Законопроект про реформу Служби безпеки України, з яким працює Верховна Рада, передбачає наділення її новими функціями і повноваженнями. Доцільність цього викликає питання у громадянського суспільства і міжнародних партнерів України.
«Поряд зі зрозумілими повноваженнями, що деталізують основні функції, пов'язані з контррозвідувального діяльністю, боротьбою з тероризмом і охороною державної таємниці, в парламентській версії проекту багато питань викликають інші, часто абсолютно нові повноваження СБУ», - пишуть Віталій Шабунін та Олена Щербан з «Центру протидії корупції» в своїй статті для читачів ZN.UA.
Наприклад, у сфері контррозвідки СБУ надається право блокувати інформаційні ресурси через суд з метою недопущення терористичного акту або розвідувально-підривної діяльності на шкоду Україні. Однак не деталізується, як цей процес буде відбуватися і який обсяг доказів потрібен, щоб прийняти подібне рішення.
З'являються також повноваження надавати обов'язкові для розгляду рекомендації державним або приватним структурам, або ж оголошувати офіційні застереження про те, що їх діяльність становить загрозу для державної безпеки. Застереження можна буде оголошувати навіть фізичним особам. З урахуванням відомої практики «листів щастя» від СБУ бізнесу, подібна ідея викликає серйозні побоювання.
Депутати також хочуть дозволити службі перевіряти людей перед влаштуванням на роботу. Причому не тільки потенційних співробітників служби і агентів, але і всіх кандидатів на відповідальні і особливо відповідальні посади в країні. Під перевірки, включаючи негласні заходи, може потрапити досить широке коло осіб: від прем'єра до прокурорів.
Також пропонується дозволити Службі вносити в Центральну виборчу комісію подання про ведення політичною партією сепаратистської, терористичної, диверсійної або розвідувально-підривної діяльності. Наслідком такого уявлення стає автоматичний виліт з політичного процесу.
«Проект не пропонує ніяких дієвих методів очищення служби як від недобросовісних співробітників зі статками невідомого походження, так і від іноземних агентів, перш за все, російських. Настільки потужний оновлений функціонал щонайменше недоцільно покладати на «старі кадри», які вже засвітилися в журналістських розслідуваннях корупційних скандалів. У той же час в Службі та парламенті вважають за доцільне закрити декларації за все кадрового складу, навіть публічного управління», - констатують автори.
Детальніше про законопроект про реформування СБУ, його половинчастим характер і закладених ризики вважайте в статті Віталія Шабуніна та Олени Щербан «Реформа СБУ: ні нашим, ні вашим» у ZN.UA.