Зазвичай корисні й добре пропрацьовані рішення видаються нудними, і на них не затримується увага пересічного читача, а дарма.
Законопроекти також можуть мати дивовижну історію, як, скажімо, урядовий законопроект "Про адміністративну процедуру", зареєстрований у ВРУ під кінець року за номером 9456.
Чому більше не повинно бути так, як є?
Ви, безперечно, потрапляли у прикрі ситуації, пов'язані зі спілкуванням із державними органами. Це могла бути справа про видачу довідки чи паспорта, видача будівельних дозволів, скасування субсидії, нарахування штрафів за прострочений платіж податку на ФОП.
Найгірше в таких випадках - те, що часто дізнаєшся про них тоді, коли вже мало що можна зробити. Процедура оскарження рішення складна й забере багато часу, час - це гроші, і процедура не завжди варта того, щоб її починати. Я вже не кажу про класичні "довідки для довідки", необґрунтовані відмови, "приходьте через місяць".
Що має змінитися?
Це все має змінитися завдяки тому, що зазначений законопроект встановлює єдиний стандарт - процедуру, за якою має відбуватися ваша взаємодія з державою, а точніше - громадян та юридичних осіб з органами виконавчої влади та/або місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, котрі виносять індивідуальне рішення стосовно вас або таке, що зачіпає ваші права.
Ось кілька найбільш корисних норм законопроекту:
Перша: запровадження презумпції правомірності вимог та дій особи. Чиновник, який вважає, що ви не праві, мусить сам це довести, - ви не повинні доводити свою правоту.
Друга: встановлення права особи бути вислуханою, надати пояснення або заперечення у справі до прийняття рішення, яке може негативно позначитися на ній. Жодних повідомлень постфактум, інакше - оскарження.
До речі, оскарження (третя норма): законопроект гарантує право на оскарження будь-яких адміністративних рішень; орган влади має зрозуміло пояснити процедуру оскарження свого рішення, коли доводитиме його до вашого відома.
Четверта: гарантоване право особи на доступ до інформації, пов'язаної з прийняттям та виконанням рішення органу влади. Простіше кажучи, чому, на яких підставах і завдяки кому рішення саме таке, а не інакше, тепер не зможе бути загадкою.
П'ята: орган влади буде зобов'язаний:
- самостійно збирати документи та інформацію, які стосуються справи, якщо такі перебувають в іншому державному органі. Ніхто не має права посилати вас із довідкою до іншого органу влади;
- допомагати громадянинові в оформленні та поданні заяви про відкриття провадження, яка має бути максимально спрощеною і може подаватися в усній чи письмовій формі;
- при особистому зверненні громадянина вирішувати справу негайно, якщо це не потребує додаткових документів або дій;
- доводити до відома особи рішення стосовно неї (адміністративний акт), лише після чого воно набирає чинності.
Крім того, законопроект закріплює практику прийняття рішень з урахуванням судової практики України та Європейського суду з прав людини.
Це основні, проте далеко не всі причини, чому такий Закон потрібен. Звісно, він не вирішить усіх проблем. Проте він дає інструмент, який допоможе державі стати кращою, а громадянам - краще захищати свої права. Хто зацікавлений знати більше - передусім має вивчати першоджерело.