Станом на березень 2015-го обіцяні парламентською коаліцією минулої осені реформи, спрямовані на децентралицизацию влади в країні, були проведені лише частково.
Доктор політичних наук Ірина Кресіна і кандидат політичних наук Олена Стойко у статті для DT.UA нагадують, що в листопаді 2014-го Блок Петра Порошенка, "Народний фронт", "Самодопомога", "Радикальна партія" і "Батьківщина" підписали коаліційну угоду, низку пунктів якого має чітко встановлені строки виконання - протягом першого кварталу 2015 р.
Серед них можна назвати прийняття нової редакції Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" на підставі європейських принципів публічної служби, запровадження інституту державних секретарів міністерств через внесення змін в Закон України "Про центральні органи виконавчої влади" і т. п. До початку квітня коаліція мала намір прийняти зміни до Бюджетного та Податкового кодексів, які б закріпили за місцевими бюджетами джерел доходів і розширити їх дохідну базу.
28 грудня минулого року парламент ухвалив Закон України "Про внесення змін у Податковий кодекс України та деякі законодавчі акти України щодо податкової реформи". Цей крок дозволив реалізувати пункти угоди, що стосуються реформування податку на нерухомість у відповідності до європейської практики (зарахування в місцеві бюджети), надання органам місцевого самоврядування права визначати ставки та базу оподаткування з урахуванням соціально-економічного стану на відповідній території та визначених законом граничних обмежень.
"Це положення було частково виконане, оскільки з 1 січня 2015 р. органи місцевої влади мають право встановлювати ставку податку на нерухомість. Однак, на відміну від європейської практики, ця ставка прив'язана до мінімальної заробітної плати, а не до оціночної вартості об'єкта нерухомості, яка істотним чином відрізняється в селі і місті-мільйоннику", - зазначають автори
Закон передбачає, що на місцях залишаються всі надходження за надання адміністративних послуг і від сплати державного мита, 10% податку на прибуток підприємств приватного сектору економіки. Також місцеві бюджети отримають 5% вартості реалізованого підакцизного товару (пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, нафтопродуктів) і 80% замість 35% - екологічного податку.
До частково виконаних експерти відносять і зобов'язання встановити чіткі терміни (до п'яти днів) проходження платіжних доручень місцевих бюджетів в системі держказначейства та посилити відповідальність органів і посадових осіб держказначейства за порушення строків.
"Але строків переказу коштів дотримуються тільки щодо бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ у банківських установах державного сектора, а відповідальність чиновників досі чітко не визначена", - відзначають вони.
Поки влада не виконала зобов'язання забезпечити сплату податку на доходи фізичних осіб виключно за місцем здійснення діяльності працівника. Такий крок стимулював б органи місцевого самоврядування створювати сприятливі умови для підприємницької діяльності, що забезпечує нові робочі місця і збільшує надходження в місцевий бюджет, відзначають експерти.
Також "п'ятірка" не виконала зобов'язання щодо запровадження горизонтальної системи вирівнювання спроможності місцевих бюджетів за доходами; переходу на формульні розрахунки галузевих трансфертів відповідно до оновлених стандартів надання послуг та фінансовими нормативами їх забезпечення на одного одержувача послуги; спрощення механізмів доступу органів місцевого самоврядування до кредитних ресурсів і т. п. Крім того, Київ все ще не забезпечений належним фінансовим ресурсом для виконання столичних функцій.
Детальніше про децентралізацію в Україні та її можливі наслідки читайте у статті Перші підсумки виконання коаліційної угоди: що зроблено для децентралізації?.