Сім причин для нових конфліктів між ЄС та Великою Британією за версією Politico

Поділитися
Сім причин для нових конфліктів між ЄС та Великою Британією за версією Politico © Pixabay
Від електромобілів до Гібралтару: Лондону та Брюсселю ще є через що посваритися.

Міністр закордонних справ Великої Британії Джеймс Клеверлі, який відвідав цього тижня Брюссель, заявив, що його країна та ЄС досягли стану "тісної та дружньої співпраці" після Brexit, зокрема після вирішення, здавалося б, нескінченної суперечки щодо правил торгівлі в Північній Ірландії.

Віцепрезидент Європейської комісії Марош Шефчович також заявив про готовність ЄС подолати суперечки. "Ми бачимо, що в цьому неспокійному геополітичному світі нам потрібно триматися разом і співпрацювати настільки тісно, наскільки це можливо", - сказав він.

Однак існує принаймні сім проблем, які зберігають напруженість у їхніх стосунках, пише Politico.

Наукові схеми ЄС

Переговори про участь Великої Британії у схемах фінансування науки ЄС, включно з масштабною програмою досліджень та розробок Horizon Europe та групою супутників Землі Copernicus, схоже, зайшли у глухий кут.

Європейська комісія переконує, що не вимагатиме від Великої Британії оплати двох років семирічної програми "Горизонт", яку вона пропукає після Brexit.

Але британські міністри приватно стверджують, що знижки на членство, запропоновану Брюсселем, може виявитися недостатньо.

Шефчович, який очолює відділ у справах ЄС і Великої Британії, сказав цього тижня, що асоціація Великої Британії з науковими програмами, включаючи Horizon Europe, "може бути готова дуже швидко", і підкреслив, що ЄС "як і раніше готовий обговорювати проблеми Великої Британії, що залишилися".

Зелені субсидії

Цього тижня Клеверлі не ухилився від критики планів США та ЄС щодо субсидування галузей "зелених" технологій за допомогою сотень мільярдів державної підтримки.

"У нас спільна мета - скорочення шкідливих викидів, але ми не думаємо, що спотворення ринків допоможе нам досягти цієї мети найшвидшим та найефективнішим способом", - сказав він.

Канцлер Великої Британії Джеремі Хант раніше заявив, що британський уряд не планує реагувати на Закон США про зниження інфляції або Промисловий план ЄС "Зелена угода", долучаючись до "перекручувальних глобальних перегонів субсидій". Очікується, що британська відповідь на обидва ці субсидування буде відображена в осінній заяві уряду - і схоже, що Лондон і Брюссель розійдуться в думках.

Тарифи на електромобілі

Міністр торгівлі Великої Британії Кемі Баденох чинить тиск на ЄС, щоб урятувати виробників електромобілів по обидва боки Ла-Маншу від нових правил торгівлі після Брекзиту, які почнуть діяти у 2024 році.

Згідно з тимчасовим винятком із торгової угоди щодо Brexit, до 70 відсотків компонентів електричних батарей можуть поставлятися з-за меж Великої Британії або ЄС до введення тарифів. Однак з 1 січня 2024 року цей поріг знизиться до 40 відсотків - це означає, що автомобілі, які перевищують цю межу, будуть оподатковуватись 10-відсотковим податком при торгівлі між ЄС та Великою Британією.

Велика Британія та ЄС ведуть переговори з цього питання після того, як автовиробники з обох боків попередили, що тарифи серйозно вплинуть на продаж та виробництво автомобілів. Проте прориву навряд чи досягнуть раніше осені. Поки що Лондон звинувачує Брюссель у тому, що той займає жорстку позицію щодо правил, щоб зберегти якнайбільше автомобільного виробництва на єдиному ринку ЄС.

Потенційна розбіжність у стандартах

Прихильники Brexit вже давно говорять про користь відходу від правил ЄС. У міру того, як ЄС та Велика Британія розробляють нові плани з передових технологічних питань – штучний інтелект, напівпровідники, кібербезпека та редагування генів сільськогосподарських культур – обидві сторони можуть ще більше віддалитися одна від одної.

Клеверлі використав свою промову на цьому тижні, щоб спробувати розвіяти побоювання по всій Європі, що Велика Британія знизить стандарти, щоб конкурувати з єдиним ринком.

Шефчович ясно дав зрозуміти, що Комісія "дуже уважно" стежить за планом Великої Британії (дещо сповільненим) щодо скасування законів ЄС, що залишилися, на законодавчому рівні. Брюссель, за його словами, захоче переконатися у "відсутності регресії" щодо стандартів довкілля, праці та безпеки, які Велика Британія зобов'язалася не знижувати, щоб зберегти вільну торгівлю з ЄС.

Деякі з найбільш успішних британських продуктів уже відповідають найвищим стандартам, заперечив Клеверлі, тому було б контрпродуктивно, якби Велика Британія набула репутації країни, яка від них відстає.

Міграція

Шефчович каже, що він відкритий для переговорів про укладання угоди щодо полегшення мобільності молоді між ЄС та Великою Британією - дуже обмеженою після виходу Великої Британії із зони свободи пересування ЄС.

За його словами, Лондон досі не виявив "жодної готовності" переглянути свою існуючу позицію, яка відносить поняття "мобільності" до "імміграції".

Що стосується нелегальної міграції, ЄС та Велика Британія поділяють мету боротьби з контрабандистами та добре співпрацюють, обмінюючись інформацією, сказав Шефчович.

Однак до основного законопроєкту Сунака про нелегальну міграцію (який частково спрямований на висилку в Руанду осіб, які шукають притулку, і зазнають серйозних змін у Палаті лордів) дипломати ЄС часто ставляться з презирством. А заклик Сунака до укладання угоди про повернення до ЄС нелегальних мігрантів досі в глухому куті.

Гібралтарський договір

Після 13 офіційних раундів переговорів між Комісією та урядом Великої Британії, а також регулярних зустрічей між британськими, гібралтарськими та іспанськими чиновниками, угода про те, як і хто має контролювати прикордонні пости в аеропорту та порту Гібралтару, була відкладена в довгий ящик до закінчення позачергових загальних виборів у Іспанії 23 липня.

Угода з цих питань потрібна для того, щоб Комісія та Велика Британія уклали міжнародний договір, що регулює відносини британської заморської території з ЄС після Brexit.

Віндзорські рамки

Укладання цього року Віндзорських рамок, спрямоване на врегулювання давньої суперечки про торгові правила Північної Ірландії після Брекзіту, було сприйнято як явну ознаку покращення відносин.

Але в процесі реалізації у період до 2025 року все ще можуть виникнути проблеми.

Велика Британія поки що виконує свої зобов'язання щодо надання Комісії можливості перевіряти бази даних у реальному часі на товарах, що надходять до Північної Ірландії, та офіційні особи з обох сторін дотримуються всіх етапів реалізації, сказав Шефчович. Але на цьому тижні він нагадав законодавцям, що існує ще цілий список термінів, які потрібно дотриматися.

І Демократична юніоністська партія Північної Ірландії все ще не погоджується. Натякаючи на майбутні суперечки, лідер партії Джеффрі Дональдсон попередив на цьому тижні, що його колеги - які продовжують бойкотувати поділ влади в децентралізованому уряді Північної Ірландії - "продовжують відчувати занепокоєння з приводу деяких елементів Віндзорських рамок, що виникають у зв'язку з продовженням застосування законодавства ЄС щодо виробництва всіх товарів у Північній Ірландії".

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі