П'ятивідсотковий прохідний бар'єр на парламентських виборах слід відмінити – політолог

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
П'ятивідсотковий прохідний бар'єр на парламентських виборах слід відмінити – політолог Прохідний бар'єр на виборах до Ради веде до фактичної фальсифікації волевиявлення значної частини громадян © depositphotos.com / e.kryzhanivsky
В результаті дії бар'єру ігнорується політичний вибір меншої, але значної частини населення країни.

Стаття закону про вибори щодо розподілу мандатів виключно між партіями, списки яких набрали 5% і більше голосів виборців, створює ситуацію, в якій зневажається політичний вибір значної частини населення країни – результати волевиявлення громадян фактично фальсифікуються.

Про це у своїй статті для DT.UA пише доктор політичних наук, прикладної політтехнолог Віктор Котигоренко. Говорячи про практику "вираховування" кількості мандатів, які отримує в парламенті партія чи блок політичних партій за результатами голосування в багатомандатному окрузі, автор констатує, що в Україні "обирають не ті, хто голосує, а ті, хто встановлює порядок підрахунку голосів".

"Таку практику запроваджує стаття закону про вибори щодо розподілу мандатів виключно між партіями, списки яких набрали 5% і більше голосів виборців. Цей відсоток встановлено довільно за домовленістю законодавців без будь-якого логічного і правового обґрунтування. У результаті зневажається політичний вибір меншої, але великої частини населення країни, фактично фальсифікуються результати волевиявлення громадян", – констатуриет експерт.

Автор наводить дані, згідно яких, за підсумками позачергових парламентських виборів 2014 року, у розподілі депутатських мандатів були позбавлені права брати участь партії, за кандидатів яких проголосували понад 3,5 млн українців (що становило 22,5% від 15,7 млн громадян, що взяли участь у виборах, і чиї бюлетені були визнані дійсними).

Котигоненко констатує, що подані цими виборцями голоси, були, фактично, передані на користь чужих їм політичних сил.

"Подані ними голоси за близькі їм політичні партії були, фактично, передані на користь партій з відмінними ідеологічними і політичними орієнтаціями, програмними засадами тощо. Можна легко обчислити величини своєрідного "призового фонду" тих, що здолали бар'єр. Для цього достатньо порівняти результати фактичного розподілу депутатських мандатів з гіпотетичними розрахунками за тим самим законом, але без 5-відсоткової "перешкоди": "Народний фронт" - 14 "призових" місць у Верховній Раді, БПП - 13, "Самопоміч" - 7, Опоблок - 4", – йдеться в статті.

Політолог вважає, що скасувати "сумнозвісний бар'єр "за домовленістю" необхідно для того, щоб усунути протиправну неповагу політичної волі значної частини виборців та маніпулювання їх голосами; запустити механізм "природного" відбору до Ради кандидатів у списках партій за ознакою реальної довіри електорату; а також для усунення штучної перепони, яка стримує позитивні зміни всередині правлячого класу України за рахунок припливу нових людей та ідей.

Детальніше про проблему "гібридності" української моделі державної влади читайте у статті Віктора Котигоренка "Про гібридність і дегібридизацію політичної влади в Україні" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі