Рада ухвалила за основу законопроєкт про деолігархізацію

Документ
Поділитися
Рада ухвалила за основу законопроєкт про деолігархізацію © РЕН ТВ
Чотири фракції не дали жодного голосу "за".

Верховна Рада ухвалила за основу президентський законопроєкт №5599 “Про запобігання загрозам національній безпеці, пов'язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархів)”. Документ підтримали 275 депутатов.

Фракції голосували так: 

  • "Слуга народу" - 231 "за" 
  • ОПЗЖ - 0 "за" 
  • "Європейська солідарність" - 0 "за" 
  • "Батьківщина" - 0 "за" 
  • "Голос" - 0 "за" 
  • "За майбутнє" - 18 "за" 
  • "Довіра" - 18 "за" 
  • позафракційні - 8 "за"

Згідно з документом, олігархом вважається фізична особа, яка одночасно відповідає щонайменше трьом з таких ознак: 

  • бере участь у політичному житті; 
  • має значний вплив на засоби масової інформації; 
  • є кінцевим бенефіціарним власником (контролером) суб'єкта господарювання, який на день введення в дію цього Закону є суб'єктом природних монополій або займає монопольне (домінуюче) становище на загальнодержавному товарному ринку відповідно до Закону України "Про захист економічної конкуренції" та протягом одного року поспіль підтримує або посилює це становище; 
  • підтверджена вартість активів особи (та осіб, бенефіціаром яких вона є) перевищує один мільйон прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року. 

Рішення про визнання особи олігархом прийматиме Рада нацбезпеки та оборони за поданням уряду, члена РНБО, Нацбанку, Служби безпеки чи Антимонопольного комітету. Тих, кого визнають олігархами, мають внести до Реєстру осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті. Виключити особу з реєстру можна буде при встановленні відсутності щонайменше двох ознак олігархів. 

Реєстр визначено як “електронну інформаційно-телекомунікаційною системою, призначену для публікації та обробки інформації олігархів, та осіб, які подають декларації про контакти, з метою забезпечення доступу до інформації про таких осіб та застосування до них заходів впливу”. 

Внесені до реєстру особи не зможуть: 

  • здійснювати внески (прямо або опосередковано через інших осіб) на підтримку політичних партій відповідно до Закону України "Про політичні партії в Україні"; 
  • бути покупцем (бенефіціаром покупця) у процесі приватизації об'єктів великої приватизації. 

Також визнані РНБО олігархи будуть зобов'язані подавати електронну декларацію про своє майно. 

Публічні службовці, пов’язані з олігархом або його представником, повинні будуть подавати декларацію про контакти. Під контактом мається на увазі зустріч та розмова (у тому числі проведені он-лайн) будь-якого змісту. До таких службовців належать: 

  • президент України; 
  • голова Верховної Ради України, його перший заступник та заступник;  
  • народний депутат України; 
  • прем'єр-міністр, перший віцепрем'єр-міністр, віцепрем'єр-міністр, міністр, його перший заступник та заступник;  
  • голова СБУ та його заступники; 
  • генеральний прокурор та його заступники; 
  • голова Національного банку та його заступники;
  • судді Конституційного Суду України, судді; 
  • керівник постійно діючого допоміжного органу, утвореного президентом України, його перший заступник та заступники; 
  • голова та члени Нацради з питань телебачення і радіомовлення, голова та члени АМКУ, голова та члени Рахункової палати, голову та члени Центральної виборчої комісії, голови та члени інших державних колегіальних органів, голова та члени Вищої ради правосуддя; 
  • секретар Ради національної безпеки і оборони України та його заступників; 
  • голова Держкомітету телебачення і радіомовлення та його заступники, голова Фонду державного майна та його заступники, голову НАЗК та його заступники, директора НАБУ та його заступники, директора ДБР та його заступники, директор Бюро економічної безпеки України та його заступники 
  • уповноважений Верховної Ради України з прав людини; 
  • Державні службовці, які займають посади державної служби категорії "А"; 
  • голови місцевих державних адміністрацій, їх перші заступники та заступники; 
  • військові Збройних Сил України та інших військових формувань, яким присвоєне вище військове звання; 
  • особи начальницького складу правоохоронних органів та працівників інших органів, яким присвоєне вище спеціальне звання. 

Вказаним особам не потрібно подавати таку декларацію, якщо службовець зустрівся з олігархом: 

  • на офіційних заходах, хід яких відображається в режимі прямої трансляції по радіо, телебаченню або через мережу Інтернет у режимі, доступному для масового приймання; 
  • судових засіданнях; 
  • офіційних заходах (нарадах), ініційованих органами державної влади, інформація про які (із зазначенням повного переліку учасників та предмета обговорення) розміщена на офіційному сайті відповідного органу державної влади. 

Зазначимо, що  у висновку Головного науково-експертного управління Верховної Ради вказано, що законопроєкт про деолігархізацію може стати інструментом впливу на формування Вищої ради правосуддя. Крім того, ГНЕУ вважає, що у нинішній редакції документ порушує конституційні права громадян України, розширює повноваження президента та РНБО визначені Конституцією, та містить низку інших недоліків і ризиків. 

Нагадаємо, 2 червня президент Володимир Зеленський вніс до Верховної Ради проєкт закону №5599 “Про запобігання загрозам національної безпеки, пов'язаних з надмірним впливом осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархів)”.

Зазначимо, що з першим президентським законопроєктом ZN.UA ознайомило читачів 27 травня, в статті Юлії СамаєвоїЗаконопроєкт “Про олігархів”: основні положення vs головні очікування”. Вранці 3 червня текст законопроєкту з'явився на сайті парламенту, в ньому частково враховані рекомендації західних партнерів України та ZN.UA, які прочитали попередній варіант законопроєкту й висловили свої зауваження.

Подання Зеленським законопроєкту продиктоване двома факторами. Перш за все бажанням створити видимість боротьби з олігархами, щоб виборець перестав звертати увагу на відсутність глобальних змін у державі. Друга мета – медійно потіснити власників великих телеканалів, блокуючи навіть мінімальну критику Зеленського та його команди. Про те, якими будуть наступні маневри на деолігархічному фронті, читайте у статті Олександра ЛємєноваЗаконопроєкт “Про олігархів”: чи не стане увертюра фінальним акордом?” у ZN.UA.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі