Часто можна почути від подруг, сусідів і випадкових співбесідників нарікання на сучасну освіту. Дехто вважає, що дітей надміру завантажують, дехто, навпаки, невдоволений невиправданою легкістю програми середньої освіти. Справедливо і перше, й друге. В цьому зв’язку хочу поділитися з читачами власним досвідом.
Важко уявити людину, яка б не бажала своїй дитині щастя. І прикро, коли маленька людина, довіряючи тобі безмежно, недоотримує допомоги через елементарний брак часу. Як бути? На допомогу нам і нашим дітям приходять наука і прогрес. Навчитися користуватися їхніми досягненнями дуже цікаво не тільки малюку або підлітку, а й дорослому.
Комп’ютер сьогодні є майже в кожній родині, а інформаційні технології отримання знань — це дуже зручний інструмент, з допомогою якого можна полегшити навчання тим, кому важко, і поглибити знання тим, для кого шкільна програма недостатньо інформативна. До того ж приохочення дітей до інформаційних методів отримання знань захистить їх від перевтоми, збереже психічне здоров’я і дасть можливість отримати певну кількість корисних навичок.
Багато хто з батьків уже замислюється: які програми краще придбати? На жаль, досвід використання такої продукції дуже малий, а асортимент строкатий. Іноді буває важко зупинити вибір на чомусь конкретному. Тому відомості про сучасні інформаційні засоби освітнього призначення можуть стати у пригоді.
У багатьох країнах інформаційні технології міцно оселилися у сфері освіти, але наша школа не встигає за новими тенденціями. Загальноосвітній школі в Україні нині дуже важко. Це пояснюється тим, що в нас розпочався складний процес реформ. До того ж батькам не завжди вистачає часу заглиблюватися в проблеми реформування школи. Батьки мріють, щоб їхня дитина зростала освіченою і здоровою. Отже, вплітаючи досягнення інформаційних технологій у навчально-виховний процес у себе вдома, кожен сприятиме прискоренню реформ у країні. Від цього виграють і діти, і держава в цілому.
Інформаційну продукцію освітнього призначення можна умовно розділити на дві групи: 1) інтерактивні підручники та збірники тренажерів на дисках від розробника; 2) продукти у вільному доступі, автори яких діляться своїми розробками безплатно. Ці продукти можна придбати через Інтернет та в доповненнях до різних видань. Наведу неповний перелік того, чим можна скористатися для підвищення якості навчання в домашніх умовах.
Для початку — те, що пропонують нам провідні українські виробники: київське підприємство «Атлантік» і ровенське ПП «Контур плюс». Обидві серії рекомендовані Міністерством освіти і призначені для вчителів. Загалом продукти виконують свою основну функцію, але інформація, пропонована на носіях, не повна. Частково це пояснюється цільовою спрямованістю продуктів — їх створено на допомогу вчителю як ілюстративне доповнення до уроків.
ПП «Контур плюс» представляє такі дисципліни:
• географія — 7—8 класи;
• історія — 7—11 класи;
• математика — 1—6 класи;
• музичне мистецтво (теорія) — 1—8 класи;
• фонохрестоматія з музики — 1—8 класи;
• образотворче мистецтво — 1—5 класи;
• фізика — 7—8 класи;
• хімія — 9 клас.
А рекордингова компанія «Атлантік» у рамках «Шкільної колекції» — такі:
• англійська мова — 5—12 класи;
• зарубіжна література — 5—7 класи;
• математика — 5—6 класи;
• природознавство — 5—6 класи;
• українська література — 5—6 класи;
• українська мова — 5—7 класи;
• фонохрестоматія з англійської літератури — 5—12 класи;
• збірник з фізики для абітурієнтів.
Слід зауважити, що, вибираючи електронні засоби, необхідно бути обережними й відслідковувати відповідність шкільній програмі. Згадані вище мультимедійні посібники орієнтовані на сучасні форми навчання й розроблені в повній відповідності документам, що регламентують зміст освіти в Україні. Дітям і підліткам працювати з ними цікаво, бо вони яскраво ілюстровані, оснащені голосовим озвученням тексту, містять цікаві й оригінальні тестові завдання.
Компанія «Руссобит-Паблишинг», більш відома як розробник популярних ігор, співпрацює з українськими розробниками. Її освітні програми заслуговують досить високої оцінки.
• «Обучение с погружением» (іноземні мови);
• «Витаминный курс» (математика 5—8 класи; англійська мова 5—8 класи);
• «Руссобит—педагог» (фізика — 7—11 класи; органічна хімія).
Можна скористатися посібниками й інших розробників:
• «Экспресс-подготовка к экзаменам» (хімія, математика, біологія, географія, фізика, інформатика) — «Новая школа»;
• «Интерактивные творческие задания» (фізика 7—9 класи, біологія 7—9 класи, хімія 8—9 класи) від EduArt;
• Продукти ТОВ «Физикон».
Важко розмістити інформацію про всі продукти в межах однієї статті. Деякі з них заслуговують на окремий детальний огляд. Озброївшись знаннями про інформаційні технології в освіті, ми допоможемо нашим дітям стати розумнішими, розвиненішими та успішнішими.
На завершення підкреслю: з кожним днем з’являються нові продукти. Вони потрапляють до споживача різними шляхами. Деякі знаходимо на ринку, інші — у вільному доступі в Інтернеті. Над розробкою дидактичних матеріалів працюють не лише програмісти та методисти. Чимало продуктів створюють учителі й самі школярі. Як правило, доступ до них вільний, але ж Інтернет величезний, тому необхідно вчитися самим і вчити дітей ефективно шукати й знаходити в ньому необхідне.