Портрет Джазлін Бредлі, який обійшов усі провідні ЗМІ нашої планети, мало кого залишив байдужим. Ще більше вражали сухі цифри: вік — 19 років, зріст — 160 сантиметрів, вага — 122 кілограми. Інформаційний привід появи у випусках новин — подача позову проти компанії «МакДональдс», чиї гамбургери та чизбургери і стали нібито причиною такого «несподіваного» ожиріння. При цьому сам позов особливою несподіванкою не став.
«Їжа нашвидкуруч», яка ще не дуже давно була одним із неодмінних атрибутів американського способу життя, відлякуючими темпами колонізує весь світ. Проте саме в Америці ця проблема уже встигла розрости до показових масштабів. Більш як стомільярдна індустрія диктує свої закони в найрізноманітніших сферах життя. Дві третини американців харчуються поза домом, і при цьому витрачають на «погану їжу» (junk food) більше грошей, ніж на освіту чи на придбання нових автомобілів. Соціологи досі сперечаються, чи стала така схильність до «підніжного корму» чинником безпрецедентної емансипації американок або ж одним із її прагнень витрачати на харчування небагато часу.
Їжа, яка не лише з’їдається, а й готується нашвидкуруч, вимагає застосування рафінованих продуктів — олії, цукру, борошна тонкого помелу. Отримані з цих продуктів гамбургери, чіпси, батончики не містять достатньої кількості потрібних людському організму компонентів, передусім вітамінів і мікроелементів, зате мають дуже багато калорій, «грішать» канцерогенами, різноманітними добавками й «поганим» холестерином. У результаті ті, «котрі підсіли» на фаст-фуд, їдять не те й не стільки, скільки потрібно. Порівняно з 1980 роком (час тріумфальної ходи Рональда МакДональда не лише країною, а й усією планетою) середньорічне споживання продуктів харчування на душу населення в США збільшилося на 25 відсотків. При цьому кількість людей, хворих на ожиріння, за той самий період потроїлася, і лише серед підлітків досягла 14 відсотків. А просто зайву вагу, за даними останнього дослідження, має 61 відсоток американців. Не дивно тому, що, залишивши десять річних бюджетів України в закусочних, американці ще чотири витрачають на засоби для схуднення.
Наслідки для здоров’я як самого ожиріння, так і надто завзятої боротьби з зайвою вагою, важко переоцінити. Підвищений ризик розвитку діабету, серцево-судинних захворювань, порушення обміну речовин, ослаблення імунітету й багато чого іншого. Не випадково ж американські медики порівнюють шкоду від переїдання зі шкодою від паління. Результати цього порівняння в країні, де до куріння вдалося домогтися свідомого ставлення, вкотре шокує громадськість. Ще трохи — й на гамбургерах справді з’являться трафаретні страшилки від Мінздоров’я, ігнорувати попередження якого вже звикли. Власне, ці попередження не лише не врятували нікого від шкідливої звички, а й навіть не захистили тютюнові компанії від матеріальної відповідальності за ту шкоду, яку дорослі курці, котрі вміють читати, добровільно заподіювали своєму здоров’ю вмістом упаковок із написами-попередженнями.
Утім, у випадку з «МакДональдсом» якраз ідеться не про дорослих. Саме дітей туди вельми професійно заманює агресивна реклама. Американців, котрі підтримали поданий до компанії позов, найбільше обурюють різноманітні приманки на кшталт колекційних іграшок, вкладених в упаковки Happy Meals, яскраві свята та спеціально навчений персонал, тонке знання і здатність до маніпулювання дитячою психологією. Природно, очікувати від 8-річної дитини вміння зробити правильний вибір, підрахувавши всі калорії й добову дозу споживання вітамінів, і відмовитися від підступного гамбургера в комплекті з кумедним звірятком на користь нудного, але такого корисного шпинату, не доводиться. Передбачається, у цьому їм мають допомогти дорослі, передусім батьки. Проте й вони далеко не завжди мають усю необхідну інформацію, наївно вважаючи: ніякої шкоди від зайвого Біг Маку не буде. І ось саме за те, що цю викривальну інформацію не розміщено в кожній закусочній «МакДональдса» на найпомітнішому місці, компанії й доведеться відповісти в суді.
