Чи може Національна служба здоров’я України, укомплектована лише на 30%, виконувати функції, покладені на неї реформою охорони здоров’я, в повному обсязі і якісно? Чи вирішить це питання добір співробітників при збереженні попереднього фонду оплати праці?
Відповідь на це запитання редакторка відділу «Соціум» ZN.UA Алла Котляр шукала у розмові із головою НСЗУ Наталією Гусак «Пацієнт може обирати, куди йти – туди, де хороший лікар, або туди, де він отримає повністю безкоштовні медичну допомогу і ліки».
Йдеться не лише про контрактування й обрахунки, хоча й це зараз часто вдається надзсусиллями і роботою без вихідних. А й про розвиток електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ) і захисту прав пацієнта, на скарги якого зараз НСЗУ часто просто фізично не в змозі реагувати.
У світі подібні інституції мають фінансування 1–3% від суми бюджету, розпорядниками якого є, вітчизняна НСЗУ – менше 0,3%. Між тим, це унікальна структура, в якій все зав’язано на діджиталізації. Айтішники, аналітики, розробники – фахівці дорогі. Вже сьогодні видно проблеми несвоєчасного укладення договорів, виставлення рахунків, помилки у рахунках, збої в роботі електронної системи.
Це питання Гусак, за її словами, збирається вирішувати шляхом добору нових людей: 110 співробітників протягом першого кварталу поточного року, 75 з яких мають увійти до складу територіальних підрозділів і посилити систему моніторингу НСЗУ. Решта працюватиме у департаментах, які мають відношення до інформатизації процесів, підтримки ЕСОЗ.
Мета другого кварталу – швидко навчити нових співробітників всім процесам через внутрішній інститут наставництва, наголошує співрозмовниця.
При цьому Наталія Гусак визнає наявні ризик, адже після добору фонд оплати праці розділятиметься на більшу кількість співробітників.
«Ми по-іншому будемо розглядати всі процеси, і мотивувати кадрові ресурси в НСЗУ, аби мати можливість добрати згадану кількість людей, і разом із тим в жодному процесі не втрачати якість через можливе зменшення тієї оплати праці, яка існувала впродовж останніх двох років», - заявляє вона.
Очільниця Служби наголошує, що НСЗУ не є унікальною. Вся її діяльність, як і будь-яких інших органів держвлади, регламентується згідно з чинним законодавством. Зокрема й фінансування.
«Не всі цінні кадри мотивуються виключно оплатою праці. Я працюю два місяці і бачу, що люди, дуже непогано вмотивовані зарплатою, йдуть. Або за сімейними обставинами, або тому, що отримали кращі пропозиції, або просто через якесь внутрішнє вигорання, коли потрібно змінити рід діяльності. Тому, коли маніпулятивно кажуть, що люди вмотивовані лише зарплатою, і якщо не буде її відповідного рівня, то вони підуть зі служби, це не завжди так. Для зміни роботи є різні причини», - зазначає Гусак.
Для порівняння: зарплати фахівців у ДП «Електронне здоров’я» МОЗ, яке є адміністратором центральної бази, – 2000-3500 тисячі доларів. Фінансування здійснюється за рахунок коштів від НСЗУ.
Між тим, моніторинг – це напрямок з високими корупційнии ризиками. Якими є запобіжники, щоб моніторингова служба не перетворилася на ще одну «податкову», при тому що зарплати співробітників будуть далекими від ринкових?
Відповідаючи на це запитання Наталія Гусак зазначила:
«Насправді з точки зору наявності корупційних ризиків можна розглядати будь-яку перевірку або моніторинг. Якщо за результатами моніторингу нараховуєш фінансову санкцію у 20 млн грн, то який відсоток від цих грошей маєш отримати у зарплату, щоб це утримало тебе від корупційних ризиків? Я б говорила тут не про оплату праці, а про те, що людина, яка має робити цю роботу, має бути захищена, насамперед юридично, в частині формалізації всіх процесів».
За словами Гусак, нині триває процес підготовки до того, щоб нарешті описати і юридично закріпити всі процеси так, щоб захистити кожного співробітника від можливого корупційного ризику і від можливих претензій, чому вона діяла так чи інакше при проведенні моніторингу. Щоб можливості виписувати висновки суб’єктивно не було.
Про думку голови НСЗУ щодо підвищення зарплат медперсоналу можна прочитати в інтерв’ю Алли Котляр «Голова НСЗУ Наталія Гусак: «Пацієнт може обирати, куди йти – туди, де хороший лікар, або туди, де він отримає повністю безкоштовні медичну допомогу і ліки».