Чимало нарікань сьогодні викликає комунікація Нацслужби здоров'я України з пацієнтом – її не дуже видно, і пацієнту багато чого незрозуміло. Звичайно, важливо знати, коли і скільки отримала грошей лікарня. Але де пацієнту дізнатись, як він може отримати ту чи іншу послугу?
Відповідь на це запитання редакторка відділу «Соціум» ZN.UA Алла Котляр шукала у розмові із головою НСЗУ Наталією Гусак «Пацієнт може обирати, куди йти – туди, де хороший лікар, або туди, де він отримає повністю безкоштовні медичну допомогу і ліки».
Наприклад, є пакет на надання амбулаторних послуг. За законом глобальний бюджет розраховується як добуток кількості послуг на тип послуги і коригувальний коефіцієнт. За КТ, МРТ та радіонуклідну діагностику він найвищий.
Під час розрахунку бюджету у НСЗУ знають, в яких закладах є ця апаратура, що дуже потрібна, наприклад, онкохворим, яким періодично потрібно робити КТ. Однак інформації про те, де можна зробити КТ чи МРТ, якою є процедура, щоб пацієнт міг отримати таку послугу безкоштовно, поки що немає на дашбордах НСЗУ. Не надає таку інформацію і гаряча лінія.
«Зараз разом з МОЗ і МІСами (медичними інформаційними системами – ред.), які також є партнерами НСЗУ в частині формування даних ЕСОЗ (електронної системи охорони здоров’я – ред.), ми плануємо готувати таку інформацію окремо», - коментує Гусак.
За її словами, це буде навіть не дашборд, а зручні для пацієнта програмні продукти, які дадуть можливість подивитися які послуги, де саме і в якій частині можна отримати безкоштовно. Інформація стане дружньою для пацієнта цього року.
Крім того, пацієнти ще не до кінця розуміють, що саме їм гарантує програма медичних гарантій (ПМГ).
«Ми постійно комунікуємо, тому що пацієнт стоїть в центрі як будь-якого пакету медичних послуг, які ми закуповуємо у надавачів, так і ПМГ в цілому. Однак по кількості скарг, які до нас надходять, по кількості дзвінків на гарячу лінію, бачимо, що є ті чи інші питання, які найбільше хвилюють пацієнтів», - коментує голова НСЗУ.
Цього року почалася робота з перебудови роботи із системою скарг. Інформація щодо кількості і суті скарг на надавачів медичних послуг невдовзі з’явиться в публічному доступі. У НСЗУ вважають, що вона буде цікавою як засновникам медичних закладів, так і пацієнтам.
«На ринку медичних послуг пацієнт має можливість обирати того чи іншого надавача, і йому важливо дізнатись, що про цього надавача думають інші пацієнти», - пояснює Наталя Гусак.
Кожна скарга опрацьовуватиметься через засновника закладу, який інформуватиметься через систему моніторингу НСЗУ. Відтепер інформація по скаргах іде до ризико-орієнтованої системи проведення моніторингу Служби, раніше цього не було.
У НСЗУ також планують повідомляти пацієнтові щодо небезоплатності лікування, це дозволяє чинне законодавство.
«Більш активно працюватимемо з правоохоронними органами. Це важливо, щоб привчити надавачів: НСЗУ працює з пацієнтом і завжди стоїть на захисті його прав. Ми готові рухатись далі в частині моніторингу і до застосування фінансових санкцій до надавачів, якщо відчуємо, що кошти, які перераховує НСЗУ, не йдуть на користь пацієнту», - наголошує очільниця Служби.
В Україні також є дуже проактивні пацієнтські організації, наприклад, щодо онкології, орфанних захворювань, діабету. Комунікацію з пацієнтами щодо змін системи і готовності реагувати на їхні потреби посилюватимуть також через них.
«В поїздці у Харків я відкрила для себе ще один пул зацікавлених осіб, через яких ми почнемо комунікувати більше про ПМГ і права пацієнтів. Як не дивно, це голови ОТГ», - розповідає Гусак.
В ситуації фінансової безвиході до лідерів громад звертаються чимало пацієнтів. Та більшість громад не мають у власності лікарень, які були б законтрактовані, наприклад, на послуги онкології. Голови ОТГ не до кінця розуміли, за що оплачує НСЗУ, скільки покриває пакет по онкології. Однак отримавши необхідну інформацію, вони готові доносити її до своєї громади.
«Думаю, вся ця система – моніторинг, робота зі скаргами, з пацієнтськими організаціями, з ОТГ – дасть значно якісніший процес роботи з пацієнтами загалом. Це дійсно є проблемою і викликом для нас. Досі ми були більше спрямовані на налаштування процесів – контрактування, проплати, наповнюваність ЕСОЗ, розвиток ПМГ. І це правильно в рамках росту перших декількох років. В кожному році є якісь пріоритети. У 2022-му це – моніторинг, який більше про якість і необхідність трохи по-іншому звертати увагу на потребу пацієнтів», - додає співрозмовниця.
Між тим зараз трапляється, що коли пацієнт приходить в заклад, йому можуть сказати: НСЗУ нам оплачує тільки 100 таких послуг, а ви вже 101-й, тому, будь ласка, заплатіть за це. Чи це правильне трактування ПМГ? Чи має пацієнт право на цю послугу? І якими в цьому разі мають бути його дії?
«Мені важко уявити, як можна так маніпулювати, говорячи, що глобальний бюджет розраховується на певну кількість послуг, – коментує Гусак. – Крім цього, наприклад у хірургії чи стаціонарній меддопомозі, є відсоток, який ми оплачуємо за проліковані випадки. І надавачам вигідно, щоб кількість таких пацієнтів була більшою, ніж в контракті».
За її словами, впродовж 2022 року відсоток проплат за пролікований випадок буде збільшуватись, а по глобальному бюджету – зменшуватись. ПМГ удосконалюватиметься щороку.
«Якщо надавачі до цього часу так маніпулюють, то це як мінімум не по-партнерськи. По-перше, це неправильне трактування договірних зобов’язань. По-друге – введення в оману пацієнтів. І ми, безумовно, будемо на це реагувати», - підсумовує вона.
Скаржитись на подібні випадки голова НСЗУ пропонує для початку керівництву закладу. Якщо реакції нема, то Служба, за її словами, готова розглядати такі скарги.
Про те, як НСЗУ плануватиме роботу у 2022 році, і чого очікувати пацієнтам, лікарям, лікарням та засновникам медзакладів, читайте в інтерв’ю Алли Котляр «Голова НСЗУ Наталія Гусак: «Пацієнт може обирати, куди йти – туди, де хороший лікар, або туди, де він отримає повністю безкоштовні медичну допомогу і ліки».