Про це сьогодні на сторінках Frankfurter Allgemeine Zeitung пише Конрад Шуллер. Він нагадує, що будучи ще радником президента України з питань зовнішньої політики Валерій Чалий звинувачував Францію і Німеччину в тому, що вони змусили українську сторону підписати невигідні мінські угоди. Хоча, за його словами, і Ангела Меркель, і Франсуа Олланд добре розуміли, що Москва не збирається виконувати документ і виводити свої війська з Донбасу.
Але при цьому, європейські лідери наполягали на тому, що Київ виконав зі свого боку усі положення, включно з наданням спеціального статусу окупованим територіям на Сході України. Також мала б відбутися легалізація так званого "народного ополчення" і переформатування його "народну міліцію", а також надання права сепаратистському регіону налагоджувати окремі економічні і політичні зв'язки з Росією.
Нині обвинувачення на адресу Заходу озвучує заступник голови Верховної Ради Оксана Сироїд. Вона розповіла Frankfurter Allgemeine Zeitung про те, що перед самим голосуванням щодо конституційних змін і децентралізації 14 липня, президенту Петру Порошенку зателефонували канцлер Німеччини і президент Франції і "змусили" його внести в законопроект зміни, які надають так званий "особливий статус" окупованим Росією територіям на Сході України.
"Це було нав'язано нашими союзниками", - запевняє український чиновник.
За її словами, статус окупованих територій повинен буде зафіксований окремим законом, який уже розроблений. Сироїд пояснює, що в разі виникнення сепаратистської автономії в Донбасі, вона з її "народною міліцією" з російських солдатів і терористів стане фактично "зброєю в руках Росії". І внесення змін в Конституцію, які дозволять створити таку маріонетку в складі української держави, перетворить основний закон України в інструмент Кремля.
Видання пише, що тиск з боку Меркель і Олланда на українського президента, швидше за все, не вигадка. Оскільки на офіційних сайтах відомств обох європейських лідерів були опубліковані заклики до Києва прийняти такі зміни. Більше того, у Вашингтоні теж закликали надати окупованим територіям спеціальний статус. Ці заклики озвучила Вікторія Нуланд.
За словами Сироїд, в українських інтересах на сьогодні було б офіційно визнати захоплені території Донецької і Луганської областей окупованими, відгородитися від них і намагатися співіснувати якийсь час. В цей же час, тиск Заходу дає поштовх для розкол серед прозахідних українських сил в парламенті. Якщо він поглибиться, Порошенку можливо доведеться навіть піти на домовленість з колишніми соратниками Віктора Януковича у парламенті, щоб зберегти більшість у Верховній Раді. А це нашкодить проєвропейському курсу Києва, першопричиною цього стане сама Європа.
З іншого боку, законодавчі документи щодо статусу Донбасу досі не підписані президентом України і не відомо, чи колись це станеться. В цей же час, Росія дозволяє собі висувати немислимі пропозиції щодо зміни українського законодавства. Зокрема, міністр закордонних справ РФ Сергій Лавров хоче обговорення Конституції України в "нормандському форматі". Російський міністр також зазначив, що РФ підготувала свій документ, у якому "проаналізувала" виконання Україною "Мінських угод", і хоче представити його в "Нормандському форматі".
Як повідомлялося, міністр закордонних справ України Павло Клімкін скликає "Нормандську четвірку" через эскалции конфлікту в Донбасі.
"Нормандська четвірка" (представники Німеччини, Франції, України та Росії) збирається в різних форматах протягом року. Однією з головних домовленостей четвірки стало відведення важкого обладнання від лінії зіткнення, однак навіть воно не було виконано досі.
Раніше Конституційний суд схвалив надання окремим регіонам Донбас т. н. "особливого статусу". Вище керівництво країни наполегливо спростовує наявність "особливого статусу" для окупованих регіонів Донбасу.
Сергій Рахманін у статті для ZN.UA, аналізуючи питання, що означають спрямовані Радою в КС зміни до Конституції, прогнозує, що Київ может бути змушений прийняти постійне законодавство про "особливий статус" Донбасу згідно з Мінськими домовленостями і зазначає, що 11-й пункт Мінських угод передбачає "прийняття постійного законодавства про особливий статус окремих районів Донецької та Луганської областей відповідно до заходів, зазначених у примітках (прим.1) до кінця 2015 року".