Зокрема, Джазлін кожен свій день розпочинала з Мак Мафіна, а закінчувала Біг Маком із доважком у вигляді яблучного пирога. Її батьки не бачили в цьому нічого поганого. Їм і на думку не спадало, що такий спосіб харчування навряд чи можна вважати здоровим. Зате в юристів компанії ця інформація викликала жах. «Кожна відповідальна людина має розуміти, чим є гамбургери й чіпси, а також усвідомлювати наслідки їхнього надмірного споживання для своєї талії та потенційну шкоду для здоров’я, особливо за умови вживання такої їжі протягом тривалого часу», — говориться в письмовій заяві, де обгрунтовувалася необхідність відмовити в порушенні справи. Можливо, суддя також захотів розширити своє уявлення про ці таємничі об’єкти, тому ухвалив порушити справу. І тепер уже в суді доведеться з’ясовувати, скільки саме гамбургерів можна з’їсти без явної шкоди для здоров’я.
Представники американської мережі «МакДональдсів» запевняють: у середньому кожен американець обідає в їхніх закладах не частіше, аніж двічі на місяць. За такої регулярності ані про яку шкоду для здоров’я говорити нібито не доводиться. Хоча й цей факт дієтологи відразу беруть під сумнів, стверджуючи: один лише Біг Мак містить 1600 калорій, а добова норма для підлітків, не кажучи вже про молодших дітей, становить 2200 калорій. Ось і виходить, що навіть одиничні відвідання закусочної часто-густо призводять до переїдання. А либонь для більшості американських школярів візити до «МакДональдсів» давно вже стали повсякденним заходом...
Утім, якщо в Америці кампанія протесту проти нездорового харчування в «МакДональдсах» перейшла в активну стадію лише порівняно недавно, то в інших країнах гамбургери давно вже стали лайливим словом. Особливо у Франції, національний герой якої фермер Хосе Бове, котрий очолив хрестовий похід проти Біг Маків, хоч і потрапив до в’язниці на 14 місяців, проте зажив всенародної популярності. Широкого резонансу набула також рекламна стаття в журналі Femme Actuelle, у якій представник французької філії компанії заявив, що батькам варто обмежувати відвідання їхніми дітьми «МакДональдсів». Причому взагалі забороняти відвідувати ці заклади дітям марно — вони однаково туди ходитимуть. Головне — стежити, аби діти бували там не частіше, як один раз на тиждень.
У Франції галас із цього приводу здійнявся великий. Проте американські представники всю цю історію просто зігнорували. Мовляв, мало чого там сказав якийсь окремо узятий представник. Правда, корпоративна культура, особливо з такою суворою ієрархією, як у «МакДональдсі», такі вчинки виключає геть-чисто, але хто вже там у все це вникатиме... А вникнути слід було. Адже якби ті попередження пролунали й у США, то, дивися, і позову нині не було б. Хоча, можливо, не було б і багатомільярдного прибутку.
Саме на відсутність переконливих попереджень і звертає увагу Джон Банжаф, професор юриспруденції університету імені Джорджа Вашингтона, котрий прославився віртуозним «роздяганням» тютюнових компаній. Недавно він як розминку запропонував своїм студентам «розібратися» із скаргами на те, що їжа, заявлена в меню «МакДональдса» як вегетаріанська, насправді готувалася з застосуванням яловичих витяжок. І ті розібралися. Компанії це обійшлося в 12,5 мільйона доларів. Проте цього разу йтиметься про значно серйозніші суми, тим паче, що до позову Джазлін уже приєдналася ще одна малолітня любителька гамбургерів, котра набрала з їхньою допомогою «лише» 100 кг, правда, вже в 14 років. Але ж кількість бажаючих прилучитися, зважаючи на все, зростатиме. Як і суми, необхідні для відшкодування завданого збитку.
Юридичні тонкощі майбутнього слухання, поза сумнівом, викличуть значний інтерес. Проте незалежно від фіналу цієї справи, уже можна говорити про досягнення позитивного результату. Адже до проблеми взаємозалежності між фаст-фудом і ожирінням привернуто загальну увагу. І нині навіть запевнення представників «МакДональдс» про те, що їхні кухарі переходять на спеціальну олію, яка містить менше жирних кислот за одночасного збільшення частки ненасичених кислот, не врятують від необхідності ретельного підрахунку калорій і оцінювання потенційного збитку. Всесвітніми днями боротьби з «МакДональдсом», що вже 18-й раз традиційно проходять 16 жовтня, і регулярними показовими виступами антиглобалістів, котрі звинувачують корпорацію в порушенні екологічної рівноваги, жорстокій експлуатації робітників, підриву національних культур і економіки, вже нікого не здивуєш. Корпорація це все благополучно пережила. А ось чи зможе вона пережити багатомільярдні позови або ж наслідки свідомої відмови від споживання Біг Маків, особливо дітьми, покаже час.