І все ж таки мандрівки — штука містична. Роздивляєшся часом знімки, де зафіксована й твоя очевидна присутність, однак ніби не віриш своїм очам. Тож, мабуть, варто спогадами потвердити те, що химерно вислизає в простори віртуальні...
Ахен. Мир і гармонія
Ось Ахен, що за римських часів називався Аквісґраніум. 2000-літня історія міста, яке Карл Великий обрав своєю резиденцією, надзвичайно багата на пам’ятки. Тут — теплі цілющі джерела, які донині зцілюють людей, починаючи з римлян. Особлива насолода — пройтися старим містом, де на кожному кроці давні й сучасні вигадливі фонтани і навіть пам’ятник базарному злодієві. Де ще ви побачите гротескний фонтан «Кругообіг грошей» або такий, у котрому кожну символічну фігурку можна крутити в різні боки?
Мандруючи, повсякчас спостерігаєш те, до чого ми ніяк не доростемо з нашим будівельним бумом. Це тактовна вписаність новобудов в історичне ядро міст. Жодна осоружна «свічка» не стирчить там, де панує атмосфера ностальгійної старовини. Приклад такої архітектурної толерантності — «трикутна» площа в Ахені: тут і римська колонада, і готична забудова, будиночки середньовічні й сучасні. А особлива прикмета старовинного міста — знаменитий октогон на місці каплиці Карла Великого (805 р.), імператора Священної Римської імперії.
Кажуть, пропорції триярусної каплиці у війзантійському стилі відповідають містичним цифрам сьомого видива в Одкровенні Св. Іоанна. Восьмикутник над першим ярусом римських арок поясом охоплює присвята латинню: Cum lapides vivi pаcis conpage ligantur... — «Оскільки живе каміння тут укладене в мирній гармонії...».
Мир і гармонія...
Темнаве тло і загадковий блиск позолоти на мозаїках — настрій таємничості й святобливості. Амвон, прикріплений праворуч від входу до стіни, прикрашено фрагментами римської кераміки та скла, камеєю з орлом. Вівтарна перегородка, де зображені муки Христа, — зі щирого золота. Поряд — карбований золотий Лотарів хрест, інкрустований античними самоцвітами. А імператорського трона з брил мармуру на другому ярусі так і не побачила.
Рідкісний випадок, коли можна було, не поспішаючи за групою, роздивитися інтер’єр. Ось люстра у формі колеса. Її подарував собору Фрідріх Барбаросса 1165 р. Вона груба й вишукана водночас. Про стегенну пов’язку Христа, пояс Святої Діви в золотих скриньках навколо труни з мощами Карла Великого можна було тільки послухати: доступ до центральної апсиди перекритий.
Імператорську каплицю в Ахені вважають однією з найвидатніших пам’яток романського стилю.
Ам’єн. «Бунгало» в середмісті
Із земель колишніх алеманів — до Франції. Потрапляємо в орбіту впливу літери «А». Після Ахена — курс на Ам’єн.
Зізнаюся: нічого не знала раніше про це місто. А тут же — найбільший у Франції собор, будівництво якого розпочато 1220 р.
В одній із ніш — крихітний уламок черепа Івана Хрестителя, якому присвячено цей храм. Дехто намагається як не на колінах, то хоч дрібними кроками пройти звивини лабіринту, викладеного на підлозі собору плиткою. Може, хоч трохи очиститься душа...
Ам’єн над річкою Сомма |
У самісінькому центрі міста — куточки «під Кариби». Насипано піску, розставлено в кадубах пальми, шезлонги, підвішено гамаки, неподалік — фонтан. Невимушені усміхнені городяни. Чому скрізь тільки такі й траплялися: доброзичливі й спокійні? Риторичне запитання…
Шарм Шартра
Як шанують у Франції Божу Матір, зрозуміло вже з того, що головний собор кожного міста присвячено саме їй. Нотр-Дам-де-Шартр занесений ЮНЕСКО до списку об’єктів світового значення. Саме тут зберігається реліквія — покров Богородиці. Найбагатша й найбільша колекція автентичних вітражів — теж тут.
Особливий настрій — від мальовничих вуличок, де натрапиш то на старезний фахверковий «Дім лосося» на колишній Рибній площі (нині тут стильний ретро-ресторан), то на гвинтові Східці королеви Берти, то на...
Чомусь раніше гадала, що найбільше фахверкових будинків — у Німеччині. Але починаючи з Шартра, переконалася: і у Франції стара забудова міст багатюща на фахверк. Це німецьке слово означає каркасну споруду. Конструкції стіни з вертикальних та горизонтальних дерев’яних елементів не ховають під тиньк, штукатурку. Отож вона стає ще й декоративним елементом, прикрасою будівлі. Середньовічні європейські міста були чи не суцільно фахверковими.
Руан. Жанна д’Арк
Руан, столиця Нормандії, відомий своїм собором — можливо, насамперед завдяки серії робіт імпресіоніста Клода Моне. «Розмальовувати» різнокольоровою підсвіткою його фасад «під Моне» — традиційне феєричне видовище, яке влітку влаштовують тут щовечора.
У цій французькій скарбниці збереглися, зокрема, скульптури норманських герцогів і поховане серце Ричарда Левове Серце — за його заповітом.
