Чемпіонат Європи з футболу в самісінькому розпалі. До України продовжують прибувати десятки тисяч фанів команд, які продовжуватимуть боротьбу за почесний трофей. Попереду ігри плей-оф - чвертьфінали, півфінали і фінальний матч, який відбудеться в Києві. У нашій країні - в Києві та Донецьку - буде проведено два чвертьфінали, один півфінал і фінал, всього - чотири матчі.
Сьогодні, 23 червня, в Донецьку збірна Іспанії грає зі збірною Франції. Завтра, 24 червня, вже в Києві мірятимуться силами італійці та англійці. Нагадаємо, що один із півфінальних матчів проведуть 27 червня в Донецьку, а фінал Євро-2012 відбудеться в Києві 1 липня.
Для країн, які приймають світові та європейські форуми з футболу (цьогоріч це Польща та Україна) дуже важливо впоратися із транспортним завданням. А точніше, з транспортуванням уболівальників на матчі, які проводяться в різних містах, адже відстань між цими населеними пунктами часто становить багато сотень кілометрів. До України фани з країн-учасниць Євро-2012 прибувають в основному літаками, а от внутрішні перевезення забезпечує переважно залізничний транспорт. Найважливіше завдання із забезпечення безперебійного транспортування людей на матчі Євро-2012 і часткової передислокації в інші міста України та Польщі вирішує саме «Укрзалізниця».
З перевезенням пасажирів і вболівальників вітчизняні залізниці впоралися загалом гідно. Напередодні Євро-2012 введені в експлуатацію міжрегіональні, двосистемні, тобто такі, що працюють на двох типах струму з автоматичним перемиканням, електропотяги «Інтерсіті +» виробництва Hyundai Rotem (вони вже отримали назву «Український експрес»).
Нині в Україні такі електропотяги виконують по два рейси з Києва до Харкова, Львова, Донецька і назад. Тобто до перших матчів Євро-2012 на українській землі «Українськими експресами» були зв’язані вищеназвані міста, які й приймають європейський футбольний форум. До кінця року від корейських замовників надійдуть ще чотири поїзди.
Залізничники готові у разі необхідності запускати додаткові потяги з прицілом на групи вболівальників, щоб привезти їх на матч й одразу ж відправити назад. Під час Євро-2012 зросла популярність денних швидкісних потягів. Так, уже вдень 18 червня усі квитки на «Український експрес» категорії «Інтерсіті+» сполученням Київ-Донецьк було розпродано; загалом реалізовано 579 квитків (з них 168 - на місця 1-го класу). Така ж позитивна динаміка спостерігалася і
15 червня. Денний експрес, що розвиває швидкість до 160 км/год., вирушив зі столиці України повністю укомплектований пасажирами. Також, враховуючи потреби вболівальників і з метою забезпечення пасажирських перевезень, «Укрзалізниця» перед матчем Англія-Україна призначила додатковий потяг № 591К Київ-Донецьк і Донецьк-Київ. У зворотному напрямку поїзд вирушив через годину після закінчення матчу.
Як бачимо, вболівальники можуть спокійно планувати свої поїздки українськими містами, що приймають матчі Євро-2012. Квитки в касах (які працюють практично в цілодобовому режимі) і перед матчами, і після них є в наявності. У цей період фани користуються як нічними потягами, так і денними експресами. Й одні, й другі потяги в пікові дні (а це 9, 11, 13, 15, 17 і 19 червня - дні проведення матчів Євро-2012 в Харкові, Львові, Києві та Донецьку) були заповнені на 100%.
Подбала «Укрзалізниця» і про залізничне сполучення між Польщею та Україною, адже чимало вболівальників прагнули відвідати матчі й у сусідній країні, подивитися на гру потенційних суперників на етапі плей-оф. Насамперед зазначимо, що ще напередодні європейського футбольного форуму Львівська залізниця підготувала до експлуатації додатковий електропотяг, який у період проведення змагань мав курсувати між Львовом і польським прикордонним містом Пшемислем (Перемишлем). «На перший матч до Львова 9 червня (Німеччина-Португалія. - С.П.) додатковим електропотягом прибули 600 іноземних уболівальників. Це здебільшого були німці. Спеціально для них ми підготували електричку Львів-Перемишль, яка їх привезла і відвезла назад», - повідомив начальник пасажирської служби Львівської залізниці Богдан Яворський. Уболівальники скористалися цим електропотягом 13 червня (в основному - португальці та датчани) і 17 червня (німці та датчани). Значна частина уболівальників не повернулися до Польщі, а вирушили - також залізничним транспортом - на інші матчі Євро-2012, які відбулися в Києві, Донецьку та Харкові. Можливість протягом кількох днів відвідати стадіони цих міст стала реальною. Так, датський уболівальник Ніклас Бунге після перегляду матчу своєї збірної з німцями у Львові 17 червня без проблем добрався наступного дня до Києва і вже 19 червня зміг повболівати на «Олімпійському» за сусідів-шведів у їхньому матчі з англійцями.
