Про це на сторінках The Atlantic Council пише експерт Андрес Аслунд. Він зауважує, що важливою зміною, яка відбулася в Україні стало зрівняння цін на енергоносії. Це дозволило скоротити державні витрати в 2015 році на 9% від ВВП, а також скоротити дефіцит бюджету з 10,5% до 2,5% від ВВП.
Плаваючий обмінний курс стабілізувався і дозволив Україні збалансувати своїх іноземні рахунки. За два роки Національний банк закрив 80 із 180 банків через корумпованість і неспроможність функціонувати. Податок на заробітну плату зменшився з 45% до 22%. Інфляція стрімко сповільнилася з 61% в квітні минулого року до 8% у липні 2016-го. Аслунд зауважує, що все це великі досягнення за будь-якими стандартами. Багато реформ продовжилися цього року. Новий уряд Володимира Гройсмана закінчив процес уніфікації цін на енергоносії 1 травня. В серпні була запроваджена електронна система державних закупівель. Також запрацювали нові антикорупційні відомства. Очищення банківського сектору триває. Абсурдні законодавчі норми про ранній вихід на пенсію були скасовані. Макроекономічна стабільність країни лишається сильною, крім того відновилося економічне зростання України.
Однак Аслунд підкреслює, що все не це вражає українців, які хочуть відчути на собі зміни. Автор визнає, що реформи дійсно не були всеосяжними, і стандарти життя дуже різко погіршилися. Міністри-реформатори в квітні всі були звільнені. А нова команда урядовців за 100 днів роботи передала в парламент 177 законопроектів, однак лише 11 з них були ухвалені. Парламент значно менше підтримує нинішній уряд, ніж попередній. До того ж нова команда, схоже, менше переймається реформаторськими амбіціями.
В березні 2015 року Україна домовилася з МВФ про чотирирічну програму стабілізації на суму 17,5 мільярдів доларів. Однак поки що лише 6,7 мільярдів були перераховані. З моменту отримання Україною останнього траншу від фонду минув вже рік. В кінці 2015 року партія "Блок Петра Порошенка" заблокували урядові проекти бюджетної і податкової реформи. На початку цього року Порошенко відправив у відставку прем'єр-міністра Арсенія Яценюка.
Коли новий уряд був сформований, він щомісяця заявляв, що погодить з МВФ виділення нового траншу "через місяць". Але цього так і не сталося. Востаннє перешкодою було те, що уряд не зміг запровадити захищену базу даних з інформацією про доходи і активи чиновників до 15 серпня. Нова крайня дата для цього встановлена на перше вересня.
Новому уряду бракує політичної координації. Однак фінансова криза зараз не така гостра. Валютні запаси України сьогодні складають 14 мільярдів доларів, що дозволяє їй триматися на плаву. Однак Києву все одно потрібне фінансування МВФ. Якщо фонд вирішить передати новий транш, Україна отримає один мільярд доларів, а також боргові гарантії США на ще один мільярд доларів і 600 мільйонів євро від ЄС.
Українські резерви зростуть до 17 мільярдів доларів, що дозволить лібералізувати строгий контроль валюти. Також іноземні і внутрішні інвестори хочуть дочекатися рішення МВФ, перш ніж почнуть вливати гроші в українську економіку. Західні кредитори загалом задоволені бюджетним балансом, сальдо рахунку поточних операцій і рівнем інфляції. Їх турбує лише корупція.
Автор нагадує про нещодавній конфлікт між ГПУ і НАБУ, а також про провальну спробу запустити процес приватизації 1824 збиткових для держави підприємств. USAID і ЄС також наполягають на створенні незалежного енергетичного регулятора, але, схоже це не відбудеться найближчим часом через сильні анти конкурентні інтереси. МВФ також закликає провести земельну і пенсійну реформи, які б змогли пожвавити економічне зростання. Але український уряд боїться, що це зіграє на руку популістам.
В 2014-2015 роках ВВП України обвалився на 17%. Однак економіка досягла дна, і МВФ прогнозує, що її зростання в цьому році становитиме 1,5%. Також зростання на 5-6% цілком реальне, однак для цього потрібно зміцнити право власності.
Аслунд підкреслює, що українському уряду потрібен новий старт реформ у вересні. Зокрема, йому варто виправити систему електронного декларування доходів і активів, щоб МВФ нарешті погодився передати новий транш. Однак не відомо, чи уряд зможе провести приватизацію, покращити систему судочинства і підготувати пенсійну і земельну реформи.
"Можливо, найкраще на що ми можемо сподіватися, - щоб вже проведені зміни не були скасовані", - йдеться в статті.
Тим часом, у Freedom House констатували відсутність прогресу в реформі української судової системи. Згідно з наведеними даними, після Помаранчевої революції ситуація в українських судах змінилася на краще. Режим Януковича, однак, підпорядкував судову гілку влади президентській вертикалі, і з тих пір ситуація практично не змінилася.
Раніше голова правління громадського об'єднання "За демократію через право", екс-учасник Венеціанської комісії від України Марина Ставнійчук писала для DT.UA, що нещодавно прийняті зміни до Конституції і законодавства про судоустрій носять суб'єктивний характер і не зможуть забезпечити реального перетворення судової влади в найближчій перспективі.