До вибуху на Кримському мосту 8 жовтня, цей міст здавався росіянам одним з найзахищеніших місць у світі. Про те, хто і як охороняв міст, який коштував будівельникам 228 мільярдів рублів написало у своєму матеріалі російське опозиційне видання «Мєдуза».
Кримський міст завдовжки 19 кілометрів є одним з наймасштабніших будівництв в історії сучасної Росії і найдовший міст країни. Він входить до символів і путінського президентства в цілому, і так званого «приєднання» Криму.
За будівництво відповідав старий друг Владіміра Путіна, знайомий йому ще секцією дзюдо в Ленінграді, Аркадій Ротенберг. Проект вартістю 228 мільярдів рублів вдалося закінчити в рекордні терміни – до травня 2018 року. Навколо мосту було багато піару. На екрани навіть вийшов художній фільм, який став одним із найбільших касових провалів року.
«Після завершення будівництва мосту влада максимально серйозно поставилася до його охорони. Експерти порівнювали захист моста з листковим пирогом: монументальну споруду мали стерегти на землі, під водою, у повітрі і навіть із космосу. Російські державні ЗМІ стверджують, що міст може витримати пряме влучення літака, а опори моста збудовані таким чином, що можуть встояти навіть після дев'ятибального землетрусу», - йдеться у статті.
Будівництво мосту одразу викликало різку реакцію в Україні. Міст називали однією з основних цілей ЗСУ. Однак, незважаючи на це, представники Києва неодноразово визнавали, що міст добре охороняється і ВСУ не має можливості завдати по ньому удару. Російська влада у відповідь наголошувала на неприступності моста, називаючи його найзахищенішим мостом у світі.
Журналісти наголошують, що на землі під'їзди до мосту по обидва боки до вибуху 8 жовтня охороняли спеціальні загони Росгвардії. Військовослужбовці повинні були доглядати автомобілі, що заїжджали на переправу, на предмет вибухівки та незаконних вантажів, але як показує практика, огляд був вибірковим: усі машини поспіль росгвардійці не зупиняли.
Фури та вантажівки мали «просвічувати» спеціальними приладами. Одна з операторів системи стверджувала, що може виявити навіть гайку у салоні машини або розглянути, що взяв із собою водій на обід.
Наглядові пункти є і на самому мості. Вони оснащені камерами контролю трафіку, а рух на чотирисмуговій швидкісній дорозі цілодобово моніторить спеціальний штаб.
У разі надзвичайної події спеціальний загін швидкого реагування повинен прибути на місце протягом кількох хвилин, щоб ліквідувати аварію. Допомагати Росгвардії мають спеціальні сили прикордонного контролю ФСБ та антидиверсійні групи на землі та на воді.
Зараз Путін доручив охорону мосту ФСБ. Також службі доручили охороняти два інші об'єкти інфраструктури: енергоміст із Росії на анексований півострів та магістральний газопровід із Краснодарського краю до Криму.
Основну роботу з охорони мосту на воді виконують малі рухомі катери кількох проектів, оснащені, кулеметами, гранатометами та навіть ракетними комплексами. На місці можуть задіяти також десантні катери. Окремо охороняють міст від тарана: перед опорами моста зведені спеціальні випали — циліндричні бетонні укріплення, які не дадуть кораблям підпливти близько до опор мосту.
Міст з суші охороняє береговий ракетний комплекс Бал, оснащений протикорабельними ракетами з дальністю поразки до 260 кілометрів. Допомагає йому сучасніший комплекс «Бастіон» із крилатими ракетами «Онікс».
Міст охороняють під водою. Щоб не допустити мінування чи підриву опор мосту, у воді постійно чергують військові водолази та спеціальні групи Чорноморського флоту.
Якщо диверсанти зможуть обійти водолазів і непомітно підібратися до опор моста на відстань 300 метрів, то в справу повинні вступити спеціальні звукові пастки. Вони випромінюють звукові хвилі, які людське вухо не в змозі витримати.
Крім водолазів та пасток, у захисті Кримського мосту нібито задіяні спеціально навчені дельфіни. Наскільки вони ефективні – невідомо. До анексії Криму тварин тренували українські військові.
В повітрі охорона починається із спеціального супутника «Космос-К», який можна вивести до заданої мети із землі. В земній атмосфері, повітряний простір регулярно патрулюють російські винищувачі Су-27 та протичовновий літак-розвідник Іл-38. Угруповання підтримує група протиповітряних систем різної дальності, в тому числі найновіші С-400 «Тріумф» та «Панцир-С1». Їй домагають системи радіолокації «Соняшник» та станція «Воронеж-ДМ», що покриває відстань шість тисяч кілометрів.
За даними видання витрати на охорону моста складно оцінити. Відомо лише, що ФГУП "Управління відомчої охорони Мінтрансу Росії", яке займається забезпеченням безпеки на мосту, торішнього серпня уклало договір на 67 мільйонів рублів із управлінням федеральних доріг «Тамань». За підрахунками "Бі-бі-сі", всього в 2022 році охорона мосту обійшлася російському бюджету в 700 мільйонів рублів. Ще 618 мільйонів коштували різні технічні системи забезпечення безпеки.
В таку ж суму обійшлася охорона залізничної частини мосту. Південна філія ФГУП "Відомча охорона залізничного транспорту РФ" наприкінці минулого року отримала за цим контрактом 937 мільйонів рублів.
Нагадаємо, російські страховики оцінюють збитки від вибуху мосту у півмільярда рублів.