В АТ «Укрзалізниця» викрито чергову корупційну схему, яка могла стати причиною аварій поїздів, повідомили у Службі безпеки. Зловмисники закупили неякісної продукції на понад 25 млн грн.
«СБУ викрила ще одну масштабну корупційну схему в АТ «Укрзалізниця». Учасники оборудки привласнили гроші на постачанні держпідприємству неякісних запчастин для залізничних колій. Зловмисники завдали державі мільйонні збитки. За висновками експертів, придбані комплектуючі не відповідають вимогам державних стандартів. Це могло призвести до аварій рухомого складу під час пасажирських перевезень», – повідомили в СБУ.
За даними слідства, представники однієї з філій «Укрзалізниці» налагодили механізм одержання коштів на закупівлі продукції для ремонту транспортних сполучень. Для реалізації оборудки вони залучили столичну комерційну структуру.
Правоохоронці встановили, що представники приватної компанії протягом 2020-2021 років поставили держпідприємству партії гумових прокладок для рейкових колій. Однак продукція постачалася в обхід встановленої процедури і без належного контролю якості товару.
«Це дозволило їм порушити технологію виробництва запчастин через заміну складних хімічних компонентів на дешевші матеріали, і реалізувати комплектуючі за цінами високоякісної продукції. Для цього учасники оборудки вносили недостовірні відомості до звітної документації. Одержану «різницю» ділки виводили у тінь», – додали в СБУ.
Під час обшуків у приміщеннях регіональної філії держпідприємства та приватної компанії правоохоронці виявили:
- фінансові документи із доказами протиправної діяльності;
- ймовірно підроблені документи контролю якості та використання придбаних запчастин.
Водночас у Київській міській прокуратурі повідомили про те, що мова йде про посадовців філії УЗ «Південно-західна залізниця», які безпосередньо організовують роботу комісії вхідного контролю, та керівництво галузевої служби колій. Саме вони організували приймання товаро-матеріальних цінностей, що не відповідають вимогам ДСТУ та безпідставно перерахували підприємству-виробнику понад 25 млн грн за продукцію сумнівної якості.
У прокуратурі пояснили, що у результаті використання вказаної неякісної продукції передчасно псуються прокладки для рейкових колій. Це призводить до збільшення витрат держпідприємства на придбання цієї продукції, а також створює передумови до виникнення надзвичайних подій на залізниці під час пасажирських та вантажних перевезень.
Правоохоронці відкрили справу за ч. 3 ст. 191 (привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем) Кримінального кодексу України. Зараз триває досудове розслідування для притягнення до відповідальності осіб, причетних до схеми. Зараз на вилучену продукцію накладено арешт.
Раніше повідомлялося про те, що СБУ затримала екскерівника підрозділу АТ «Укрзалізниця», який підозрюється в привласненні 1 млн грн. Колишній посадовець організував схему розкрадання коштів, виділених на обслуговування машинних комплексів для реконструкції залізничних шляхів. Участь в привласненні коштів брали представники пов'язаних з ним комерційних структур. Щоб уникнути кримінальної відповідальності, зловмисник протягом тривалого часу переховувався. Правоохоронці затримали чиновника на залізничному вокзалі в Києві.
З 1990 року перевезення вантажів в Україні скоротилися втричі, а пасажирів — у чотири рази, більш як 87% електровозів «Укрзалізниці» експлуатуються понад 25 років, серед тепловозів таких — 98%. УЗ роками розсипається на запчастини на очах у щоразу глибоко занепокоєної влади. Олександра Піріашвілі у свої статті для ZN.UA пояснює, «Куди ведуть Україну залізничні колії?».