Повноваження Антимонопольного комітету недостатньо чітко врегульовані в законодавстві. При цьому ті учасники картельних змов, які готові були б свідчити, не можуть це зробити у зв'язку з тим, що закон не передбачає зниження їх відповідальності. Порядок звільнення або пом'якшення відповідальності учасників картелю, які повідомили в Антимонопольний комітет і обов'язково надали відповідні докази, дозволив би зруйнувати будь-який картель, заявив глава Національного агентства щодо запобігання корупції Олександр Новіков в інтерв'ю редакторці відділу політики ZN.UA Інні Ведерніковій.
«Стратегія справді велику увагу приділяє посиленню повноважень Антимонопольного комітету. Їх недостатньо чітко врегульовано в законодавстві, й нам точно відомо, коли учасники картельних змов і готові були б свідчити, але у зв’язку тим, що закон не передбачає зниження відповідальності, вони мовчать. Тільки така норма могла б допомогти зруйнувати будь-який картель», - сказав Новіков.
При цьому глава НАЗК прокоммонтеровал приватні і державні кейси, названі журналістом, де чітко простежуються і картелі, і монополії, і корупція: «Роттердам+» Ахметова, газопостачальну монополію Фірташа, державний «Нафтогаз», що не пускає на ринок газовидобутку приватників, державну митницю Павлюка і Ко, «Велике будівництво» Тимошенко/Голика...
«У мене до вирішення цього питання своєрідний підхід. Насправді всі, зокрема фінансово-промислові групи (ФПГ), мають бути зацікавленими в Антикорупційній стратегії. Поясню, чому. Тому що стратегія саме про те, як зробити Україну високорозвиненою європейською країною. До чого це приведе? Зокрема до зростання вартості активів ФПГ. Стратегія передбачає заміну корупційних практик на некорупційні. ФПГ зможуть задовольнити свій економічний інтерес у законний спосіб, а не корумпуючи міністрів», - пояснив Новіков.
Він вважає, що завдання НАЗК - показати ФПГ вигідність реалізації стратегії.
«Не буває нічого відразу. Навіть маленькі кроки дають результат. Наприклад, впровадження платформи ProZorro заощадило 180 мільярдів гривень для скарбниці й вигідне для всього бізнесу», - пояснив глава НАЗК.
За словами Новікова, дають результат навіть формальні інститути.
«Той же «Нафтогаз». Так, він іще монополіст, але демонополізація ринку газу відбулася. За останні роки «Нафтогаз» одержав утричі менше ліцензій на видобуток газу, ніж інші гравці ринку. В основному бізнес зацікавлений у нормальних правилах гри та прозорості», - резюмував він.
Як правильно стимулювати вищу політичну волю до боротьби з корупцією? Які антикорупційні гачки розставляти в законах, щоб домогтися їх автоматичного виконання? Чи потрібно ліквідувати банківську таємницю і позбавити чиновників можливості приховувати вкрадене? Як правильно руйнувати картелі і бити по монополіям? Чому важливо проводити антикорупційну експертизу законопроектів і перезавантажити Вищу раду правосуддя? Як підтримка міжнародних інституцій та громадськості може вплинути на антикорупційну політику України? Відповіді на ці питання шукайте в інтерв'ю редакторки відділу політики Інни Ведернікової з главою НАЗК Олександром Новіковим.