Питання реформування СБУ регулярно порушується представниками Європейського союзу і НАТО. Автор DT.UA Данило Пилипчук у своїй статті розповідає про те, у чому ж українська Служба безпеки не відповідає євроатлантичним підходам.
По-перше, суміщення правоохоронних функцій і контррозвідувальної діяльності формує практично необмежені можливості для СБУ. За твердженням міжнародних радників, жодна подібна структура на євроатлантичному просторі не володіє такою широкою комбінацією повноважень.
По-друге, СБУ залучена до питання економічної безпеки та антикорупційних розслідувань, а співробітники Управління "К" відрізняються завидним матеріальним благополуччям сумнівного походження. Дії СБУ у боротьбі із контрабандою, азартними іграми або "екоцидом" на підприємствах розходяться з євроатлантичними практиками.
По-третє, це де-факто монополія СБУ в системі охорони державної секретної інформації, де також спостерігаються зловживання.
Неприпустимою, на думку радників НАТО, є й політизованість Служби. Для влади велика спокуса використовувати СБУ як інструмент політичного тиску на опонентів.
Викликає питання також мілітаризація СБУ і величезний (за європейськими мірками) штат - близько 30 тисяч чоловік. І, нарешті, відсутність будь-якого парламентського та громадського контролю діяльності Служби.
Загалом, вважають європейські експерти, нинішній СБУ вдалося сконцентрувати набагато більше повноважень і ресурсів, ніж її радянському попередникові - КДБ. У численних рекомендаціях підкреслена необхідність звуження повноважень СБУ до декількох профільних сфер - контррозвідувального захисту держави, боротьби з тероризмом та охорони держтаємниці. Усі правоохоронні функції у сфері економіки та антикорупційні повноваження повинні бути поступово передані відповідним правоохоронним органам.
Детальніше про пошуки компромісу реформи Служби безпеки України читайте в матеріалі Данила Пилипчука "СБУ-2020".