистість. Для цього просять назвати дані вашої банківської картки. Для посилення довіри спочатку можуть надіслати повідомлення у мессенеджер або SMS про запобігання шахрайству та проханням чекати, коли з вами зв'яжуться.

Шахраї розраховують на ефект несподіванки. Ви почувши про можливість втратити всі свої гроші спробуєте завадити цьому і розповісте "службі безпеки" те, що вони просять. Іноді шахраї не знають, клієнтом якого банку ви є, і не називають жодної назви, іноді, намагаються вгадати, називаючи найпопулярніші, наприклад, у багатьох є карти "Приватбанку", тому шанси "потрапити в ціль" високі.

Як діяти:

  • Ніколи і нікому нічого не розповідайте телефоном. Якщо ваш банк захоче щось уточнити, вас попросять прийти у відділення з паспортом.
  • Якщо у вас є сумніви в чомусь запитуйте самі. Запитайте: "Кому ви телефонуєте", "З якого банку", "Повторіть як вас звуть", "З якого номера рахунку/картки відбувається списання". Усі ці питання дадуть вам час подумати. Швидше за все, почувши град питань на свою адресу, шахрай не знатиме відповіді на них і почне плутатися або просто кине слухавку.
  • На будь-які наполегливі прохання відповідайте, що самі зв'яжете з менеджером банку чи під'їдете до офісу. Якщо вас поспішають і кажуть, що гроші зараз будуть списані, не звертайте уваги, будь-яку підозрілу транзакцію банк спочатку блокує, а потім наводить розслідування, ніхто нікуди не поспішає і тим більше не дзвонить клієнтам.

Прохання надіслати код підтвердження

Все, як і в попередньому випадку, тільки вас не просять розголошувати дані по карті, а лише надіслати код підтвердження на певний номер. Здається, що небезпеки немає, але це не так.

Це означає, що у зловмисників вже є дані по вашій карті і тепер їм потрібен лише СМС-пароль для того, щоб підтвердити списання грошей із вашого рахунку. SMS-пароль, він же one OTP-пароль (one time password) - це спосіб підтвердження дії, який доводить, що його чините саме ви.

Цей код приходить на ваш телефон, шахраї вимагають назвати його і якщо ви погоджуєтесь, вводять його підтверджуючи списання коштів. Банк вважає, що дію підтвердили саме ви.

До речі, зловмисник може представитися співробітником оператора мобільного зв'язку, але озвучити те саме прохання — назвати код підтвердження, який прийде на ваш номер, спосіб шахрайства при цьому залишається незмінним.

Як діяти:

  • Як і раніше, найкращою відповіддю буде просто повісити слухавку і не слухати жодних "співробітників служби безпеки" навіть якщо вони дзвонять серед ночі та говорять вимогливим та впевненим голосом. Завжди підозрюйте будь-який несподіваний дзвінок із проханням щось зробити чи назвати у шахрайстві.
  • Банк ніколи вам не подзвонить і не напише з проханням щось назвати.

Дзвонять та кидають слухавку

Дуже поширена схема шахрайства по телефону. Дуже простий і тому дуже дієвий. Вам дзвонять із невідомого номера та скидають дзвінок. Іноді серед ночі, іноді рано-вранці. Шахраї розраховують, що ви передзвоните. Звісно, номер виявиться платним.

Як діяти:

Просто не дзвоніть на невідомі номери. Якщо хтось бажає вам зателефонувати, він це зробить сам. Якщо ваша цікавість не дозволяє просто проігнорувати такий дзвінок, введіть цей номер у пошуковий рядок Google, якщо він належить до якоїсь організації, ви відразу це зрозумієте, якщо шахраям — швидше за все такий номер уже потрапить до якогось "чорного списку".

Дзвонять та просять набрати на телефоні комбінацію

Зловмисник може назватися співробітником вашого телефонного оператора і попросити набрати на телефоні певну комбінацію з цифр. Привід може бути будь-яким від вимкнення випадково підключеної послуги до перевірки якості зв'язку.

Розрахунок на те, що ви нічого не підозрюєте, адже не потрібно розголошувати нічого секретного, потрібно просто ввести ті цифри, які просять.

Насправді вас просять ввести комбінацію, яка означає переказ грошей на інший номер телефону.

Наприклад, для Київстар: *124*990*380675555555#. Тут *124 означає команду переказу грошей. 990 - суму переказу 380675555555 - номер на який потрібно переказати кошти.

Для Vodafon: *150*380504444444*990#. Тут *150 - команда для переказу грошей. 380504444444 - номер телефону на який потрібно переказати ваші гроші, 990 - суму.

Для Lifecell: * 111 * 380633333333 * 990 #. Тут *111 - команда для переказу грошей. 3805033333333 - номер телефону для перекладу, а 990 - суму транзакції.

Як бачите, візуально можна здогадатися про наявність номера телефону в коді, але "на слух" мало хто здатний зрозуміти зміст команди, що вводиться, якщо раніше нею не користувався. На це й розраховують телефонні шахраї.

Як діяти:

Найкраще ігнорувати подібні прохання. Якщо ви сумніваєтеся і розказана історія видається правдоподібною, кидайте слухавку і просто передзвоніть на гарячу лінію вашого оператора і поцікавтеся, чи варто вводити якісь цифри. Зі 100% ймовірністю вам скажуть, що жодних робіт вони не проводять і вводити нічого не потрібно.

"Крадіжка" SIM картки

Оскільки більшість операцій із банківськими рахунками використовується СМС-подтверждение. Шахраї можуть спробувати "вкрасти" ваш номер телефону і за його допомогою списати гроші з вашого рахунку.

Зловмисник звертається до вашого мобільного оператора і повідомляє про те, що йому потрібно відновити заблоковану або втрачену SIM-картку. Зазвичай для цього потрібно назвати кілька номерів телефонів, на які дзвонив власник.

Далі вже за допомогою нової карти, але зі старим фінансовим номером проводиться списання коштів жертви. Спрацьовує схема лише у разі абонентів передплачених тарифних планів. Із контрактними абонентами такий "трюк" не проходить.

Як діяти:

Зареєструйте номер мобільного на своє ім'я. Це нескладно зробити, і це убезпечить вас раз і назавжди саме від цієї схеми шахрайства. Це можна зробити у будь-якому офіційному магазині вашого оператора.

Акції та бонуси

Шахраї можуть представитися співробітниками магазину або просто надіслати повідомлення про те, що ви накопичили якусь кількість бонусів і їх терміново потрібно витратити, інакше вони "згорять". Як варіант можуть повідомити, що ви виграли приз, але отримає його можна тільки купивши за символічну 1 гривню.

Не потрібно нічого вводити чи розкривати якусь інформацію. Просто перейти за посиланням на сайт магазину та розрахуватись там своїми бонусами. Розраховують, як завжди, на емоції від "вдалої пропозиції".

У такий спосіб вас намагаються заманити на підроблений сайт та змусити ввести дані своєї картки під час покупки. Звісно, жодних товарів чи призів ви не отримаєте. А ось кіберзлочинці отримають дані вашої карти і відразу знімуть з неї гроші.

Як діяти:

  • Завжди перевіряйте посилання, які вам надсилають електронною поштою, СМС або в повідомленнях месенджерів. Вони дуже схожі на справжні, але можуть відрізнятися оною або кількома літерами, а можуть і не відрізнятися зовсім (або ви цього не помітите).
  • Але найкращим способом взагалі не переходитиме за якимись посиланнями, навіть якщо вони здаються справжніми. Введіть адресу сайту самостійно. Те саме стосується і всіляких промо-кодів, які дають якісь неймовірні знижки.
  • Не поспішайте, зателефонуйте до компанії, яка нібито збирається вам щось презентувати чи продати самі та запитайте про деталі акції. Швидше за все ніякої акції немає, а якщо і є (шахраї можуть розповісти про справжню акцію), то адреса сторінки напевно виявиться хибною.

Дзвінок з поліції

Шахраї люблять представлятися співробітниками правоохоронних органів чи інших служб, яким населення довіряє чи боїться. Це може бути поліція, податкова, прокуратура, будь-яка структура. Вас можуть звинуватити у злочині, якого ви не робили чи пообіцяти будь-які інші неприємності. Можуть натякнути, що переплутали вас з іншою людиною, і потрібно просто підтвердити свою особистість.

Навіщо це потрібно? Чим більше знають про вас злочинці, тим простіше розробити схему шахрайства. Навіть ім'я та прізвище це вже великий заділ для подальших схем.

Як діяти:

  • Хто б вам не телефонував, не сприймайте його слова за чисту монету. Навіть якщо дзвонить капітан поліції чи прокурор області. Особливо, якщо це відбувається в неробочий час, вночі, пізно ввечері чи рано-вранці.
  • Будь-які процесуальні дії не провадяться по телефону. Якщо ви знадобитеся слідчому чи податковому інспектору, він вас викличе до себе повісткою.

Щоб не потрапити в лапи телефонних шахраїв, пам'ятайте прості правила:

  • Не сприймайте за чисту монету те, що вам говорять телефоном, краще завжди підозрювати обман
  • Ніколи не робіть жодних поспішних дій, як би вас не квапили. Просто покладіть трубку, передзвонити ви завжди встигнете
  • Пам'ятайте, що ні співробітники банків, ні оператори мобільного зв'язку, ні поліція не проводить жодних серйозних розмов по телефону, їм завжди потрібна ваша особиста присутність.
  • Завжди перевіряйте будь-яку інформацію (номери телефонів, адреси сайтів).
  • Цікавіться новими способами шахрайства

Чому шахрайство так поширене під час війни та як себе захистити у такий час, читайте у матеріалі психолога Гарячої лінії підтримки Українського ветеранського фонду Надії Карпович «Зловживання та війна» на ZN.UA.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі