Передбачається, що це рішення дозволить розширити асортимент іноземних медвиробів, посилиться конкуренція, і завдяки цьому, можливо, знизяться ціни на медичні матеріали, інструменти, імплантати та обладнання, повідомляє прес-служба МОЗ України.
Таке рішення прийняли, щоб зупинити небезпечну тенденцію: зменшення асортименту медвиробів, зокрема, для терапії хворих з рідкісними захворюваннями, і зниження конкуренції на ринку.
Установи охорони здоров'я при закупівлі медичних виробів і обладнання часто стикаються з проблемами недостатньої кількості пропозицій на аукціонах. Виробники зізнавалися, що брати участь у державних закупівлях їм невигідно: максимальна надбавка в 10% не покриває всі витрати на ввезення та розмитнення товарів, що не включає витрати на сервісне, гарантійне та післягарантійне обслуговування обладнання, яке виробники надають установам охорони здоров'я. Саме це обмеження підштовхувало виробників не тільки відмовлятися від участі в державних аукціонах, але і взагалі не реалізовувати свою продукцію на ринку України. Це, в свою чергу, впливало на зменшення надходжень у бюджет, адже виробники медичних виробів сплачують податки, ввозячи свою продукцію на територію України.
Заступник міністра Роман Ілик вважає, що дане рішення зменшує, певною мірою, тиск на бізнес.
"Ми протягом двох років відстежували динаміку ринку медвиробів. Багато хороших, якісних медвиробів зникало з продажу в Україні. Реалізація окремих товарів пішла в тінь. Зменшувалася конкуренція, а значить в окремих випадках з'являлися передумови для монополії та зростання цін. Рішення про скасування обмеження торгової надбавки - це реальний кредит довіри бізнесу від держави", - зазначив заступник міністра.
протягом 2019 року Моз України оцінить вплив цього рішення на ринок медвиробів, а в наступному році, за результатами моніторингу, Кабмін буде розглядати доцільність подальшого регулювання цін на медвироби в Україні.
Нагадаємо, рішення про обмеження граничної постачальницько-збутової надбавки на медвироби в 10% з урахуванням податків і зборів на придбання медвиробів за кошти державного та місцевих бюджетів було прийнято в жовтні 2008 року.
Вважається, що подібні обмеження на ціни медичних виробів при закупівлі за державні кошти не виправдовують себе як метод в жодній з європейських країн.
На початку 2015 р. Україна залучила кредит у 215 млн. дол. в Міжнародному банку реконструкції та розвитку (МБРР) для підвищення якості медичних послуг в регіонах. Але за три роки чиновники в центрі і на місцях реалізували лише чверть завдань, а понад 70% отриманих грошей досі не витрачені, що підтверджують результати аудиту Рахункової палати, яка перевірила ефективність реалізації цього проекту.
Детальніше про розбазарювання кредитів читайте в статті Юлії Самаевой "Бути багатим, але хворим" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".