Директор Національного антикорупційного бюро Семен Кривонос розповів, що при відборі першого заступника Дениса Гюльмагомедова на посаду звільненого після скандалу та службового розслідування Гізо Углави, керувався наявністю в нього досвіду роботи як детективом, так і керівником підрозділу власне у НАБУ. На разі він координує діяльність частини підрозділів Бюро, зазначив Кривонос в інтерв’ю редакторці відділу політики ZN.UA Інні Ведерніковій.
Керівник Бюро розповів, що проводячи певну реструктуризацію в НАБУ спирались не на власні бажання, а на рекомендації технічного аудиту та нормативні документи. Відповідно до останніх керівники чотирьох головних підрозділів детективів в адміністративному порядку підпорядковуються першому заступникові, однак процесуально ні.
У підсумку зараз перший заступник координує чотири головні підрозділи детективів, управління кримінального аналізу та фінансових розслідувань, відділ організаційно-аналітичного забезпечення та стратегічного розвитку. Інші підрозділи, як зазначив Кривонос, зокрема оперативно-технічне управління й управління спеціальних операцій, йому не підпорядковуються.
«Повноваження першого заступника — це по суті частина делегованих повноважень директора. Та й ніколи в першого заступника не було процесуальних функцій. І не було влади більше, ніж у директора. В юридичному розумінні», - підкреслив керівник НАБУ.
Коментуючи вірогідність можливого прямого впливу першого заступника директора НАБУ на роботу підрозділів, Кривонос відповів, що упевнений, що Гюльмагомедов не втручатиметься незаконно в діяльність детективів, більше захищатиме їхню незалежність і правильно розподілятиме ресурси «і даватиме директору об’єктивні сигнали, що потрібно детективам, аби підвищувати ефективність розслідувань».
За його словами, першочергові завдання як директора бюро, так і його першого заступника – це ефективна координація ресурсів у розрізі пріоритетів.
«Коли одночасно розслідуються умовно десять кримінальних справ, у тебе дуже обмежений ресурс. Куди сьогодні поїде спецназ, чим займеться оперативно-технічне управління, де задіяти експертів криміналістичної лабораторії, у якій черга на проведення цифрових експертиз…», - пояснив він.
Кривонос додав, що у розумінні Кримінального процесуального кодексу будь-який керівник підрозділу детективів є керівником органу досудового розслідування і наділений обмеженими повноваженнями, тому лише детектив разом із прокурором вирішують у справі, який обсяг інформації й кому передавати.
«І якщо в межах досудового розслідування з об’єктивних причин комусь потрібно обмежити доступ до інформації, зокрема адміністративному керівникові, детектив не тільки має на це повноваження — це його прямий обов’язок. Координація адміністративного персоналу й адміністративних керівників і детективів працює аж ніяк не на знімання інформації, а на правильний розподіл ресурсів і підвищення ефективності досудового розслідування», - каже директор НАБУ.
Детектив, на думку директора НАБУ, виконуючи закон, повинен повідомляти про тиск в Управління внутрішнього контролю. За словами Кривоноса він у межах своїх повноважень намагався покращити роботу детективів, обговорював із ними проблеми, однак реорганізація Бюро принесла найбільше користі – чотири головні підрозділи детективів здобули не тільки вищий статус, а й більше незалежності.
«Нині вони працюють ефективно, й координація між ними відбувається ефективно, й обмін інформацією. Мені здається, що цю проблему перебільшено», - зазначив він.
На уточнення журналістки, що можлива недостатня взаємодія може навпаки негативно вплинути на слідчі процеси, директор НАБУ додав, що тут йдеться не про одну чи дві людини, а про систему й правила – як вибудувана система обміну інформацією, наскільки автоматизовано фіксацію дій підрозділів, а також чи дотримуються працівники цієї системи.
Кривонос також зазначив, що говорити про впровадження ще якихось змін у структуру НАБУ, як от скасування можливості безстрокового перебування на посадах першого заступника директора НАБУ та керівника Управління внутрішнього контролю, буде доцільно після міжнародного аудиту Бюро. Особливо зважаючи, що це буде перший такий документ в історії НАБУ.
Про те, які уроки Семен Кривоніс виніс із кризи зі зливами інформації на Банкову і чи розуміє, куди він поведе Бюро читайте в першій частині інтерв'ю «Директор НАБУ Семен Кривонос: «Про те, як НАБУ проходить кризу, треба судити з результату. Ми стали сильнішими».