Ще у квітні ЦВК назвала десять пунктів, які потребують негайного вирішення, інакше уникнути колапсу під час виборчої кампанії буде важко. Але якщо визначення меж нових районів пов’язане з об’єктивно розтягнутим затвердженням перспективних планів об’єднаних громад, що дісталися «слугам» від попередньої влади, то Виборчий кодекс з чотирма тисячами технічних і політичних правок, який вони взяли в заручники, — свідомий розклад граючого круп’є на свою користь. Про це в своєму матеріалі для ZN.ua пише оглядачка Інна Ведернікова.
«На сьогодні ЦВК не може розпочати повноцінну підготовку кампанії через два ключових чинники — фінансовий і законодавчий, — коментує ситуацію, що склалася, голова ЦВК Олег Діденко. — Що стосується фінансів, то, наскільки мені відомо, в парламентському комітеті з питань бюджету розглянули законопроєкт, який передбачає повернення коштів на підготовку організації та проведення чергових місцевих виборів. Його рекомендовано для прийняття парламентом у цілому, і ми сподіваємося, що він це зробить 14-го числа, й ЦВК отримає можливість перерозподілити для територіальних виборчих комісій два мільярди з гаком, необхідні для нормального забезпечення виборчого процесу. Питання забезпечення безпеки виборців під час голосування в умовах карантину — на сьогодні теж відкрите. На мою думку, гроші на фінансування відповідних заходів для захисту виборців та членів комісій логічно виділити зі спецфонду, який створювався в рамках державного бюджету саме для боротьби з епідемією. Виборче законодавство не передбачає використання коштів на ці потреби".
Що стосується законодавчого чинника — то тут є достатньо ризиків, про які комісія висловлювалася публічно ще у квітні. Проте парламентарії досі працюють над адміністративно-територіальною реформою, а також над змінами до Виборчого кодексу. Часовий фактор і невизначеність, у якій ми опинилися, не дозволяють розпочати повноцінну підготовку виборчого процесу.
Сформувалася доволі абсурдна ситуація, коли ми розуміємо, що, фактично, плануються укрупнення районів та зміна їхніх меж. Такі зміни, звісно, потребуватимуть корекції, зокрема Виборчого кодексу — в аспекті окремих виборчих процедур, наприклад формування ДВК і встановлення результатів голосування. Очікується, що частина районів будуть досить великими й міститимуть по 700 і більше виборчих дільниць. Районна ТВК ніколи раніше не зіштовхувалася з таким обсягом завдань та навантаженням. А вона муситиме сформувати там дільничні комісії і потім прийняти протоколи про результати виборів до обласних рад.
"Як на мене, це непосильна ноша для районної ТВК. Та вона, чесно кажучи, і для ЦВК, з великим секретаріатом і штатом підготовлених фахівців, доволі складна. Як із цим упораються районні комісії, я, коли чесно, важко собі уявляю", - каже Діденко.
Ми ведемо постійний діалог із народними депутатами й запропонували передати повноваження формування ДВК від районних ТВК у ТВК, які будуть створені в громадах, сформованих КМУ. А також повноваження встановлювати підсумки голосування — в обласні ради. Але, знову ж таки, а що коли постанову по районах не проголосують? Дві серйозні реформи, практично, напередодні старту кампанії не завершені і йдуть абсолютно паралельно. Ба більше — непередбачено, бо єдності позицій у парламенті немає. І чим вони закінчаться, нам не зовсім зрозуміло.
"Насправді, - продовжує Діденко, - таких виборів — на новій адміністративно-територіальній основі, з новим Виборчим кодексом та з новою виборчою системою — Україна ще не проводила. І без урахування часового чинника очікується складний виборчий процес в організаційному плані, а коли багато концептуальних питань ще висять у повітрі, то прогнозувати щось, взагалі, складно, а готуватися в нормальному режимі — неможливо. Багато організаційних речей, які б могли значно допомогти в організації та проведенні місцевих виборів, ми вже об’єктивно через відсутність фінансів не встигнемо зробити. Передусім — створити регіональні й територіальні представництва ЦВК, а також розгорнути інформаційно-аналітичну систему «МІСЦЕВІ ВИБОРИ» на рівень територіальних виборчих комісій».
Ну, важко сказати, які ще треба робити заяви голові Центральної виборчої комісії, щоб влада розуміла, яку гру затіяла і які можуть бути в цього наслідки. Навіть якщо цей склад ЦВК отримає своє заслужене «незадовільно» за проведення кампанії та піде.
Ще в квітні ЦВК визначила десять пунктів, які потребують невідкладного вирішення, інакше уникнути колапсу під час виборчої кампанії буде складно. Але влада, яка загралася в партизацію, тягне час. Взятий «слугами» в заручники Виборчий кодекс з чотирма тисячами технічних і політичних правок, - свідомий розклад в свою користь.
Однак сама компетентна команда в світі сильно ризикує. І може переграти сама себе, остаточно потягнувши на дно не тільки партійний, а й президентський рейтинг і поставити під загрозу всю виборчу кампанію, а заодно і країну. Подробиці читайте в матеріалі Інни Ведернікової "Місцеві вибори. У кого джокер?"