Верховна Рада за останні два роки понад 20 разів намагалася обмежити повноваження Національного антикорупційного бюро або змістити його керівництво, заявив директор НАБУ Артем Ситник під час пресконференції Democracy in action: Zero corruption conference. Він також зазначив, що сьогодні важливо вирішити питання з Конституційним судом, адже без належної роботи цієї інституції існує небезпека порушення балансу влади в країні.
“Правові війни, використання прогалин в законодавстві, іноді свідоме ігнорування закону - це те, що було завжди актуальне для України. Адже Україна є країною з перехідною демократією. Але ця проблематика стала більш актуальна за останні два роки”, - заявив Ситник.
Він зазначив, що правові війни, ігнорування закону тощо стало видно, коли в Україні сформували антикорупційну систему. Зокрема, створили НАБУ, Вищий антикорупційний суд і вони почали працювати.
“Конституційний суд має тримати баланс влади в державі та не допускати узурпації окремим органом чи групою органів влади. Але те, що відбувалося в КСУ останні два роки важко назвати балансом. Рішення які він приймає важко назвати правовими”, - додав Ситник.
За словами голови НАБУ, як тільки антикорупційна система починала працювати у правильному напрямку, КСУ одразу виносив рішення, яке фактично всі напрацювання обнуляло. Зокрема, він згадав скасування відповідальності за незаконне збагачення. Ситник зазначив, що відповідне рішення суд виніс, коли була загроза винесення вироків щодо керівників держустанов та органів.
“Коли почало працювати перезавантажене НАЗК, після цього було рішення про позбавлення повноважень цього органу. Коли НАБУ почало загрожувати топ-посадовцям нинішньої влади, з’явилося рішення про скасування указу про призначення директору і багато інших. Коли ми оголосили підозру одному з ключових суддів України, я маю на увазі ОАСК, відповідальність за цією статтею була скасована КСУ”, - пояснив Ситник.
Він додав, що за останні два роки парламент понад 20 разів намагався обмежити повноваження НАБУ або змістити керівництво бюро. Ситник також звернув увагу, що у Верховній Раді цей процес більш прозорий і на такі спроби встигає реагувати громадянське суспільство та міжнародні партнери. Однак, в КСУ, за словами директора НАБУ, подібні рішення ухвалюють таємно.
“Так далі продовжуватися не можу. Тому що всі наші реформи, які приноситимуть перші результати, зупинятимуться в КСУ”, - додав директор НАБУ.
Він також додав, що його турбує використання інших судів для зупинки інших розслідувань. Ситник зазначив, коли певні справи щодо топ-посадовців наближалися до вирішення в Антикорупційному суді, з’являлися спроби через Печерський Суд Києва забирати справи в НАБУ. І деякі такі спроби, за словами Ситника, були вдалими.
“Це свідоме порушення судом першої інстанції закону, щоб врятувати людей, які мають адміністративний вплив на судову систему. Таких прикладів було дуже багато. Останнім часом це трохи припинилося. Але люди, які користувалися таким механізмом, свої проблеми поки що вирішили. Ці справи забрали з антикорупційного бюро, передали в інші слідчі органи. На жаль там, ці розслідування зупинялися і яка доля цих справ, нам наразі невідомо”, - додав директор НАБУ.
Ситник наголосив, що сьогодні важливо вирішити питання з Конституційним судом. Адже без цієї конституції постійно буде загроза порушення балансу влади в державі. Також директор НАБУ зазначив, що важливо закінчити судову реформу.
“Без подальшої судової реформи, без реформи органів судівського самоврядування хиткий успіх створення антикорупційної інфраструктури може бути поставлений під сумнів”, - зазначив Ситник.
Він висловив сподівання, що найближчим часом Верховна Рада ухвалить закони, які усунуть прогалини, що виникли після рішень КСУ та інших судів України.
Раніше Артем Ситник висловив думку, що майбутнього директора НАБУ повинні обирати міжнародні експерти, щоб зберегти його інституційну незалежність.
Як повідомлялося, Верховна Рада визначила умови проведення конкурсу на посаду директора НАБУ. Передбачається, що нинішній директор НАБУ повинен працювати до того моменту, поки за допомогою конкурсу не виберуть нового керівника органу.
Також законопроєкт визначає, що призначає і звільняє директора НАБУ Кабінет міністрів.
Згідно з документом, конкурс на посаду директора НАБУ організовує і проводить конкурсна комісія. У неї повинні входити шість осіб. З них трьох визначає Рада національної безпеки і оборони, ще трьох - Кабінет міністрів за пропозиціями партнерів з розвитку, які надавали Україні міжнародну технічну допомогу в запобіганні і протидії корупції.