Проведення Євро-2012 в Україні викликало справжній ажіотаж у Росії. Потрапити на матчі, наприклад, у Харкові чи Донецьку з суміжних, прикордонних областей РФ досить просто. Так, три додаткові електропоїзди Південно-Східної залізниці (філія Російскої залізниці) підвищеної комфортності сполученням Бєлгород-Харків-Бєлгород курсували 9-10, 13-14 і 17-18 червня. Вони привозили уболівальників на матчі і пізно вночі вирушали назад, цього разу до російського Бєлгорода.
Віталій Коваленко, заступник начальника пасажирської служби Донецької залізниці: «Для забезпечення перевезення пасажирів у період проведення матчів Євро-2012 в Донецьку Донецькою залізницею (ДЗ) у всі напрямки, на які існує попит (київський, львівський, московський напрямки), пасажирські потяги поповнені до повних схем. Водночас курсують дві пари швидкісних електропотягів «Інтерсіті+» за маршрутом Донецьк-Київ, які теж забезпечують доставку пасажирів. Для подолання мовного бар’єру в поїздах формування вагонного депо Донецьк і Маріуполь у нас працюють 54 волонтери зі знанням англійської мови (30 осіб у Донецьку і 24 - у Маріуполі). Працюють вони на київському напрямку (потяги №№ 37, 120 і 84) і московському - №№ 78 і 9-10 Донецьк-Москва. Для зручності пасажирів на вокзалі станції Донецьк щодня у три зміни задіяні 18 волонтерів, які допомагають обслуговувати пасажирів, насамперед іноземців. Волонтерів можна побачити у касовому залі, в довідковому бюро, біля чергового по вокзалу, тобто в тих місцях, де відбувається активне спілкування з іноземцями. Щодня на вокзал Донецька прибуває від 6,5 до 7,5 тисячі пасажирів. Призначені потяги з таким обсягом пасажирообороту здатні впоратися. Водночас на дні проведення в Донецьку матчів (15 і 19 червня) Південно-Західна залізниця сформувала додатковий потяг для перевезення уболівальників за маршрутом Київ-Донецьк і у зворотному напрямку після завершення матчу».
Леонід Чалий, начальник вокзалу станції Харків-Пасажирський: «Ми вже 8-9 червня набули досвіду, коли йшла підготовка до першого матчу на нашому стадіоні (Нідерланди-Данія. - С.П.), цього дня до нас приїхало близько 800 уболівальників. Це були і голландці, і датчани, і росіяни. Жодних ускладнень не виникло. З ними працювали наші волонтери, яких можна знайти на вокзалі - близько 35 осіб у дні проведення матчів. Працюють вони в цілодобовому режимі. Окрім того, є власні перекладачі, які також працюють цілодобово. Проблем у спілкуванні з іноземцями нема. Що стосується уболівальників, які прибувають з Російської Федерації. У дні матчів у нас додатково призначено три електропотяги Харків-Бєлгород, які в основному привозять й одразу ж після матчу вивозять російських уболівальників. Але окрім росіян до нас через Бєлгород приїжджали і голландці, і датчани, і навіть французи. Це додаткові електропотяги в день матчів Євро-2012 - 9, 13 і 17 червня. 9 червня до нас приїхало цим електропоїздом близько 400 осіб, виїхало - 359. Тобто деякі фани залишилися в Харкові і виїжджали наступного дня, або ж переїжджали в інше місто - Донецьк, Київ чи Львів. У день гри (йдеться про матч Нідерланди-Німеччина, який відбувся в Харкові 13 червня. - С.П.) ми очікуємо на приїзд іноземних уболівальників. Уже сьогодні вранці (тобто 12 червня. - С.П.) приїхали до нас 219 іноземних уболівальників. І з Донецька (30 осіб), і 64-м нічним поїздом приїхали деякі вболівальники. Очікуємо наш «Хюндай», на якому приїдуть і 120 уболівальників з Києва: німці та голландці. На вокзалі, та й у місті - доброзичлива атмосфера, скажу чесно: ми очікували більш напруженої ситуації. Жодних ексцесів із боку вболівальників не було... Приємна обстановка. Два роки ми щільно займалися підготовкою до Євро-2012; підготували близько 40 квиткових касирів з елементарним знанням англійської мови, уклали договір з волонтерами. Я вже казав, що у нас тут працюють 35 волонтерів на вокзалі і п’ять чоловік у медпункті. Окрім цього у нас є чотири професійні перекладачі, розосереджені на вокзалі. Вони працюють у цілодобовому режимі. Ми кожному іноземцю через волонтерів видаємо буклет, розроблений відповідними службами Харківського міськвиконкому. Окрім цього, всі стенди, вся інформація дублюється англійською мовою. Система «Візитінформ» також надає необхідну інформацію трьома мовами - українською, російською та англійською. Диктор на вокзалі дублює інформацію ще двома мовами».
У рамках договорів, підписаних УЄФА та місцевими органами влади, ще до початку проведення Євро-2012 на вокзалах Києва, Львова, Донецька і Харкова в цілодобовому режимі почали працювати групи волонтерів із числа студентів зі знанням мови міжнародного спілкування - англійської. Переважно вони представляють вузи залізничного профілю. Іноземним гостям допомагають зорієнтуватися в незнайомій обстановці 66 волонтерів на київському вокзалі, 50 - на харківському, на львівському - до 40, на донецькому - 30.
Волонтер Артем Марков, студент 2-го курсу механічного факультету Української державної академії залізничного транспорту: «Проведення Євро-2012 в Україні - це можливість познайомитися з новими людьми, підвищити свій рівень володіння мовою, насамперед, розмовною. Також це можливість зрозуміти, як працює вокзал, і це погляд зсередини. Вокзал - обличчя міста, у даному разі Харкова. Коли людина приїжджає, перше, що вона бачить, - вокзал і людей. І тому наш обов’язок - допомогти людині у вирішенні нагальних питань - як, куди проїхати.
9 червня, у день матчу, запитання були найрізноманітніші. Де фан-кемпінг, де ми можемо поселитися, де можна розважитися, які потяги в інші міста України (передусім ті, де проводять матчі Євро-2012) є сьогодні? І на ці запитання ми повинні дати відповідь. Усі туристи були задоволені. Я не нудьгую, оскільки постійно з кимось розмовляю. До нас часто підходять і співвітчизники, й іноземці. Ніколи не буває сумно - завжди є робота»...
Уболівальники країн-учасниць Євро-2012 насправді залишилися задоволені. Так, на Харківському вокзалі фани збірної Нідерландів були здивовані тим, що їх зустрів бравурними мелодіями оркестр Південної залізниці. Але згодом заходилися пританцьовувати в такт музики. Голландцям також сподобалось обслуговування в «Українському експресі», який доставив уболівальників з Києва.
За короткий термін підготували тренувальну базу для футбольних команд фіналу Євро-2012 в дитячому лікувально-оздоровчому центрі «Сонячний» Південної залізниці. Її будівництво було передбачене державною цільовою програмою підготовки до проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи з футболу-2012. 7 вересня 2011 р. стадіон «Сонячний» було урочисто відкрито за участі віце-прем’єр-міністра України - міністра інфраструктури Бориса Колеснікова. І от збірна Голландії (Нідерландів) 9, 13 і 17 червня 2012 р. проводила на стадіоні цього центру свої передматчеві тренування. У розташованому поруч 4-зірковому відомчому готелі «Магістраль» (Південна залізниця) і корпусах «Сонячного» розміщувалися представники Королівського футбольного союзу Нідерландів, які відповідають за організацію матчів своєї збірної у Харкові. До речі, члени офіційної делегації та королівської сім’ї Нідерландів також оселилися саме на базі «Сонячний». Високі гості залишилися задоволені прийомом і комфортними умовами проживання та дозвілля, наданими харківськими залізничниками.
«Укрзалізниця» в рекордні строки підготувала інфраструктуру для запуску швидкісних електропотягів: модернізовано та відремонтовано сотні кілометрів шляхів, завершено електрифікацію швидкісного транспортного коридору, відремонтовано платформи, вокзали та станції.
Також напередодні Євро-2012 у чеської компанії Skoda були закуплені двосистемні двоповерхові потяги виробництва заводу Skoda Vagonka (м.Пльзень), які перевозять пасажирів на сході країни.
...Футбол хоч і вічний, але 1 липня відбудеться фінал європейського форуму. Усім тим, що придбано й удосконалено напередодні Євро-2012, пасажири зможуть користуватися ще багато років після футбольного чемпіонату.