Перспективи-2021: людський чинник

27 грудня, 2020, 14:59 Роздрукувати
Відправити
Відправити

Чого очікувати на ринку праці.

Говорити про майбутнє завжди безглуздо. Вгадаєш хіба кілька пунктів, та й то переважно випадково. Але є певні речі, які вже сталися, і вони можуть підказати, в який бік ситуація буде розвиватися.

Як психолог і директор із персоналу IT-компаній я передусім цікавлюся тим, як у перспективі 2021 року ситуація торкнеться людей, так би мовити людським чинником.

Для планування 2021 року треба пам'ятати головне: «Аннушка вже розлила олію...». Все, що могло статися страшного й важкого, сталося. Пандемія вже сталася. Удару по економіці завдано. І навіть якщо 1 січня все зупиниться (що дуже сумнівно), то того, що сталося у 2020-му, достатньо для розуміння тенденцій 2021-го.

У ризик-менеджменті цей етап називається «робота з наслідками ризиків, що вже настали». Усе вже сталося, подивімося, як із цим жити!

Якщо ви здатні прийняти ситуацію невизначеності такою, якою вона є, й не тривожитися («Побачимо, як буде. Навіщо гадати?»), вам пощастило. Або ж це відмінний результат роботи над собою та власною усвідомленістю (духовністю/ зрілістю — виберіть самі). 

Проте досить багато людей відмовляються думати/обговорювати наступний рік не з цієї причини. А, навпаки, саме тому, що страх перед майбутнім занадто великий. Вони міркують приблизно так: «Найімовірніше, все буде кепсько. Але якщо я дозволю собі про це думати, то сил підвестися вранці і щось робити в мене не буде. Тому я кажу собі: все буде непросто, проте я впораюся. З досвіду знаю, що, озираючись на результат, я завжди думаю: добре, що не знав наперед, яким буде рік, інакше точно не встав би з ліжка. Звісно, я припустився безлічі помилок і вчинив безліч непотрібних дій. Але завдяки цьому я був зайнятий, і мені ніколи було роззиратися. Саме тому я так-сяк протримався». Такий варіант теж може бути. Якщо невеликий самообман уже неодноразово допомагав вам упоратися з підвищеним рівнем тривожності, то можете далі не читати.

І все-таки для багатьох попереджений — означає «озброєний». Якщо ви хочете краще підготуватися до того, що може принести новий рік, спробуймо прикинути разом. 

Продовження 2020-го

Те, що почалося 2020 року, — це квіточки. Для стабілізації становища компанії використовували інвестиції/кредити/зменшення витрат/оптимізацію. Тож тепер стає актуальною приказка моєї бабусі, що якнайкраще (на мою думку) описує прийдешній 2021-й: «Доки товстий всохне, худий здохне». Це означає, що великі компанії; ті, хто працює онлайн (припустімо, електронна комерція) або у сфері biotech (об'єднання питань здоров'я і технологій); фармкомпанії або fintech (об'єднання питань фінансів і технологій) протримаються довше, але поступово знижуватимуть планку — що можна/потрібно робити для своїх співробітників. Тим часом компанії менші або ті, що працюють в інших сферах, ці статті витрат уріжуть зразу, включно зі скороченням штатних працівників, які не беруть безпосередньої участі у створенні прибутку. 

У нас є час зрозуміти, що може бути з людьми та їхньою працею, оскільки в цьому ланцюжку «людський чинник» стоїть на четвертому місці:

1) ситуація з пандемією;

2) впливає на економіку;

3) економіка впливає на стан бізнесу компанії;

4) стан бізнесу компанії визначає зміст того, що компанії можуть робити для людей.

Тобто, бачачи перші три кроки і їх напрямок, ми можемо зрозуміти, яким буде четвертий. Тут як у грі «змійка»: якщо три перші квадратики вже повернулися, стає зрозуміло, яким буде напрямок четвертого. 

Якщо раніше на кінець жовтня бюджети в компаніях приймали на весь наступний рік, то тепер усе інакше. Бюджети приймають (якщо ще приймають) щоквартально, а то й щомісячно. 

До цього слід додати ще один дуже важливий пункт: і працівники, і їхні керівники здебільшого перебувають у вкрай напруженому психоемоційному стані. Багато людей дуже «накручені» поточним станом речей.

Ситуація з роботою

«НеСлово» 2021 року — «скорочення». Урізання бюджетів, скорочення персоналу, оптимізація напрямів бізнесу. В цих сферах доведеться працювати з дуже непростим емоційним тлом: зростання зарплат заморожене через бюджети, стабільність робочих місць під загрозою через скорочення. Найбільше від пандемії постраждали сфери бізнесу, пов'язані з розвагами, туризмом, громадським харчуванням тощо. Відповідно, з цих напрямів, а також сфер, котрі їх обслуговують (наприклад, навчання майбутніх працівників, — ніхто не піде вчитися, розуміючи, що в найближчому майбутньому визначеність на цьому напрямі не передбачається), очікується масовий вихід.

Ринок праці повністю став ринком працедавця. Кандидати на роботу стоять у черзі. Компаніям більше не треба піклуватися про свою репутацію. Якщо в тебе як роботодавця є вакансії і ти можеш виплачувати більш-менш ринкову зарплату, причому вчасно, — все, ти зробив максимум!

Проєкти з автоматизації та роботизації завжди потребували кількох років для окупності. Тепер цих кількох років для компаній немає — пережити б квартал/півріччя.

Турбота про розвиток/навчання, тоді як не закрито потреби в безпеці, —завдання дуже непросте. Швидше за все, будуть задіяні переважно курси з перенавчання нових спеціальностей, причому в найбільш стислі терміни. Але й тут — прикрий сюрприз.

Кваліфікація співробітників

Фахівці високого рівня кваліфікації зроблять поступки в очікуваній винагороді і погодяться отримувати менше (звісно, зразу вони попросять більше, щоб встигнути відкласти жирок, розуміючи, що наступного року компанії урізатимуть зарплати).

Фахівці середнього рівня кваліфікації погодяться на виконання робіт низької кваліфікації («Хоча я цим уже давно не займався — не проблема, згадаю й повторю»).

Удар по низькій кваліфікації вже триває. Ці люди не зможуть ні бути сумісниками, ні видавати швидкість роботи. Перекинути їх на інший напрям теж не можна. Працівникам із низькою кваліфікацією буде непросто зразу. І це означає, що, задумуючись про перехід на іншу посаду, доведеться все перевірити тричі. Першими постраждають спеціалісти-початківці. Якщо згадати приказку моєї бабусі, вони виступлять «худими» через брак досвіду. Тож не поспішайте переучуватися. Але й не варто залишатися там, де життя скоро затухне. 

Щоб допомогти своїм працівникам, компаніям слід подбати про їхнє можливе перенавчання. Але найголовніше нині — допомогти їм подбати про своє здоров'я. Медична страховка? Дуже добре. Можливість працювати віддалено? Чудово. Великі компанії подбають про швидший доступ своїх працівників до вакцинації? Молодці! Але й за дрібні радощі, такі, наприклад, як вітаміни, працівники теж будуть вам вдячні.

Якщо є можливість, шукайте роботу не в національній, а в міжнародній компанії. Можливостей підтримувати своїх працівників у таких компаній набагато більше.

Якщо зможете змінити сферу діяльності на електронну комерцію, фармацевтику, IT — ви почуватиметеся спокійніше на порозі прийдешніх змін. 

Якщо у вас уже є або найближчим часом ви зможете опанувати кілька спеціальностей — ви також почуватиметеся впевненіше. Це підстрахування зразу з кількох боків. Не соромтеся говорити своєму керівництву, що можете суміщати кілька обов'язків або видів робіт, підвищуючи свою цінність в очах роботодавця.

Варто також пам'ятати, що справжніх онлайн-компаній, тобто таких, де весь бізнес — онлайн, у нас небагато. Часто це просто IT-рішення для бізнесу офлайн. Постраждає він — наслідки будуть і в онлайн-напрямах. Ну й не забуваємо, що гроші в онлайн приносять люди з офлайн-життя. Тут сильне зчеплення. Тож не варто ідеалізувати онлайн.

Турбота про свої емоції

У такий час складно переоцінити психологічну допомогу для людей. Якщо у вас труднощі з грішми, обов'язково пошукайте безплатну психологічну допомогу або у вашому регіоні, або онлайн. Не допускайте нагромадження стресу. Не чекайте, поки ситуація стане критичною.

Не обманюйтеся різкими або нетривалими стрибками поліпшень: «Ну все, ринок ожив», «Ну все, тепер до весни — і видихнемо. Ура!» тощо. Після цього падати буде ще важче. Ситуація погіршувалася занадто довго (і продовжує погіршуватися), аби за короткий час поліпшитися. У китайській медицині є принцип: видужувати пацієнт буде стільки, скільки занедужував. Тобто якщо «ти погіршував стан свого хребта 15 років, стільки ж доведеться його відновлювати». 

 Звичайно, все відносно й залежить від сфери бізнесу та ваших обставин. І люди, і бізнес можуть дуже навіть вирости у найтяжчі часи. Інколи нові обставини вдається використовувати, щоб рвонути вгору. Але це, швидше, виняток, ніж правило. І я, звісно, бажаю вам стати такими винятками в цей непростий час.

Піклуйтеся про здоров'я власне та своїх близьких. Не забувайте про психічне й емоційне здоров'я. Це допоможе вам пережити складні часи.

По матерiалам: ZN.UA /
Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК