"Я дуже сподіваюся, що до кінця цієї сесії, до кінця липня, цей законопроект може бути внесений, але вже і прийнятий у Верховній Раді. Це вже буде залежати в тому числі і від наших колег, тому що ми хочемо його настільки максимально обговорити в суспільстві і за кордоном, щоб запитань до його ухвалення не було. Щоб він, можливо, навіть приймався у форматі "закритої книги", як це відбувається у парламентах деяких країнах: ось він підготовлений, з ним ознайомилися, і якщо там є якісь помилки, то це таке, але якщо в цілому сприймається, то вперед, поїхали", - зазначив Стефанчук.
Серед новел законопроекту, за його словами, є положення, згідно з яким громадяни під час референдуму зможуть скасовувати прийняті Радою закони.
"Тобто на Всеукраїнський референдум може бути винесено питання скасування як закону в цілому, так і частини того чи іншого законодавчого акта, прийнятого Верховною Радою. Це дуже важливий інструментарій. І я глибоко переконаний, що якщо б цей інструмент був 16 січня, коли приймалися ці закони (пакет "диктаторських" законів, прийнятих ВР 16 січня 2014 року, - ред.), у нас, можливо, не було б таких втрат в країні", - пояснив перший віце-спікер.
Крім того, законопроект містить застереження, згідно з якими питання, що суперечать Конституції України та Європейської конвенції з прав людини, не можуть бути предметом референдуму. Наприклад, мова йде про можливості повернення смертної кари в Україні.
Як повідомлялося, 13 травня 2020 голова Верховної Ради України направив запит про оцінку Венеціанській комісії проекту Закону України "Про всеукраїнський референдум".
В 2018 році Конституційний суд України визнав таким, що не відповідає Основному закону, прийнятий у часи Віктора Януковича закон "Про всеукраїнський референдум" від 6 листопада 2012 року.
Згідно із зазначеним документом, предметом референдуму могли бути питання про схвалення нової редакції Конституції, її змін, скасування, втрату дії або визнання недійсним закону про внесення змін до Конституції, про зміну території України, про прийняття чи скасування закону України або внесення змін у діючий закон.
З будь-якого питання, за винятком тих, щодо яких референдум не допускається згідно з Конституцією. Результати народного волевиявлення на всеукраїнському референдумі визнавалися обов'язковими. Експерти відзначали, що прийнятий законом порядок прийняття нової Конституції і порядок внесення змін в Основний Закон не відповідає конституційним положенням.
У 2013 році закон оцінила Венеціанська комісія. В результаті оцінки встановили, що дозвіл виносити на референдум питання внесення змін до Конституції або нову Конституцію може порушити конституційну стабільність і законність в Україні. Крім того, документ не повністю відповідав міжнародним стандартам з питань, які можуть винести за народною ініціативою.
У листопаді минулого року президент Володимир Зеленський анонсував розробку нового закону про всеукраїнський референдум.