Договір про співробітництво у використанні Азовського моря і Керченської протоки чинний і досі. Незаконно анексувавши Крим, Росія не анексувала протоку, не денонсувала Договір, хоч і встановила свій контроль над захопленим портом Керч і його акваторією з судноплавними фарватерами і якірними стоянками у Керч-Єнікальському каналі. Поза тим статус протоки і Азовського моря лишається той самий - внутрішні води України і РФ.
Про це у своїй статті для DT.UA пише Валентина Самар. На її думку, Україна, будь на те політична воля, мала б рішуче вимагати від Росії дотримання двосторонньої угоди. Однак, на початок будівництва мосту, а до того - так званого енергомосту, МЗС України не відгукнулось навіть кволою заявою.
"Обмеження Росією свободи судноплавства почалось у протоці ще до відкриття руху мосту - після монтажу арки, під якою не можуть проходити великотонажні судна класу Панамакс, що відразу відбилось на доходах українських портів Маріуполь та Бердянськ, а також експортерів металу і зерна, - зазначає оглядач. - Наступним етапом стало "кошмарення" суден під будь-якими прапорами, які йшли до/з українських портів, прикордонниками ФСБ РФ - зупинка на тривалий час, догляд, "черга" на проходження протокою".
Детальніше про обмеження Росією прав України щодо використання Азовського моря читайте у матеріалі Валентини Самар "Окупація Азову" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".