Шахрайство в інтернеті: як не потрапити на гачок

Поділитися
В Україні діє кілька популярних шахрайських схем.

Незважаючи на війну, яку розпочала Росія, в Україні продовжують діяти шахраї, які хочуть нажитися на чужому горі. Заступниця директора Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Херсонській області Олена Іпатенко пояснила, як не втрапити на гачок шахраїв в інтернеті, пише «Безоплатна правова допомога».

Які найбільш розповсюджені шахрайські схеми в інтернеті

  • Телефонні дзвінки нібито від банківських співробітників з метою дізнатися персональні дані, реквізити банківських карток, CVV – код, паролі тощо. Всі ці дані є ключем для шахраїв до отримання грошових коштів з платіжних карт.
  • Телефонні дзвінки/розсилка SMS-повідомлень чи повідомлень у месенджерах щодо надання різних видів допомог мешканцям звільнених від окупантів територій. Усю інформацію щодо будь-яких видів допомоги мешканцям деокупованих територій надають органи державної влади та місцевого самоврядування, а також відповідні міжнародні організації. Кожен може зателефонувати на відповідні «гарячі лінії» держустанов та міжнародних організацій і отримати вичерпну інформацію з вказаного питання.
  • Зміна SIM-карти для отримання доступу до онлайн-банкінгу. Шахраї телефонують з повідомленням, що SIM -карта заблокована та вимагають інформацію про останні кілька контактів з неї, щоб ніби розблокувати її. Але насправді їм цієї інформації достатньо, щоб отримати доступ до онлайн-банкінгу, «прив’язатися» до платіжної карти ошуканого власника та здійснити незаконні операції, а саме, заволодіти коштами з неї.
  • Купівля-продаж неіснуючих товарів через Інтернет. Шахраї створюють сторінки фіктивних інтернет-магазинів, магазинів-двійників  або ж розміщують оголошення у різних спільнотах в соцмережах про купівлю чи продаж товарів, насправді маючи єдину мету – незаконне заволодіння чужими коштами.
  • Повідомлення про виграш. Шахраї здійснюють розсилку SMS–повідомлень на телефони користувачів або ж повідомлення у месенджерах про виграш коштів/товарів. При цьому у такого роду повідомленнях містяться посилання, за якими треба перейти, щоб дізнатися деталі отримання виграшу. Перейшовши за посиланням або у відповідь на повідомлення треба надати відповідну інформацію про платіжну картку для отримання «виграшу»: номер карти, персональні дані, паролі тощо.  Після отримання вказаних даних шахраї просто знімають кошти з карток довірливих людей.
  • Дзвінки/повідомлення про те, що близька людина потрапила у біду. Зазвичай такі телефонні дзвінки чи повідомлення супроводжуються вимогою терміново заплатити гроші, щоб допомогти родичеві чи другу. Людина, яка отримує такого змісту дзвінок чи повідомлення, у стресовому стані перераховує кошти невідомим особам, навіть не перевіривши достовірність отриманої інформації, після чого «рятівник» більше не виходить на зв’язок, а в подальшому виявляється, що ніякої біди взагалі не було і з близькою людиною усе гаразд.

Експертка зазначила, що вказаний вище перелік шахрайських схем не є вичерпним, адже злочинці постійно вигадають нові способи ошукати людей.

Як захистити себе від шахраїв в мережі

  • Не розголошуйте жодній особі інформацію про платіжну карту, зокрема, номер банківської карти, термін дії, код CVС2/CVV2, ПІН-код, а також свої персональні дані, логін/пароль для входу у веб-банкінг, одноразові паролі для проведення додаткової автентифікації тощо. Вказуючи персональні дані своєї картки ви ризикуєте втратити кошти, які є на ній. Слід пам’ятати, що банківські працівники ніколи не будуть вимагати ці дані, бо вони не потрібні їм для роботи з клієнтами. Якщо ж випадково розкрили дані своєї банківської картки, слід терміново зателефонувати на гарячу лінію відповідного банку та заблокувати картку. Це можна зробити і через онлайн-банкінг.
  • Не передавайте свою банківську картку для оплати товарів та послуг у руки продавця/офіціанта/сторонньої особи. За правилами вам повинні принести платіжний термінал або запропонувати підійти до нього і оплатити рахунок.
  • Якщо здійснюєте покупку в мережі  – оплачуйте товар після отримання, намагайтеся уникати покупок, де вимагається оплатити товар наперед, адже ризикуєте отримати товар не тієї якості або взагалі залишитися без покупок та без грошей. Купуйте онлайн на перевірених сайтах або перевіряйте відгуки щодо сайтів, продавців, віртуальних магазинів, детально уточнюйте характеристики товару, який хочете придбати.
  • Здійснюйте будь-які платіжні операції лише на так званих «захищених» сайтах, адреса яких починається з п’яти літер: https. Таке шифроване підключення захистить інформацію про банківську картку та убезпечить від потрапляння вірусів до вашого комп’ютера, планшета тощо.
  • Не слід робити покупки, оплачувати комунальні послуги, заходити до онлайн-банкінгу через мережу Wi-Fi в публічних місцях або використовувати інтернет через комп’ютери в публічних місцях, адже це може призвести до витоку персональної інформації.
  • Створіть складний пароль для інтернет-банкінгу, соціальних мереж, електронної пошти тощо, при цьому дуже ризиковано використовувати в паролі особисту персональну інформацію. Також не зайвим буде встановити в налаштуваннях двохфакторну автентифікацію (тип багатофакторної аутентифікації, який представляє собою технологію, що забезпечує ідентифікацію користувачів за допомогою комбінації двох різних компонентів).
  • Доречно підключити SMS-інформування/ інформування у відповідних мобільних додатках стосовно операцій з вашими платіжними картками.
  • Не переходьте за сумнівними посиланнями у повідомленнях, які вам надходять, перевіряйте інформацію виключно через офіційні джерела.
  • Якщо ви особисто не брали участь у будь-яких акціях чи розіграшах, ігноруйте будь-які повідомлення про отримання виграшів.
  • Зверніться до представництва мобільного оператора з метою встановлення послуги неможливості зміни SIM-карти без особистого звернення до представництва.
  • У разі отримання дзвінків чи повідомлень сумнівного змісту, у жодному разі не перераховуйте нікому кошти, принаймні до з’ясування усіх обставин вказаної ситуації.

Одним із популярних видів обману є телефонне шахрайство. Нагадаємо, як не стати жертвою телефонних шахраїв.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі