Система продажу парфумерно-косметичних засобів на оптових ринках (та й у деяких магазинах), що існує в Україні, створює ідеальні умови для порушення правил зберігання ніжного товару. Адже креми, фарби для волосся і зубні пасти повинні чекати на покупців у сухому приміщенні (вологість щонайбільше 70%), подалі від сонячних променів, при температурі від +5° до +25°. Про це, до речі, не варто забувати і при користуванні косметикою вдома.
На лотках же взимку товар нерідко замерзає до -15°, а влітку на сонці розігрівається до +40°. У таких екстремальних умовах навіть найякісніші креми або пасти стають небезпечними: компоненти, що є у їхньому складі, перерозподіляються, і в якійсь одній крапельці може сконцентруватися речовина, що у великих дозах небезпечна для здоров’я. Приміром, європейські стандарти припускають застосування при виробництві косметики триоглеколевої кислоти, формальдегіду, фенолу, перекису стронцію, синтетичних барвників, фенілртутних солей та інших хімікатів. Саме вони, що в якісній продукції нешкідливі і навіть корисні, у разі порушення рецептури й умов зберігання можуть спричинити подразнення шкіри, слизової оболонки очей або ушкодити волосся.
Косметика, що завозиться до України, як правило, не лише не зберігається належним чином, а й одвічно виготовляється за «спецрецептами» — скажімо, з перевищенням припустимих норм вмісту консервантів або барвників. Небезпечними є й деякі косметичні пахощі — приміром, синтетичний ароматизатор геліотропін. Достатньо сказати, що його використовують у виробництві наркотиків і психотропних речовин. Його, до речі, дуже полюбляють використовувати місцеві «умільці», випускаючи фальсифіковану продукцію.
Неприємностей можуть завдати і креми, що виготовлені і зберігаються за всіма правилами: нерідко їх завозять за місяць-другий до закінчення терміна придатності, і до покупця вони потрапляють практично простроченими.
Так що споживач має бути пильним. На упаковці будь-якого косметичного препарату повинна зазначатися або дата випуску (при цьому додатково вказується термін корисної дії), або — кінцевої реалізації. Іноді таку інформацію подають не лише цифрами, а й буквами або ж «ховають» у штрихкоді — у такому разі потрібно заглянути до сертифіката відповідності (він є в товарознавця будь-якого пристойного магазина), де весь цей тайнопис розшифровується.
Особливо пунктуальні виробники вказують не лише рік і місяць, а й конкретний день, після якого вони за свій товар не відповідають. Приміром, AS112, де A — місце виробництва, S — рік випуску, а 112 — день цього року, кінцева дата реалізації.
Але за будь-якого випадку варто запам’ятати, що вітчизняні косметичні засоби (у тому числі і помади) можуть зберігатися не більш як рік, а рідкі — і зовсім 6 місяців; імпортні, як правило, — 30 місяців.