Готика. Саме вона вирізняє старовинні собори французьких міст. Стиль, який називали варварським, зародився саме тут, у Франції. Звідси він поширився католицьким світом. Усе почалося з апсиди абатства Сен-Дені поблизу Парижа 1144 року. А далі постали сотні готичних соборів.
В Україні з різних причин можна знайти тільки окремі елементи цього стилю в збережених пам’ятках: портал собору в Галичі часів Київської Русі, каплиця в с. Горяни під Ужгородом, готичне склепіння церкви-фортеці в
с. Сутківці на Поділлі тощо. Псевдоготика — це вже стилізація. Майстром такого наслідування був відомий київський архітектор Владислав Городецький. А ось перед нами — оригінал: церква Сен-Маклу в Руані. Це — перлина «пломеніючої» готики. На наріжному куті храму гід звертає нашу увагу на скульптурне зображення ангелів, котрі... справляють малу потребу.
Прямокутне внутрішнє подвір’я здалося надто похмурим: там на карнизах фахверкових приземкуватих будинків вирізьблено черепи й кістки. А в одній із засклених ніш завмер... кістяк. Виявилося, належить він кішці.
Тут, на Сен-Маклу, колись було кладовище померлих від чуми. Із плином часу життя взяло своє: місцина знову належить живим. Нині тут — школа мистецтв.
Пагорб зі сліпучо-зеленою травою, на якому стоїть монастирська церква Сен Уан, нагадав Великобританію. Нормандія і справді перегукується старою архітектурою з містами цієї острівної країни.
Як відомо, у Руані 30 травня 1431 року було спалено Жанну д’Арк. Тут, на місці Старого Ринку, височіє пам’ятний хрест, а зовсім поряд — сучасна церква Святої Жанни д’Арк. Сакральна будівля побудована у вигляді перевернутого човна.
А щодо самої героїні-мучениці Жанни, то в соборах Франції часто зустрічається її скульптурне зображення — як канонізованої святої.
Реймс. Коронаційний собор
Реймське Євангеліє — у мене саме така найперша асоціація з назвою цього міста. За переказами, саме її привезла з собою Анна Ярославна, дочка Ярослава Мудрого, яка 1051 року вийшла заміж за французького короля Генріха І.
На цьому Євангелії, написаному кирилицею, присягали королі Франції, які коронувалися в Реймському соборі. Нині ця пам’ятка зберігається в старому приміщенні Національної бібліотеки Франції.
Старезний орган собору, оригінальний вітраж у центральній апсиді роботи Марка Шагала, скульптура Св. Жанни д’Арк — усе це викликає відповідний настрій.
Спеціально сфотографувала королівські лілії на гострих гребенях даху велетенського собору. Ці символи французьких королів усе-таки дивовижно нагадують лілії з золотого намиста, що було знайдене в одному з київських скарбів часів Київської Русі. Цікаві в Реймсі також пам’ятки галло-романського періоду і стара забудова. Та ми вже поспішаємо до Альзасу — така французька вимова назви цієї провінції.
Страсбург: сигнали Європи
Обабіч автобана, яким рухається наш автобус, — безконечні кукурудзяні поля. Здалеку чітко видніються шпилі Страсбурзького кафедрального собору. Ніби й незчулися, як опинилися під ним. Рожевуватий відтінок його стін, підсвічених сонцем, справляє неабиякий ефект.
Можна неспішно обійти й історичний квартал «Маленька Франція», і старе місто із фахверковою забудовою, соборами та сучасними кафе на затишних середньовічних площах і набережній річки Іль, сфотографуватися біля пам’ятників Гете та Ґутенбергу. Тут, в Ельзасі, відчуваєш: гальський французький дух і дух алеманів, німців, поєдналися не надто суперечливо. Ці два народи, попри споконвічне суперництво, мали таки навчитися мирного співжиття. Отже, невипадково тут розмістилися Рада Європи та Європейський суд з прав людини. Ми сфотографувалися під українським прапором на флагштоку біля Європарламенту.
Баден-Баден: купатися, купатися!
Ці нотатки почалися з Німеччини, з римських купалень в Ахені, ними можна й завершити — тепер уже в Баден-Бадені. Місто знають як фешенебельний курорт для респектабельних і грошовитих. Може, тому, що не належу до таких, і не люблю показної, демонстративної розкоші?.. Але мати уявлення про неї варто.
Тут панують спокій і затишок, витворені знаменитими ще з римських часів термами Каракала, курхаузом, численними парками та зеленими галявинами. Саме на них не раз надибували в різних варіантах абстрактну скульптуру — розтиснену пружину. До чого б це? Та потім зрозуміла: це ж символ розслаблення... А на одній із площ у старому місті так само можна побачити абстракту скульптуру, що уособлює поєднання чоловічого та жіночого начал. Вирішено дотепно й цнотливо.
Квітники, кав’ярні, парки, туристичні вулиці — усе доглянуте, плекане. Як зазначено в довіднику, у Баден-Бадені грань між «усередині» й «зовні» (у приміщенні й на вулиці) максимально розмита.
Знаменита Ліхтентальська алея — це ніби величезна вітальня, «зелений салон». А численні тераси дають змогу проводити вечірнє дозвілля в атмосфері свята. Інакше не можна. Це ж Баден-Баден!