АПОСТОЛ АНДРІЙ

Поділитися
Кожен ювілей прекрасний тим, що допомагає нам, оглянувшись назад, оцінити пройдений шлях. Осмислен...
Андрій Рубльов. Апостол Андрій Первозванний

Кожен ювілей прекрасний тим, що допомагає нам, оглянувшись назад, оцінити пройдений шлях. Осмислення 950-річчя Києво-Печерської Лаври — великої слов’янської православної святині — у нашій свідомості матиме ще один вимір: 24 серпня грецький архієпископ Христодулос привезе до Києва з міста Патри чесну главу Первозванного Апостола Андрія, з вуст якого на зорі християнської ери наші предки вперше почули слова Вічного Життя.

Через майже 20 століть після того, як це сталося, і понадтисячолітнього життя з Христом ми знову зустрінемося і станемо перед тим, хто вперше звернувся до наших предків з Євангельським Благовістям. І це не може не хвилювати, тому що, проходячи перед святими мощами Первозванного Апостола, ми тим самим подаємо на його мовчазний суд справи своєї християнської совісті за багато століть.

Простий рибалка з Віфанії, Апостол Андрій був найближчим учнем святого Пророка і Предтечі Іоанна Христителя, який якось, указуючи на Ісуса із Назарета, сказав: «...Оце Агнець Божий, що на Себе гріх світу бере!» (Ін. 1.29). Апостол Андрій раніше за свого брата Симона Петра прийшов до Господа: «...Андрій, брат Симона Петра, Він перший знаходить брата свого Симона і говорить до нього: «Знайшли ми Месію, що означає: Христос». І привів він його до Ісуса» (Ів. 1.40.42).

На цій підставі Апостол Андрій названий Первозванним. За свідченням євангелістів Матфея і Марка, Христос закликав Симона (майбутнього Петра) і брата його Андрія на Галілейське море в той момент, коли вони закидали сіті. «Йдіть за Мною, — сказав Він, пообіцявши: — і Я зроблю, що ви будете ловцями людей». Вони відразу ж покинули свої сіті і пішли за Ним.

Після зішестя Святого Духа на апостолів, Андрій із проповіддю пройшов Малу Азію, узбережжя Чорного моря, Крим і Дніпром піднявся до місця, де стоїть сучасний Київ. За переказом тут він сказав своїм учням: «Чи бачите гори ці? На цих горах засіяє Благодать Божа. Буде велике місто, і Бог здвигне багато церков». І благословив це місце, поставив на ньому святий Хрест — непорушну основу нашого порятунку. Так було кинуте перше насіння Істини в душі наших предків, і через багато століть це принесло великі плоди, про значення і благодать яких ми з радістю можемо свідчити перед усім світом.

Пророче одкровення розкрилося в нашому історичному досвіді в особливому духовному служінні. Наша земля в призначений термін дала потрібні духовні плоди, заради яких її благословили, і дала багато святих, якими вона тримається і виправдує своє існування.

Як оратай, узявшись за духовний плуг, Апостол Андрій, не озираючись, пройшов усю нашу землю, досяг Новгорода, обминув Скандинавські країни і навіть Шотландію. Повернувшись до Риму, він знову пішов на Схід. У тодішній Фракії, у невеличкому селищі Візантії (згодом — великому Константинополі) він заснував християнську Церкву, якій судилося було стати Всесвітньою Патріархією.

