"Якщо уважно придивитися до того, чому наші мери стали такими сильними, то зразу треба розуміти, що це передусім результат реформи і фінансової децентралізації. Мери отримали гроші, яких у них ніколи не було. Дружно все заасфальтували й озеленили. І все вийшло. Люди повірили в мерів, замість того щоб повірити в децентралізацію й почати запитувати вже про стратегію розвитку своїх міст. Про стосунки з елітами й місцевими підприємствами", - заявив Корнієнко.
За його словами, українці бачать уже все-таки не феодальну, а постіндустріальну модель міського господарства, з уже не збитковими комунальними підприємствами і з такою-сякою транспортною інфраструктурою. "Все, можна продовжувати героєві мандат", - додає він.
Водночас очільник партії влади закликав мерів взяти на себе політичну відповідальність і створити загальнонаціональну партію мерів.
"Якщо ви такі сильні, робіть свою загальнонаціональну партію мерів. Ставайте політиками. Заходьте не тільки в місцеву владу, але і в парламент. Обстоюйте інтереси місцевого самоврядування на найвищому рівні. Пишіть муніципальний кодекс, займайтеся своєю сферою", - закликав голова "СН".
Він нагадав, як у 2015 році перший заступник голови адміністрації президента Віталій Ковальчук намагався реалізувати цю ідею за допомогою проєкту "Наш край". Мери Харкова та Одеси Геннадій Кернес і Геннадій Труханов теж робили спробу в рамках "Довіряй дєлам". Але штучні проєкти ніколи не мають реального успіху, вважає політик.
Діяти ж у рамках Асоціації міст України, на думку Корнієнко, не зовсім чесно. Бути присутнім у реальній політиці (вага цієї асоціації дуже серйозна), але не брати на себе політичну відповідальність.
"Я власне як представник президентської партії, що знаходиться глибоко в темі децентралізації влади, кажу про необхідний баланс. Тому що, виходячи з нашої новітньої історії та менталітету, очевидно, що Україна, перебуваючи в координатах парламентсько-президентської республіки, дрейфуватиме в бік парламентської моделі", - уточнив співрозмовник ZN.UA.
Навіть сьогодні, за такої концентрації влади в руках президента і наявності підконтрольної йому монобільшості в парламенті, щоб провести якісь ключові для країни рішення, "слугам народу" все одно доводиться шукати підтримку інших фракцій.
На думку Олександра Корнієнка, це і є чистий парламентаризм, коли пишеш закон, потім лобіюєш його прийняття, і на виході отримуєш трохи інший документ. Доопрацьований вже з урахуванням думок колег по парламенту.
"Тому позиція АМУ "ми тут місцеві еліти, прийміть нам той закон, який ми написали" - теж не зовсім правильна. Але я впевнений, що ми в будь-якому випадку вибудуємо з мерами конструктивний діалог. Не з цими, так з іншими. Тому, що ситуація після місцевих виборів дасть якийсь інший status quo політичній карті країни", - додав голова партії.
Нині ж вона не відображає реальну карту країни. Корнієнко припустив, що на основі всіх обговорюваних пропозицій, в результаті буде створено якийсь справедливий працюючий механізм.
Щодо змін у Виборчий кодекс напередодні місцевих виборів 2020 року, йдеться про зниження 90-тисячного бар'єру, що розділяє мажоритарну та пропорційну системи. Але головне ноу-хау – партизація місцевого політичного ландшафту. Шляхом введення п'ятивідсоткового бар'єру для партій, які не потраплять в місцеву раду, якщо загалом по країні не візьмуть більше 5%.
Плюс удар по містечкових партіях, яким, щоб висувати своїх кандидатів, буде поставлено умову охопити своїми осередками щонайменше 2/3 країни.
"Ну й вишенька на тортик: якщо ти безпартійний, то в мери навіть не потикайся. Це вже не просто "певна опозиційність" стосовно чинних мерів, - це вже відверте бажання обернути їх у рабство", - уточнює Інна Ведернікова.
Її співрозмовник парирує: "Щодо партизації, то давайте не будемо забувати, що це ноу-хау прийшло до нас з Європи. Першою ластівкою став закон про держфінансування партій, який вітали наші європейські партнери, наполягаючи на тому, що нам потрібно якомога швидше структурувати політичне життя, включно з місцевою складовою".
І тут є кілька інструментів, уточнив він. Можливе уточнення межі, після якої починається реальна мажоритарна система. Коли депутат, як кажуть, знає всіх своїх виборців в обличчя. Це сільські та селищні історії до десяти тисяч жителів. І в цей формат насправді потрапляє третина виборців країни. Після цієї розділової лінії починається партійне життя і пропорційна система з відкритими списками
Все, що стосується обговорюваних пропозицій про 2/3 охоплення країни для партії і п'ятивідсотковий бар'єр на національному рівні, це спроба навести лад і структурувати місцевий політичний ландшафт, стверджує Корнієнко.
"Ба більше, у статті 3 закону про партії чітко написано, що в Україні створюються лише загальнонаціональні партії, а регіональні – заборонені. Але у нас, як гриби після дощу ростуть партії мерів. У рамках одного міста або регіону. Коли ми говоримо про таку тенденцію в центральних областях країни, це ще півбіди. Але коли йдеться про прикордонні райони - всі ми розуміємо, які області маються на увазі, - то це вже може бути зовсім інша історія", - наполягає лідер політсили.
В якості прикладу він наводить партію "Полісся", яка б зайшла до облради Київської, Житомирської, Чернігівської та Рівненської областей і намагалася формувати там політику щодо Білорусі: "Нам це треба? Тобто я зараз кажу про щеплення від місцевого сепаратизму".
На питання журналіста, чи веде "СН" переговори з діючими мерами про можливу співпрацю на місцевих виборах, Корнієнко відповів: "Що стосується підтримки мерів - вирішуватимуть наші виборці. Якщо ми й підемо на переговори, то тільки звіривши ідеологічні карти. Бо я не дуже уявляю переговори про співпрацю з мером, який ганив нас за голосування закону про землю, публічно називаючи "продажними дівками МВФ". Ба більше, ми проведемо соціологію з прямим запитанням до виборців СН, чи готові вони продовжити мандат чинного міського голови. І якщо це справді успішний і авторитетний мер, ми будемо говорити про його потенційну підтримку".
Як ліквідувати хаос у держуправлінні? Коли і як буде завершено децентралізацію? Чому мери виявилися сильнішими за центральну владу? Чи навернуть їх у партійне рабство, змінивши Виборчий кодекс? Чому "СН" провалює партійне будівництво в регіонах? У чому ідея партії влади, що об'єднала людей, які представляють ворогуючі ідеології? Читайте в інтерв'ю Інни Ведернікової з головою партії "Слуга народу" Олександром Корнієнком у ZN.UA.