У Раді Європи зробили низку критичних зауважень до законопроекту "Про місто Київ - столицю України". Завтра, 18 листопада, буде винесено до Ради питання розгляду у другому читанні законопроекту щодо скороченої процедури. Що буде сигнальним голосуванням, яке покаже чи має монобільшість голоси.
Згідно з наданими висновками, нинішній проект у його поточній (другій) редакції є значною мірою доопрацьованим та суттєво вдосконаленим текстом. Більшість основних питань щодо попередньої редакції законопроекту було враховано, хоча деякі з них лише частково.
"Цьогорічний текст законопроекту представляє спеціальний закон, який доповнює положення інших, загальних (базових) законів і виходить від них. Це вдосконалення гідне похвали і відповідає рекомендаціям Ради Європи", - йдеться у повідомленні.
Однак Рада Європи у висновках рекомендує ухвалити нинішній законопроект або після ухвалення загального Закону про місцеві державні адміністрації, або в пакеті з ним. Заключні та перехідні положення цього законопроекту мають відкладати імплементацію положень про адміністративний нагляд до набрання чинності новим Законом про місцеві держадміністрації.
Також рекомендується видалити пункт 4 статті 14, який дає право великій кількості представників та посадових осіб державної адміністрації брати участь та висловлювати свої думки на засіданнях Київради, районних рад та їх органів, оскільки його положення можуть виявитися рівнозначними надмірному втручанню та свого роду апріорного нагляду за актами місцевої влади.
Для забезпечення правової визначеності та усунення побоювань щодо надмірної децентралізації міських повноважень на користь районів міста принцип субсидіарності, що регламентує відносини між містом та районами, має набути юридичного визначення.
В ідеалі рішення про створення та межі районів має приймати міська рада. Якщо це буде визнано практично недоцільним, то всі відхилення, допущені у рішенні Кабінету Міністрів України від пропозиції міської влади, мають ґрунтуватися на чітких та переконливих аргументах.
У разі, якщо подальше уточнення положень щодо метрополійного управління недоречне у поточному законопроекті, враховуючи, що ці питання можуть бути спільними для всіх метрополійних територій, Верховна Рада України повинна мати на увазі питання підготовки такого законопроекту найближчим часом.
Поділ повноважень мера столиці та голови КМДА лягає у контекст децентралізації, і Київ на думку законодавця має увійти до загальної системи державного нагляду. Паралельно із законопроектом про столицю профільний парламентський комітет готує до розгляду законопроект про місцеві державні адміністрації, яким буде запроваджено інститут префектів.
Про причини протистояння президента та мера, читайте статті Інни Ведерникової «Чи відбере Зеленську столицю?» і «Закон бумеранга», де були спрогнозовані та пояснені події, що відбуваються.