Мученицьку смерть Апостол Андрій прийняв у грецькому місті Патри, де сотвореними дивами і полум’яною проповіддю обернув до Христа майже всіх жителів. Але правитель міста не прийняв апостольське Благовістя про воскресіння Христа і Вічне Життя, і, залишаючись язичником, наказав розіпнути Апостола. Для цього був приготовлений особливий хрест, і, щоб муки були тривалими, правитель наказав не пробивати цвяхами руки і ноги, а тільки прив’язати. Протягом двох днів Апостол безперестану благовістив з хреста, показуючи жителям міста, що зібралися, щиру віру, тому що віру не можна довести, але можна показати, засвідчуючи її не тільки словами, а й самим життям і навіть смертю. Натовп настільки співпереживав його мукам, що правитель, побоюючись обурення, наказав зняти страждальця з хреста. Відчуваючи, що міра трудів виконана, Апостол став благати Христа, щоб Він удостоїв його хресної смерті. Молитва святого Андрія була почута: воїни не зуміли розв’язати мотузки, і він із молитвою «Господи Ісусе Христе, прийми дух мій» помер. Чудове світло осяяло хрест і розп’ятого на ньому мученика. Це сталося в 62-му році від Різдва Христового. Дружина правителя Максимілла зняла з хреста тіло Апостола і з честю його поховала.

На цьому закінчилося життя Первозванного Андрія, але не закінчився його апостольський труд. Він перший відвідав і закликав слов’ян до Христа. А через 1000 років від ним же заснованої Константинопольської церкви наші предки трудами великого князя Володимира прийняли щиру віру і навчилися правильно славити Бога. Саме з Константинополя на зорі нашого історичного становлення засяяло невечірнє світло Євангельського Благовістя й осяяло душу нації Святим Духом. Охрестивши Русь, рівноапостольний князь Володимир осінив наш народ вічністю і ввів його у світову історію. Цінність істинно великих людей, якими були Апостол Андрій, князь Володимир і багато інших, полягає в тому, що вони збільшують цінність усього народу, усього людства. Святі — це ті, заради яких створений світ і молитвами яких цей занепалий, спотворений гріхом світ тримається. Святістю святих сплачує земля і рід людський оброк Богу за велике благо свого існування. Святі — це одухотворені ікони Подвигоположника святості. Святість є таїнство трепету, таїнство вогню, що пожирає всяку нечисть. У святому завжди можна розрізнити «купину неопалиму», здатну перетворювати світ і опалювати недостойних. Святий завжди полум’яніє небесним вогнем, яким він сам вихоплюється із середовища тих, хто живе, і відноситься в інші краї Божественним Духом.

Святість завжди самоцінність і самоціль. Її не можна використовувати для жодних цілей, якими б піднесеними і гідними вони не видавалися, не ризикуючи впасти в блюзнірство.

Мощі святих з давніх часів вважалися неоціненними скарбами Благодаті, що живе в них. Ця переконаність грунтувалася на вченнях Священного Писання про високе призначення християнських тіл — храмів Святого Духа нарівні з душами, що беруть участь у безсмерті. Мощі за церковним вченням завжди шанувалися «благоліпно, але не боголіпно» — у тому ж сенсі, як вшановуються ікони. Але всім сучасним людям зрозуміло, для чого потрібно поклоніння святим мощам, хоча це один із наймудріших законів релігії. Поклонятися Богу заповідано не тільки на небі, а й на землі в нетлінному людському тілі. Мощі — це тіло, останки життя людей, що пішли, заради Христа відмовившись від життя і тіла; від чого вони, вибрані, втекли, тому інші зазвичай поклоняються. І виходить начебто замкнуте коло — в образі смертному, людському — знаки безсмертя і слави. Спалена вогнем Духа плоть являє зцілення плоті немічної і живої. Благодать дається через усе, і не в останню чергу через мощі святих, які ще за життя стали вибраним посудом Духа. Справжня релігійність не в безформних тінях або примарах, а в реальній речовині і втіленні життя, нероз’єднаності Духа і плоті. На відміну від епохи віри, цього не розуміють у часи занепаду і псевдодуховності.

Сучасні люди, які позбавлені героїчного почуття і забули про сакральні основи життя, уподібнюються пилюці, відірваній від землі, але не піднесеній в небо. Але є й інші, «прості смертні», без великого особистого подвигу життя, осторонь стовпових доріг світових спокус, вони розрізняють пророчі знаки нашого часу і потаємно, вдалині від зацікавлених очей, подвигом віри стверджують божественне в людині. Заради них, напевно, Апостол Андрій знову відвідає Київські гори.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі