Бурхливе зростання IT-індустрії в Україні, що, зокрема, характеризується й високим попитом на висококваліфікованих інженерів, підштовхує IT-компанії до тіснішої кооперації з університетами, які готують для них кадри, пише у своїй статті для ZN.UA кандидат технічних наук, керівник університетської програми GlobalLogic Ukraine Євген Сакало.
Зі свого боку, університети дедалі більше розуміють користь від такої співпраці й готові трансформуватися для того, аби бути відкритішими до спільних програм та проєктів із бізнесом.
На провідних IT-факультетах 50% студентів 2-го року навчання вже працюють в індустрії, на 3-му році навчання відсоток працюючих студентів сягає 75%, а починаючи із 4-го курси працюють майже всі.
«Непоодинокі ситуації, коли професор отримує менше, ніж студент 2-го року навчання, який уже працює у компанії. Відповідно, перед керівництвом університетів, факультетів та кафедр постає питання, як утримати викладачів в університеті. Що, крім ентузіазму та любові до викладацької праці, може мотивувати досвідченого викладача працювати в університеті?», - запитується автор.
Наразі є три глобальних тренди, які впливають на те, що індустрія очікує як від молодих спеціалістів, так і від системи освіти в цілому, зазначає він.
Перший тренд - кадровий голод і попит на інженерів.
«У докоронавірусні часи дефіцит IT-інженерів у світі становив 1,5 мільйона людей, третина яких припадала на США як «мекку» для IT-бізнесу. У цьому контексті, Україна з її, за різними оцінками, 180 тис.—200 тис. IT-інженерів має величезний потенціал для зростання, бо в далекосяжній перспективі попит на таких спеціалістів залишиться дуже високим», - пише Сакало.
Другий тренд - демографічна ситуація і конкуренція за талановитих студентів. З огляду на зниження народжуваності і скорочення кількості молоді, талановитих студентів, які приходитимуть у виші, ставатиме менше, а конкуренція за них як на глобальному, так і на українському ринку - збільшуватися.
Третій тренд - зміна парадигми освіти.
«Освіта перестає бути унікальним явищем, а знання стали загальнодоступними, бо тепер будь-кому під силу їх отримати (можна не вчитися в освітній установі, а банально нагуглити). А ось уміння вчитися – стає однією з найбільш затребуваних навичок сучасної епохи. Просто отримати знання можна, а навчити людей учитися – це те, що вже стає важливою навичкою», - підкреслює фахівець.
Отже, можна прогнозувати, що в недалекому майбутньому співпраця університетів і IT-бізнесу ставатиме дедалі більш системною, сфокусованою на якості підготовки молодих фахівців, зокрема на спільних R&D проєктах, залученні практиків із компаній до викладання дисциплін, підвищенні кваліфікації викладачів, і, що найголовніше, обидві сторони процесу будуть відкритими до нових ініціатив.
«Модернізація вищої IT-освіти в Україні це навіть не мета, а вже необхідність для розвитку університетів та бізнесу у сучасному конкурентному світі», - підсумовує автор.
Докладніше про те, як модернізувати вищу IT-освіту в Україні та зробити випускників українських вишів конкурентоспроможними фахівцями, читайте у статті Євгена Сакала «В одній упряжці».